varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf coffee » man 08.02.2010 22:00

Hej alle.

Her er en lykkelig ejer af en BMW R69S motorcykel fra 1954, der pt har en nyere nummerplade på.
Ønsker at skifte til en historisk korrekt. Jeg har intet kendskab til den oprindelige nr-plade.
Der er så tre muligheder enten begyndelsesbogstav V (hadsten N), Ø (Holstebro) eller X (Århus). Jeg planlæggerr en snarlig flytning, derfor mulighederne.

Efter lidt surf på blandt andet guloggratis.dk og dba.dk har jeg set motorcykler med 1950-58 type nr-plader. Nemlig

A12761
A13833
O1503
P13930
Æ9082

Jeg ønsker mig en nr-plade med så få cifre (efter bogstavet) som muligt og vil så gerne bestille den fra den "smarteste" adresse.
Er der nogen der kan oplyse mig, hvilket bogstav, af ovenstående, der vil være at foretrække, udfra så få cifre som muligt?
(fantaserer helst om to eller tre cifre).

Vinterhilsner! Peter
coffee
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 08.02.2010 21:39

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf TT » man 08.02.2010 23:39

1 eller 2 cifre kan efter det oplyste ikke lade sig gøre i V og Ø, hvis nummeret skal være historisk korrekt. V 1-99 tilhørte Mariager, Ø 1-99 Ringkøbing. X 1-99 var Århus Købstad, dvs. indre by i Århus.

Alle de nævnte steder er der en teoretisk mulighed for en 3-cifret nummerplade. I datiden ville sandsynligheden for en sådan være til stede, men var ganske lille.

Hadsten nord for Lilleåen lå under politikr. 44 Randers Købstad samt Nørhald, Støvring og Galten Herreder med nummerserierne (pr. ultimo 1954) V 200-299, 400-499, 800-999, 2300-3099, 3500-3899, 7300-8299, 15.000-18.999, 23.000-26.999

Hadsten syd for Lilleåen lå derimod i registreringsområdet Frijsenborg-Favrskov Birk med bogstav X i politikr. 39.

Holstebro lå under politikr. 60 Holstebro Købstad og Hjerm-Ginding Herreder med nummerserierne (pr. ultimo 1954) 300-399, 700-999, 3600-4099, 4600-5599, 11.000-12.999, 15.000-15.999, 19.000-19.999, 23.000-24.999

Århus i byens nuværende udstrækning var fordelt på flere forskellige registreringsområder:

Politikr. 41 Århus Købstad,
Registreringsområdet Hasle, Vester Lisbjerg, Framlev og Sabro Herreder af politikr. 39 (Åbyhøj, Brabrand, Hasle, Tilst, Skejby, Risskov mv.)
Registreringsområdet Ning Herred af politikr. 40 (Viby mv.)
en lille del strækker sig ind i det der var Politikr. 43 Rougsø og en del af Sønderhald Herred samt Øster Lisbjerg og en del af Sønderhald Herred som havde V-numre (Egå).

Numrene tildelt de forskellige områder kan du se på hjemmesiden.

Men det kommer i bund og grund an på hvad Motorhistorisk Samfund vælger med hensyn til bogstav og nummerserie, herunder også hvor præcist de vælger det geografiske område.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf coffee » tirs 09.02.2010 00:34

"Hadsten nord for Lilleåen lå under politikr. 44 Randers Købstad samt Nørhald, Støvring og Galten Herreder med nummerserierne (pr. ultimo 1954) V 200-299, 400-499, 800-999, 2300-3099, 3500-3899, 7300-8299, 15.000-18.999, 23.000-26.999"

Hej Thomas Thorsen.

Kan man så finde ud af om det er en 3 4 eller 5-cifret nummerplade man vil blive tildet, hvis man bor i Hadsten nord for Lilleåen (det gør jeg)? Jeg har selv forsøgt mig på motorkontoret i Randers, men der vidste de nærmest mindre end ingenting, så det var ikke opløftende.

Venligst Peter
coffee
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 08.02.2010 21:39

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf TT » tirs 09.02.2010 09:13

Det kan blive hvad som helst. Som udgangspunkt skal man ikke forvente at nummerpladeekspeditionen ved ret meget om de historiske nummerplader. Det er Motorhistorisk Samråd der administrerer ordningen, herunder tildeler kendingsbogstav og nummerserier.

