Jeg har lige været på ferietur i Sverige og gjorde der en række nummerpladehistorisk interessante observationer.
Motala Motormuseum kan anbefales for alle nummerpladeinteresserede. Der er en pæn lille nummerpladesamling af alle mulige svenske nummerpladetyper gennem tiderne, bl. a. ønskepladen FEUK, hvis makker befinder sig på Nummerschildermuseum i Großolbersdorf. Som på de fleste svenske bilmuseer har mange af bilerne deres originale lokale nummerplader i behold.
Forfatteren og nobelpristageren Verner von Heidenstams Chrysler 1929 med det originale Östergötlands-nummer E96 stod tidligere i garagen til hans hjem Övrelid, men er nu flyttet til museet. Der ligger også et par gamle bilkalendre, hvor man endnu så sent som i 1960 hvert år kunne se län for län hvilken bil og ejer hvert enkelt nummer tilhørte. Eksempelvis tilhørte ifølge kalenderen for Östergötland 1955 nummeret E1 en Chrysler 1947, länsstyrelsen i Östergötlands län, E2 tilhørte en Volvo 1952, friherre C. Hamilton, Slottet Linköping, og E3 tilhørte en Rover 1953, biskop T. Ysander, Linköping. Der syntes at være en tendens til at de meget lave numre tilhørte nogen 'store kanoner'. Verner von Heidenstams gamle nummer E96 tilhørte nu en Ford 1938, E. Engblom, Vadstenagatan 23, Skänninge. Listerne er opdelt i personbiler og lastbiler, men der synes ikke at være nogen geografisk bestemte sammenhængende serier som i Danmark, Norge og Østrig.
I en 'loppis' købte jeg en bog om svensk bilsyns historie. I de meget tidlige lovtekster omtales nummerplader som "igenkänningsmärke", jfr. tysk kennzeichen og norsk kjennetegn. Allerede i 1906 figurerer de to nordlige län med hhv. AC og BD. I en paragraf hedder det: Igenkänningsmärke skall anbringas på hvit botten med tydliga, svarta eller mörkblå, minst 12 cm höga bokstäfver och siffror med öfverallt minst 10 mm stapelbredd samt minst 15 mm afstånd mellan bokstaf och siffra och minst 10 mm såväl mellan hvarje siffras och bokstafs jämnlöpande delar som mellan siffrorna inbördes; och skall sådan anordning vidtagas, att såväl den, som befinner sig framom den, hvilken befinner sig bakom automobilen, kan utan svårighet läsa dess igenkänningsmärke. Citat slut.
Foran jernbanestationen i Mellerud holdt en Mercedes pick-up parkeret. Foran nummerplade LBS 046 i nyeste EU-design med mærkat, bagpå ingen nummerplade, men en stor rød trekant. Så den er tilsyneladende indregistreret som EPA-traktor i de senere år. Eller også har den fået ny erstatningsplade.
Og på en motorvej så jeg en stor selvkørende kran ligesom BMS-kraner. Et køretøj der i Danmark formentlig ville være indregistreret som blokvogn. Denne her havde heller ikke nummerplade bagpå, men foran nummerplade med mærkat. Så blokvogne indregistreres tilsyneladende også som traktorer i Sverige.
Et af de mange design til de lokale svenske nummerplader var plasticbrikker med hver et bogstav eller tal påtrykt og samlet af en metalramme. Denne type nummerplader var ikke specielt udbredt, men jeg kan dog tydeligt huske dem fra 60'ernes trafik. Ved en nøje gennemgang af nummerpladerne på de bilmuseer jeg besøgte synes dette nummerpladedesign først og fremmest at have været en lokal Älvsborgs- og Värmlands-specialitet, og de to jeg har i min samling i dette design er da også P11492 og S70502.
Mvh. Carsten.