Toldsted

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Toldsted

Indlægaf Flemming » ons 10.03.2010 21:53

På registreringsattesten står der toldsted i en rubrik. Er der nogen af jer der ved om man kan finde et sted på nettet hvor man kan se toldsteds-numre, og hvilken by de hørte under i 1970erne
Jeg søger toldsted 89 29 og 08
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Toldsted

Indlægaf dykker5502 » tors 11.03.2010 21:51

Der findes oversigter på landsarkivets læsesal. Jeg har dog ikke set den så jeg ved ikke præcis hvad det er for en bog. Til brug for slægtsforskning har min far en bog med oversigt over diverse administrationers afgrænsninger igennem historien - måske der også er opført toldsteder.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Toldsted

Indlægaf Flemming » tors 11.03.2010 22:48

Okay. Ja det er jo et sted at starte med at finde historie om et køretøj.
Når man har toldstedsbyen og registreringsdatoen er man godt hjulpet, det ser det ud til på Landsarkivets hjemmeside. Der står også, Skal du bruge oplysniger om motorkøretøjer registreret i provinsen efter 1971 eller i København efter 1980, skal du henvende dig til Motorafdelingen hos SKAT. Så er det jo bare at håbe at den køretøj man vil søge på er fra før 1971 eller ikke er fra provinsen, det er jo ikke sikkert SKAT har lyst til at have mig, eller andre til at sidde i fred og ro og bladre i deres Protokoller som man kan på Landsarkivet.
Ved du hvorfor Protokollerne fra provinsen ikke er på landsarkivet efter 1971?
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Toldsted

Indlægaf dykker5502 » fre 12.03.2010 22:34

Protokollerne overdrages til Landsarkivet når myndigheden, her SKAT, ikke mener de behøver at have det "handy" i det daglige arbejde. Og så skal man vel også tage sig sammen og samle det sammen, registrere det etc etc og overdrage det. Det sker tydeligvis ikke løbende.
På et eller andet tidspunkt stopper registreringen ved ejerskifte fordi det hele ligger i Politiets centralregister. Det kan godt passe at det sker omkring 1971.
Fra det øjeblik udfærdiges der stadig en Toldattest ved ny registrering, men den indrages ved indregistreringen og registreringsattesten har en bemærkning om "Ikke Tolddokument ved omregistrering" eller sådan noget lignende. Der er et eller andet med at der kan stå dokument eller certifikat, men kan ikke lige de nærmere detaljer.
Pointen er at bilhistorien "suges" ind i det elektroniske centralregister, og fordi Rigsarkivaren ig Rigspolitimesteren på et eller andet tidspunkt bliver enige om at alt det her ikke vedrører offentligheden (!) men er en rent intern Politisag, får CRM lov til ikke at gemme de her ting og derfor har der givetvis aldrig været noget arkiveringsfunktion i CRMs IT system.
Det er mine spekulationer. Men det ser sort ud lige nu fordi disse oplysninger ikke regnes for arkiveringsrelevante.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Toldsted

Indlægaf Flemming » lør 22.08.2015 18:18

Er der nogen der kan oplyse mig om hvilken by toldsted nr 93 tilhørte i 1962?
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52


Tilbage til Historisk motorregistrering

cron