Der var ikke frit valg af nummer i 1954, og langt de fleste — måske mere end 9 ud af 10 i V, X og Ø — ville have fået et 4- eller 5-cifret nummer dengang. Køretøjsbestanden var i kraftig stigning, og det betød at de fleste tildelte numre var ganske høje. Det er mit indtryk at 3-cifrede motorcykelnummerplader var overordentlig sjældne i 1950'erne. En 4- eller 5-cifret vil derfor i mine øjne få motorcyklen til at fremstå mest historisk korrekt. Hvis det at få et kort nummer er mere vigtigt end den historiske realisme, så kan du købe en ønskenummerplade.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf coffee » tors 11.02.2010 00:23

Næ, en ønskenummerplade er ikke sagen, selvom man i mange tilfælde kan få den som man ønsker(dog ikke i gammelt design).

Det er en historisk korrekt nummerplade, det handler om her. Er det sådan i hele landet at man må forvente 5 eller 6 cifre på en årgang '54 motorcykel. Er det evt fordi at man ikke brugte de numre, der allerede var benyttet i den tidligere serie 1930-50?
coffee
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 08.02.2010 21:39

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf TT » tors 11.02.2010 08:15

Man genbrugte numre, men der var altså kun 999 numre med 3 eller færre cifre for hvert bogstav, mens der var 9000 4-cifrede og 90000 5-cifrede.

Når en køretøjsbestand, hvor numrene genbruges, er i vækst, vil andelen af lave numre være meget lav.

Lad mig illustrere med et eksempel:

Der er til tidspunktet t1 20.000 numre i brug - heraf 999 med 1-3 cifre, 9000 med 4 cifre og 10000 med 5 cifre. Andelen med 1-3 cifre er altså ca. 5 pct., 4 cifre 45 pct. og 5 cifre 50 pct.

Mellem tidspnktet t1 og t2 afmeldes ca. 20 pct. af bestanden. Vi antager at de er jævnt fordelt: 200 med 1-3 cifre, 1800 med 4 cifre og 2000 med 5 cifre, i alt 5000. I virkeligheden var andelen af lave afmeldte numre nok lavere, fordi de der havde dem, ikke gerne afgav dem.

På grund af den kraftige vækst tilmeldes ca. det dobbelte af det afmeldte, nemlig 10000.

Kun 200 kan få nummerplader med 1-3 cifre, de 1800 kan få med 4 cifre, mens resten, ca. 8000, må få nummerplader med 5 cifre da alle de lavere numre er brugt op.

Af de nytilmeldte er kun 2 pct. med 1-3 cifre, 18 pct. med 4 cifre og 80 pct. med 5 cifre - altså en væsentlig anden fordeling end den samlede bestand. Situationen er omvendt hvis en køretøjsbestand falder. Men i 1950'erne voksede køretøjsbestanden kraftigt. Langt de fleste steder i landet, inkl. V, X og Ø, må man kunne forvente at flertallet af nye køretøjer fik 5-cifrede nummerplader.

Det var situationen som den må have været dengang i virkeligheden. Men det er som nævnt Motorhistorisk Samråd der tildeler numrene i dag, og jeg kan ikke vide hvordan de vælger numrene.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf dykker5502 » tors 11.02.2010 22:22

Cofee,
processen er som følger:
Du går ned på motorkontoret og får en ansøgning om historisk nummerplade. Dette kan du gøre op til 6 måneder INDEN du skal bruge den - se senere.
SKAT sender ansøgningen til MhS's koordinator. Han udvælger så det nummer ud fra de oplysninger som står på ansøgningen. Du kan ikke skrive noget som helst på ansøgningen om bogstav eller nummer! Hovedreglen er, at du får bogstav efter din bopæl og så tildeles et nummer ud fra bopæl og ca. hvornår dit køretøj er fra. Det skal forståd sådan, at de enkelte motorkontorer fik tildelt nummerplader i serier på f.eks. 200 fortløbende numre. Har man så en oversigt over motorkontorenes udstrækning kan man fastslå hvilken serie de har været i gang med at dele ud af på det tidspunkt.
Der er store usikkerheder med hvilke numre der er udleveret hvornår. Alle politiets registre og journaler findes simpelthen ikke mere, så det fungerer ved at man ved hvornår de forskellige serier er tildelt og så antager man at de nye numre er blevet taget i anvendelse kort efter. Det VED vi bare ikke altid er tilfældet fordi der jo findes forskellige eksempler hvor vi kender et originalt nummer og registreringstidspunkt. Både Thomas her, men især Carsten har gamle observationer langt tilbage i tiden som kunne hjælpe med bedre at kortlægge den faktiske udlevering - især når vi skal igang med tobogstavs emaljeplader ;-)

Nå - MhS tildeler bogstav og nummer og sender ansøgningen tilbage til Skat, som bestiller nummerpladen/derne hos leverandøren.

