af Martin O » tors 21.03.2024 22:17
Jeg har, inspireret af erfaringen med DY-overgangsserien, kigget på DX-overgangsserien, DX 60 000 - DX 61 3xx. Højeste kendte overgangsnummer er DX 61 337; men DX 61 050 - 399 er (fejlagtigt) spærret til emaljeplader ifølge den gamle spærreliste. Der kan derfor godt gemme sig nogle ikke-udleverede overgangsnumre efter DX 61 337, som vi først får kendskab til, når/hvis de bliver udleveret.
Ligesom det er tilfældet med DY, er der i DX en lang serie Teslaer, som ser ud til at omfatte samtlige genbrugte numre i overgangsserien. Serien begynder med DX 59 951 - 999, hvor 997 og 998 overspringes, fordi de er gamle, historiske emaljeplader. (Det var 999 faktisk også, og nummer DX 59 999 er afmeldt 21.10.2014 og burde derfor ifølge 10-årsreglen være oversprunget; men det er altså genbrugt 04.12.2023. Jeg ved ikke, om dette måske kan skyldes, at køretøjet senere har fået et nyt, historisk nummer, DX 34 444, som har ført til at blokeringen af DX 59 999 er ophævet.) Tesla-serien fortsætter med numre i spredt fægtning op gennem DX 60 xxx (97 numre) og med kun to genbrugte overgangsnumre med DX 61, nemlig DX 61 017 og DX 61 024. Serien fortsætter så fra DX 61 400 til DX 61 455. Alle numre i denne Tesla-serie er nyregistreringer med datoer fra 22.11.2023 til 02.02.2024.
Martin O