Bare for sjov (Fantasiplader)

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf LarsBudtz.dk » man 05.10.2009 17:57

Jeg legede lige lidt med idéer om hvordan man kunne have valgt at håndtere "nye nummerplader" :D (De er tegnet på FDMs tidlige ill. af nye nrpl'er)

Billede
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf TT » man 05.10.2009 18:12

Kombinationen af postnummer og kommunevåben er måske ikke helt optimal, for postnummergrænserne følger ikke nødvendigvis kommunegrænserne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf perhag » man 05.10.2009 18:16

Muligheden for at få Dannebrog på nummerpladen ville give et reelt frit valg. Ordningen med start om en uge favoriserer EU-plader, fordi disse kan erstatte et nationalitetsskilt ved kørsel i lande som følger Wienerkonventionen. Et dansk flag ville give ligestilling med EU-pladerne.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf LarsBudtz.dk » man 05.10.2009 19:16

TT skrev:Kombinationen af postnummer og kommunevåben er måske ikke helt optimal, for postnummergrænserne følger ikke nødvendigvis kommunegrænserne.


Det vidste jeg egentlig godt, jeg overvejede også at lave den med regioner, men det var bare lidt kedeligt ;)
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf Wickie » ons 07.10.2009 09:49

Hej,

liker de symetriske pladene (som i I og F).
Med EU-DK på venstre side, hadde det vært veldig bra med "lokal" identitaet på høyre (evt. også frivillig som i I og F).

Dannebrog på rød baggrund er ikke helt bra (Dannebrog forsvinner med baggrunden).
Wickie
Medlem
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 23.12.2008 09:46
Geografisk sted: Gjøvik, Norge

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf CSJ » ons 07.10.2009 14:38

Det er en fascinerende tanke at de danske nummerplader kunne have set sådan ud. Som lokal identitet på højre felt kunne man i stedet for postnummer have det gamle registreringsområdes motorkontornummer eller bogstavkombination, dvs. 02 eller AV for Roskilde. Problemet med våbenskjold er at de områder man i Danmark har haft våbenskjold for, amter og kommuner, ikke følger samme grænser som de lokale registreringsområder.

Jeg fik engang lavet denne nummerpladeramme til min bil.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf TT » ons 07.10.2009 19:43

Det ville ikke være realistisk med en sådan lokal identifikation på nummerpladen.

De danske nummerpladeekspeditioner er ikke regionalt opdelte. Man kan gå på en hvilken som helst ekspedition uanset bopæl. En nummerpladeekspedition skulle derfor have nummerplader for alle lokale inddelinger i landet - i alle typer. Det ville sige hundredevis af nummerpladetyper. Eller også skulle en forhandler i fx Silkeborg rundt til det meste af Jylland hver gang han skulle have en håndfuld biler registreret.

Der er også ikke rigtig plads til en sådan identifikation. Hvert tegn skulle have endnu ½ cm mindre plads end nu for at der kunne blive plads til en stribe til højre. Det ville nedsætte læseligheden en del.

Alternativt skulle man påføre identifikationen med et klistermærke, men det er næppe nogen holdbar løsning. Jeg tror "FCK" hurtigt kunne blive en af de mest populære "byer" i landet. Den "dyrebare" plads på en nummerplade bør ikke spildes på information som kun er der af forfængelighedsårsager.

Carstens løsning med en nummerpladeramme er en langt bedre måde at skilte med sit lokale tilhørsforhold.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf LarsBudtz.dk » ons 07.10.2009 19:48

Som det fremgår af trådens titel er det ren leg med idéer, de her tegninger ;) Jeg er ABSOLUT tilhænger af helt klassiske danske plader. Der er ingen nummerplader andre steder i verden der er så let læselige, pæne og harmoniske at se på. Jeg synes at det er en trist dag på mandag, når der begynder at være grimme pletter på (mange af) vores plader... :cry:
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf TT » ons 07.10.2009 21:39

Hverken et blåt eller rødt felt er rigtig godt til et dannebrog.