Der går nu 3 - 5 uger og nummerpladen/derne ankommer til det motorkontor hvor du har bestilt dem. Du får besked om at de(n) er ankommet.

Du har nu 6 måneder til at få dit køretøj synet og godkendt så du kan hente nummerpladen/derne. Skulle det knibe, så kontakt for Guds skyld motorkontoret - som regel vil de være til at tale med! Får du dem ikke hentet er gebyret tabt.

Har du dokumentation af oprindeligt nummer, kan du vælge at vedlægge det ansøgningen, men du kan også sende det selv til MhS. Du sender det til Erik Mieth, Ellesvinget 137, 2950 Vedbæk, tlf. 45 89 13 35, mobil 22 34 61 95, E-mail mieth@mail.tele.dk . Du kan også kontakte Erik hvis du har spørgsmål.
Nu havde du ikke dokumentation på oprindeligt nummer, men du har nogle ønsker omkring bogstav. Jeg kan ikke love dig noget på Eriks vegne og det er vigtigt at pointere, at der jo ikke er tale om ønskeplader. Et område har man været nødt til at stramme alvorligt op omkring, nemlig ønsker om lave numre.
Det er korrekt at numre blev genbrugt. Ofte havde man erhvervet et nummer flere årtier før, og dette nummer har man flyttet med over på nye biler, som man senere erhverver. Et eksempel herpå er Mogens Ottosens fine Jowett Jupiter, som blev indregistreret med B55 da den var ny en gang i 1950'erne. Om det var et nummer den første ejer havde haft på en anden bil, eller om han har snakket sig til det på motorkontoret i Hørsholm ved vi ikke - begge muligheder er valide.
Din motorcykle kunne således godt have fået et 1 cifret eller 2 cifret nummer fra ny, men som Thomas er inde på er antallet af 1 og 2 cifrede numre meget små, så sandsynligheden er meget lille. Derfor tildeles der ikke lave numre generelt, med mindre man kan dokumentere at køretøjet har haft et lavt nummer. Det behøver ikke at være en gammel registreringsattest. Foto der viser nummeret er lige så godt.

Jeg håber dette hjalp lidt.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf CSJ » fre 12.02.2010 11:32

I en lokalhistorisk bog om St. Heddinge er trykt nummerlisten for St. Heddinges første serie 1-99 i 1933. Af disse 99 numre var de 90 i brug på dette tidspunkt. Af disse har jeg personlig erindring om 6 numre fra min barndom i 50'erne og 60'erne.

H2 tilhørte i 1933 tømrermester H. P. Larsen, Klippinge.
Dette nummer var fortsat i samme families eje i 50'erne og lidt op i 60'erne, hvor man sikrede sig nummeret HH 22.222 på en ny bil.

H3 tilhørte i 1933 lærer Th. Borrye.
I 50'erne tilhørte nummeret en ejendomsmægler Christensen i St. Heddinge på en Morris Minor 1000.

H50 tilhørte i 1933 vognmand J. Chr. Nielsen.
I 50'erne havde han stadig dette nummer på en Opel Kapitän, som omkr. 1961/62 blev omregistreret til HH 21.500, og dette nummer kørte han med frem til 1969.

H68 tilhørte i 1933 kommissionær og vognmand H. Christensen.
Dette nummer tilhørte i 50'erne hans svigersøn (søn af J. Chr. Nielsen) som også var vognmand, og det sad på en Opel, som han kørte med frem til 1959, hvor han købte den første af i alt tre Opel Caravans med det samme nummer HH 20.759.

H71 tilhørte i 1933 kørelærer og vognmand Anker Olsen, og dette nummer havde han fortsat på en Opel Kapitän frem til sin død midt i 60'erne.

H79 tilhørte i 1933 møllersvend Emil Bay, Frøslev.
Dette nummer (design 50) sad i 50'erne på en Hillman Minx hjemmehørende i Bjælkerup, og den kørte frem til først i 70'erne.

I St. Heddinge kreds var en forholdsvis stor del af numrene (7,5%) på max. 3 cifre, mens i Roskilde kreds var procentandelen af numre på max. 3 cifre kun på ca. 2,27%.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: varierende antal cifre i 1950-1958 mc-nrplader

Indlægaf CSJ » tors 18.02.2010 20:17

Her er en scanning af listen. Den er trykt i »St. Heddinge før og nu« hæfte I, udgivet af Stevns lokalhistoriske arkiv 1993. Desværre er der kun St. Heddinges første serie og de første få numre af Bregentved-Gisselfeld Birk, men jeg ved ikke om Stevns lokalhistoriske arkiv ligger inde med mere kildemateriale.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Historisk motorregistrering

cron