Det var et kæmpe fremskridt da vi i 1997 fik lov til at få nummerplader, der så mere korrekte ud end de hvide reflekterende plader fra 1976 og frem!
Man kan så diskutere om forvaltningen af denne ordning er sket optimalt - og jeg kan love jer at det bliver diskuteret! Og der er mange tilfælde af "uheldige" sager.
Jeg ved ikke om man havde kvadratiske plader til biler i 1930'erne? Det havde man jo nok ikke og næppe foran. Det er ikke godt at vide hvor nummeret fra Vauxhallen kommer fra - det kan sagtens have været det originale - men det kan faktisk også være et der er udleveret efter den meget sjældent anvendte hovedregel (håber I kan se sarkasmen). Ifølge Lovtidende fra 1932 var serien M 15.000 - M 16.999 fra Assens, så nummeret er i hvert fald OK. Hvis nu ejeren bor i Assens vil han efter hovedreglen få et nummer fra tiden - men hvis bilen stammer fra Assens kan det jo være dens oprindelige nummer. Hvis det nu ER et tilfældigt nummer der er valgt (efter hovedreglen) - så skalman bemærke i samme Lovtidende, at der faktisk står at gamle ledige lavere numre, skal genbruges! Så der ville faktisk have været "hjemmel" for at tildele ham et lavere nummer som foreslået. Prøv at læse sidste punktum i § 20!. Han kunne have fået et nummer i M 900 - M 999. Hvis det er det oprindelige nummer er jeg enig i at kunne det sidde der dengang kan de også være der idag.
Et andet område som jeg ved der skumles meget over i veterankredse er at det er lykkedes nogle Hot-Roddere at få fuppet sig til historiske plader på stærkt ombyggede biler fra 1940'erne og 50'erne.
Et er at Veteranbilklubben - som har til formål at arbejde på bevarelse af bilerne i historisk stand - naturligt ikke kan bifalde ombygninger til Hot-Rod, men det er i forvejen stærkt tvivlsomt om man med rette kan sige at bilen bevarer sin identitet og dermed årgang, når man fjerne motor og undervogn og sætter helt andre aksler og drivværk i bilen.
Jeg har selv set dette eksempel fra Græsted Veterantræf i 2006 som i hvert fald for mig var grænseoverskridende.
Rod_m_Hist._Plader.JPG
Jeg synes det er en fed bil - hvis det ikke er ekstremt sjældne biler kan jeg ikke se den helt store motorhistoriske ulykke ved at f.eks. en 2 d. Ford A laves om til en Hot-Rod (nu får jeg hele Ford A klubben på nakken
) - men historiske nummerplader er en misforståelse. Det var ikke det der var meningen i sin tid.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.