CSJ skrev:Jeg må tage skarpt afstand fra JBN's forsvar for de skadelige gebyrer på nummerplader.
Kan du forklare, hvordan gebyrer på nummerplader kan være skadelige? Jeg glæder mig vildt til at høre svaret
Jeg forsvarer ikke nummerpladegebyrer (jeg køber selv ca. et par sæt om året, så jeg ville da personligt gerne have dem billigere!), men jeg er bare nået til den erkendelse, at pengene til at drive samfundet jo ligesom skal komme et sted fra. Om man kalder det nummerpladegebyrer eller ændrer det til en forhøjet registreringsafgift, en forhøjet ejerafgift er noget helt fjerde er for mig at se ligegyldigt. Problemet er bare - ligesom med medielicens, kirkeskat og andre seperat afregnede skatter, at det giver folk noget at tænke på, når de kan se, at en specifik ydelse er "for dyr".
En klog mand sagde engang, at man ikke skal udstyre folk med en viden, de ikke kan administrere
Jeg er principielt enig med TT´s holdning til, at der ikke er nogen begrundelse for at tillægge nummerplader et gebyr på 600%. Det virker - isoleret set - helt vildt overdrevet... Jeg kan sagtens være tilhænger af, at nummerplader sælges til kostpris, men jeg er også overbevist om, at jeg så bare i stedet skal betale for noget andet i stedet. Jeg må endvidere erklære mig meget enig i de genbrugstanker som TT redegør for. Hvis en bil - ligesom i UK beholdt sit nummer "hele livet", så ville vi godt nok spare mange nummerplader - og afgiftsprovenu til statskassen.
Men igen skal der jo penge ind - og hvor skal de så komme fra? Efter at finanskrisen jo netop har lagt liberaløkonomiens stamfader Hr. Adam Smiths "usynlige hånd" i gips, så er der vel ikke længere lige så mange som tror på Hr. Foghs minimalstat og markedkræfternes evne til selv at regulere
Selv finansverdenen kunne jo "pludseligt" se det relevante i statsstøtte i form af bankpakken.