Int. organisation - Farve

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Int. organisation - Farve

Indlægaf Martin62 » tirs 04.05.2010 08:09

Jeg set nogle ældre nummerplader med AM 77 xxx. Farven på disse plader er mere blå end dem, man ser
idag (fx. AN 77 xxx).

Er der noget, der kan oplyse årsagen hertil?

Martin
Martin62
Medlem
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 02.01.2009 16:05
Geografisk sted: København og Nordsjælland

Re: Int. organisation - Farve

Indlægaf perhag » tirs 04.05.2010 14:29

AM 77xxx er stadig under udlevering, som den har været det i årevis.

De store variationer i den blå farve på diplomatpladerne er der vist ikke fundet nogen systematik i. Om variationerne er fremkommet ved produktionen eller som følge af vejrpåvirkninger må andre forsøge at svare på. Vedrørende den gule farve har det spørgsmål været behandlet i debatten tidligere.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Int. organisation - Farve

Indlægaf TT » tirs 04.05.2010 19:12

Selv om fysiske påvirkninger af forskellig art kan have en betydning, så ændrer den blå nuance (lige som den gule) sig fra tid til anden. Det må næsten skyldes at farven på refleksfolien ændrer sig. Om man bruger folie fra forskellige producenter, eller om den pågældende producent ændrer lidt på farven, er svært at sige. Jeg ved ikke hvor mange producenter af refleksfolie der er, men jeg ved at 3M er en af dem.

Tidligere ser det ud som om farven været meget lys for senere at blive temmelig mørk. I den seneste tid med plader fra Stig Ravn/SP Medical oplevede jeg den igen som lysere, og med de nye plader fra Ketner-Utsch er er nuancen så vidt jeg kan vurdere ændret igen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Int. organisation - Farve

Indlægaf Jesper Bering » tors 06.05.2010 00:24

Hej Bønnis,

Kun et gæt: Man kunne tænke sig at myndighederne har eksperimenteret lidt med den blå farve på grund af den meget dårlige læsbarhed af disse plader.

Det er jo også rent ud sagt tåbeligt at bruge en mørk farve med reflekskorn til baggrund og en lys farve uden reflekskorn til tal og bogstaver. Når pladen belyses med et sæt billygter, bliver baggrundsfarven lysere og lysere i takt med tiltagende belysningsstyrke, medens tal og bogstaver en nogenlunde lige lyse uanset belysningsstyrken (men selvfølgelig forholdsvis mere mørke end baggrunden med tiltagende belysningsstyrke).

Konsekvensen er at når pladerne belyses med en bestemt belysningsstyrke, vil tal, bogstaver og baggrund forekomme nøjagtig lige lyse, hvilket medfører at pladen bliver ulæselig.

Men det er måske at gøre myndighederne klogere end de er, at tillægge dem denne slags højteknologiske bagtanker for at lave om på den blå farve hen ad vejen?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Int. organisation - Farve

Indlægaf TT » tors 06.05.2010 22:13

Jeg tror ikke der eksperimenteres med den slags fra myndighedernes side. Så ville farven ikke veksle så meget frem og tilbage. Måske er det i stedet producenten der eksperimenterer med nye farvestoffer.

Om den blå plade er vanskelig at læse under kraftig belysning, nok ikke så vigtigt som at den er let at læse i dagslys. I dagslys ville sort på blåt være næsten umuligt at læse. Det "positive" alternativ - blåt på hvidt - ville belyst være vanskeligt at skelne fra sort på hvidt. Jeg tror man ved farvevalget har været interesseret i at nummerpladen skiller sig så meget ud som muligt fra almindelige nummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Nummerpladedesign