Cofee,
processen er som følger:
Du går ned på motorkontoret og får en ansøgning om historisk nummerplade. Dette kan du gøre op til 6 måneder INDEN du skal bruge den - se senere.
SKAT sender ansøgningen til MhS's koordinator. Han udvælger så det nummer ud fra de oplysninger som står på ansøgningen.
Du kan ikke skrive noget som helst på ansøgningen om bogstav eller nummer! Hovedreglen er, at du får bogstav efter din bopæl og så tildeles et nummer ud fra bopæl og ca. hvornår dit køretøj er fra. Det skal forståd sådan, at de enkelte motorkontorer fik tildelt nummerplader i serier på f.eks. 200 fortløbende numre. Har man så en oversigt over motorkontorenes udstrækning kan man fastslå hvilken serie de har været i gang med at dele ud af på det tidspunkt.
Der er store usikkerheder med hvilke numre der er udleveret hvornår. Alle politiets registre og journaler findes simpelthen ikke mere, så det fungerer ved at man ved hvornår de forskellige serier er tildelt og så antager man at de nye numre er blevet taget i anvendelse kort efter. Det VED vi bare ikke altid er tilfældet fordi der jo findes forskellige eksempler hvor vi kender et originalt nummer og registreringstidspunkt. Både Thomas her, men især Carsten har gamle observationer langt tilbage i tiden som kunne hjælpe med bedre at kortlægge den faktiske udlevering - især når vi skal igang med tobogstavs emaljeplader
Nå - MhS tildeler bogstav og nummer og sender ansøgningen tilbage til Skat, som bestiller nummerpladen/derne hos leverandøren.
Der går nu 3 - 5 uger og nummerpladen/derne ankommer til det motorkontor hvor du har bestilt dem. Du får besked om at de(n) er ankommet.
Du har nu 6 måneder til at få dit køretøj synet og godkendt så du kan hente nummerpladen/derne. Skulle det knibe, så kontakt for Guds skyld motorkontoret - som regel vil de være til at tale med! Får du dem ikke hentet er gebyret tabt.
Har du dokumentation af oprindeligt nummer, kan du vælge at vedlægge det ansøgningen, men du kan også sende det selv til MhS. Du sender det til Erik Mieth, Ellesvinget 137, 2950 Vedbæk, tlf. 45 89 13 35, mobil 22 34 61 95, E-mail
mieth@mail.tele.dk . Du kan også kontakte Erik hvis du har spørgsmål.
Nu havde du ikke dokumentation på oprindeligt nummer, men du har nogle ønsker omkring bogstav. Jeg kan ikke love dig noget på Eriks vegne og det er vigtigt at pointere, at der jo ikke er tale om ønskeplader. Et område har man været nødt til at stramme alvorligt op omkring, nemlig ønsker om lave numre.
Det er korrekt at numre blev genbrugt. Ofte havde man erhvervet et nummer flere årtier før, og dette nummer har man flyttet med over på nye biler, som man senere erhverver. Et eksempel herpå er Mogens Ottosens fine Jowett Jupiter, som blev indregistreret med B55 da den var ny en gang i 1950'erne. Om det var et nummer den første ejer havde haft på en anden bil, eller om han har snakket sig til det på motorkontoret i Hørsholm ved vi ikke - begge muligheder er valide.
Din motorcykle kunne således godt have fået et 1 cifret eller 2 cifret nummer fra ny, men som Thomas er inde på er antallet af 1 og 2 cifrede numre meget små, så sandsynligheden er meget lille. Derfor tildeles der ikke lave numre generelt, med mindre man kan dokumentere at køretøjet har haft et lavt nummer. Det behøver ikke at være en gammel registreringsattest. Foto der viser nummeret er lige så godt.
Jeg håber dette hjalp lidt.