Her er to forsøg med flaget på hvid baggrund.

Ifølge Wienerkonventionen (med de ændringer som trådte i kraft 2006) skal en af følgende være gældende

de nationale symboler skal være på en baggrund af en anden farve end nummerpladens
kendingsbogstaverne skal have en afvigende farve
de nationale symboler skal være adskilt med en lodret streg eller lignende

På den ene tegning flaget sat på en mere afdæmpet baggrundsfarve. På den anden er kendingsbogstaverne røde. På den tredje er det famøse hologram der agerer lodret streg.

DK23456-dk0.gif


DK23456-dk2.gif


DK23456-dk1.gif


Wienerkonventionen om vejtrafik er ikke ratificeret af flere EU-lande, fx Storbritannien, Irland, Spanien og Portugal, så en dannebrogsplade med DK ville ikke gælde som nationalitetsmærke i de lande.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf Wickie » fre 09.10.2009 08:25

IS hadde en løsning med lokal identitet med klisterlapp. Mener det ikke var den beste løsning med holdbarhed!?

Lokal identitet kunne være frivillig som i F.
I F kan man få den lokale identiteten uavhengig hvor en bor. So man kan ha departament nummer og region symbol fra Paris og bo i Lyon!

I D var det også i diskusjon å inføre tilsvarende lokal identitet på høyre side når EU-skilt ble inført, men det ville blitt for dyrt (?). Man bestemte seg istedenfor å ha våbenskjold i farve fra delstatene på forstørede segl (Siegel). Før ble det brukt våbenskjold fra de lokal distrikter og ikke i farve.

Det hele ble gjort for å "tilsfredstille" befolkningen med å ikke miste for mye av sin identitet gjennom EU feltet (!).


Men enig med at "rene" plader er penest. Pladene i DK fra 76-08 ("gammel skrift") er penest og lett å lese (tenk hvor dårlig plader fra N er å lese med samme nummer!).
Wickie
Medlem
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 23.12.2008 09:46
Geografisk sted: Gjøvik, Norge

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf TT » lør 24.10.2009 13:28

På kvadratiske nummerplader er bogstaver og tal placeret med god afstand således at hele nummerpladen bredde bliver fyldt ud. Dermed kommer tegnene ikke til at stå sammenklumpet på midten trods den smallere skrifttype.

DT64911-400-2.jpg


På rektangulære nummerplader uden EU-mærke bruger man derimod samme tæthed som på EU-nummerpladerne hvilket betyder at der er nogle uforholdsmæssigt store tomme arealer til højre og venstre for nummeret:

DT64911-400-1_aut.jpg


I stedet kunne man placere tegnene med samme afstand som på de kvadratiske nummerplader, så pladsen udnyttes bedre (manipuleret billede):

DT64911-400-1_red.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf PS » lør 24.10.2009 14:14

De rektangulære papegøjeplader med blå EU-stribe og hologram kan nemt gøres pænere, således at de to bogstaver kommer til at stå centreret i det gule felt. Og således at der bliver mere luft mellem hologrammet og bogstavet F. Det kræver hverken ændringer på nummerpladestørrelse eller tegnsæt. Se selv ud fra et fotografi fra Lars Budtz, hvor jeg nedenunder har flyttet lidt på tegnene:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf AndersF » søn 25.10.2009 13:38

Jeg er nu ikke helt enig i at det ser pænere ud hvis bogstaverne flyttes til højre. Det gule felt på de rektangulære papegøjeplader starter jo ikke til højre for hologrammet, men allerede til højre for EU-mærket.
Hologrammet, som optisk set er i den lysere ende, er så bare placeret oven i det gule felt. Dét man bør gå efter, er at afstanden fra EU-mærket til det første bogstav svarer til afstanden fra
det sidste ciffer til den sorte opprægede kant i højre side, og dette ser ud til at være i rimelig balance. Jeg tror at man blot har tilføjet hologrammerne oven i de oprindelige designs
uden hologrammer, og lever så med at de trods alt ikke afviger væsentligt fra hverken hvidt eller gult mht. graden af mørke. Men jeg er stadig enig med de fleste herinde i at hologrammerne slet ikke burde
have været der.

AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf Jesper Bering » søn 25.10.2009 13:42

TT skrev:I stedet kunne man placere tegnene med samme afstand som på de kvadratiske nummerplader, så pladsen udnyttes bedre

Kære Thomas,

Er du sikker på at den kvadratiske bagplade på øverste billede og din manipulerede forplade på nederste billede har bedre læsbarhed end den 'originale' forplade på det mellemste billede?

Jeg har en tydelig fornemmelse af at det øger læsbarheden at bogstaver og tal er grupperet på en tydelig måde, og det er de på det mellemste billede. Her er der stor forskel på tegnmellemrum og gruppemellemrum ("ordmellemrum"), og det bevirker at øjet hurtigt opfatter hvor en gruppe begynder og hvor den ender. Derfor kan øjet hurtigt afgøre hvilken gruppe et givet tegn hører til, selvom øjet ikke når at opfatte alle tegnene.

På øverste og nederste billede er forskellen på tegnmellemrum og gruppemellemrum mindre, og derved kan øjet 'komme i tvivl om' hvor en gruppe begynder og ender, hvis der er meget kort tid til rådighed til aflæsningen.

Efter min mening har pladen på det mellemste billede langt den bedste læsbarhed. På den baggrund må det vel være mere eller minde ligegyldigt om der går lidt plads til spilde ude for enderne af pladen? Gør der ikke også det på påhængsvognspladerne?

Man kommer ud for noget lignende hvis man vil fremhæve et stykke tekst ved at s p a t i e r e tegnene. Hvis ikke man husker at o r d m e l l e m r u m m e n e   o g s å   s k a l   f o r ø g e s, bliver tekstens læsbarhed forringet fordi det er v a n s k e l i g e r e  a t  s e  h v o r  o r d e n e  b e g y n d e r  o g  e n d e r.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf LarsBudtz.dk » søn 25.10.2009 16:51

Jesper Bering skrev:
TT skrev:I stedet kunne man placere tegnene med samme afstand som på de kvadratiske nummerplader, så pladsen udnyttes bedre


Jeg har en tydelig fornemmelse af at det øger læsbarheden at bogstaver og tal er grupperet på en tydelig måde, og det er de på det mellemste billede. Her er der stor forskel på tegnmellemrum og gruppemellemrum ("ordmellemrum"), og det bevirker at øjet hurtigt opfatter hvor en gruppe begynder og hvor den ender. Derfor kan øjet hurtigt afgøre hvilken gruppe et givet tegn hører til, selvom øjet ikke når at opfatte alle tegnene.



Det vil jeg nu også mene at du har ret i - Vi er vant til at nummerplader hedder "xx tyve - tohundrede og sytten" og ikke "xx tohundrede og to - sytten" - derfor er det bestemt nemmere at afkode pladen når tegnene er grupperede - selvfølgelig er det en vanesag, men det virker jo trods alt rimeligt fornuftigt.
Hvis man skulle fylde pladen ud kunne man jo gøre som herunder; så bliver det meget tydeligt hvad der står, men det er måske ikke særlig kønt :?:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Bare for sjov (Fantasiplader)

Indlægaf Jesper Bering » søn 25.10.2009 20:21

Kære Lars,

Næh - - men det er nu heller ikke nær så grimt som man skulle have troet. Det er da tæt på at være lige så kønt (grimt) som den nuværende, originale plade.

Bortset fra det, tror jeg nok at SKAT og UTSCH bevæger sig nogle etager under os Feinschmeckere hvad typografisk design angår. Man kan selvfølgelig bekymres for at det er Eleven Design (eller hvad de nu hed) der har anvist hvordan tegnene skal grupperes og spatieres. og hvis det er tilfældet så skyldes miseren ikke mangel på kundskaber, men mangel på god smag.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53


Tilbage til Nummerpladedesign

cron