Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » tirs 09.06.2009 18:38

biltorvet.dk viser ved en fejl for tiden altid 2-års synsperioder uanset om der gælder noget andet (8 år, 1 år eller ingen periodiske syn). Men hvis man klikker på synsoplysningen, vil den korrekte oplysning blive vist øverst i vinduet. Jeg gætter på at Olds'en er registreret som veteran.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf Kardanaxel » ons 10.06.2009 09:21

dykker5502 skrev:
Kardanaxel skrev:I følge biltorvet.dk er B3861 sidst synet....
Henrik, kom det her ikke hen et galt sted?


Michael B3861 er omtalt tidligere i debatten i denne tråd det er Alfaen også
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf perhag » ons 17.06.2009 18:05

CSJ skrev:Ifølge det nye nummer af FDM's blad Motor er Oldsmobilen KA 33.413 endnu operativ. Den tilhører tilsyneladende nu FDM, og Joachim blev hentet i den ved det nylig afholdte repræsentrantskabsmøde.
Biltorvet siger: KA33413, Oldsmobile 1902, synet 4.12.2006.


FDM har haft Oldsmobilen stående på sit hovedkontor i Lyngby gennem længere tid, i hvert fald blev den spærret inde af nogle ombygninger på Firskovvej, fremgår det af følgende artikel:

http://www.fdm.dk/public/nyheder/omfdm/ ... obilen.htm
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » søn 05.07.2009 12:08

Det er mit indtryk, at fordi vi ikke har haft genbrug af nummerplader siden 1958, så har vi svært ved at forestille os hvor udbredt det egentlig har været. Sådan har jeg det i hvert fald. Jeg har egentlig opfattelsen af at det skete undtagelsesvis at et nummerpladesæt var i så god stand at det kunne genbruges. Men referencerammen er jo også især type 1976 reflekspalderne som jo grundlæggende er noget billigt skrammel i forhold til datidens solide emalieplader.
Nu genfandt jeg et scan af den registreringsattest, som min Ford Junior blev indregistreret med i december 1958 og hvor jeg kan se det oprindelige nummer.

Ifølge den liste over nummerfordelinger jeg har fra Politimuseet, så fik man i Nordre birk i bekendtgørelse af 22. december 1927 tildelt A 29.000 - A 32.999 og næste tildeling sker først 19. juli 1939 med A 36.000 - A 40.999. Så en ny nummerplade i februar 1937 ville være sådan ca. midt i intervallet - f.eks. A 32.034.
Min Ford Junior blev imidlertid nyindregistreret 23. februar 1937 med nummeret A 19.430 - altså fra den serie der blev frigivet ved bekendtgørelsen af 15. april 1925.

Nu kan man jo ikke lave statistik på en enkelt bil vil I så sige - næh - men jeg var forleden ude at kigge på en interessant Ford Taunus fra 1951. Det var en arkitekt fra Klampenborg der havde været første ejer og den havde haft et A nummer lavere end min Ford fra 1937 (fik ikke noteret nummeret ned). Den næste ejer var også fra Nordre Birk og dette nummer var også lavere end Fordens - altså alle 3 genbrugsnumre.

Min Ford T's nummer L 476 stammer også fra den første serie til Sakskøbing i bekendtgørelsen af 7. juli 1903, mens man i 1922 havde serien 4.400 - 4.799 til rådighed - altså også et genbrugsnummer.

Det forklarer selvfølgelig ikke helt de i nogens øjne lave numre som nogen biler idag kører rundt med på historiske nummerplader - men bortset fra de 1 og 2 cifrede numre som indehaverne sikkert har hæget om, så har Politiet sikkert også været tilbageholdende med at dele dem ud frit (måske?) men det kan også tænkes at den almindelige bilejer ikke ønskede disse "gamle" numre.
Købmand Madsen fortsatte jo ikke med L 476 på hans senere vogne, men et nummer der var næsten 10 gange så højt: L 4772 i 1938 og som igen er et genbrugsnummer, for på det tidspunkt har man serien L 13.000 - L 15.999 til rådighed i Sakskøbing.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 05.07.2009 14:11

Numrene blev brugt igen i etbogstavstiden, uanset nummerpladens stand. Hvis den ejeren indregistrerede en anden bil, kunne han få nummerpladerne med til den nye bil hvis de var i god stand. Gamle nummerplader blev - som regel - ikke udleveret til andre. I almindelighed blev afmeldte nummerplader destrueret, og der blev bestilt nye nummerplader med de "gamle" numre. Dette skete ved at der til nummerpladeleverandøren blev lavet lister over de ønskede numre. Når nummerpladerne blev modtaget, blev numrene indført i en beholdningsbog. I 1937 blev det i øvrigt bestemt at nummerpladerne skulle sælges i den rækkefølge de stod i beholdningsbogen, så det var ikke lovligt at "gemme" gode numre til bestemte personer eller tage imod "forudbestillinger". I krigens tid suspenderede man destruktionen af afmeldte nummerplader pga. materialemangel. Efter besættelse blev de mange afmeldte og deponerede numre genudleveret, måske også i form af brugte nummerplader i god stand pga. den fortsatte materialeknaphed. (kilde til flere af ovenstående oplysninger: Birthe Rønn Hornbech: Visse Vognes Nummerering i Politihistorisk Tidsskrift 1988).

I 1958 (måske endda før) går man fra bestilling af nummerplader på lister til bestilling af nummerplader i sammenhængende serier. Indtil 1.4.1966 bliver numre og nummerplader kun genudleveret til samme ejer, og kun ved samtidig registrering af nyt køretøj. Fra 1.4.1966 genbruges slet ikke, omend det formentlig er sket i nogle ikke-centraliserede områder indtil centraliseringen.

Så selvfølgelig blev der genudgivet lave numre så sent som i 1950'erne. Der er bare uforholdsmæssig mange af dem på de historisk korrekte nummerplader. Hvis man har en amerikansk flyder fra 1950'erne eller en Harley-Davidson, er der - statistisk set - meget store chancer for at få et lavt nummer når man bestiller en historisk korrekt nummerplade, og endda meget ofte med køretøjets årgang som endetal. I virkelighedens verden har det været et lykketræf at få en 3-cifret plade, ikke mindst i K eller A, selv hvis man havde forbindelser (som kunne omgå reglen om at numrene skulle udleveres i beholdningsbogens rækkefølge). Årgangsnumre, modelnumre og andre forfængelighedsnumre, som de findes i stort antal på de historisk korrekte nummerplader, er et helt uhistorisk fænomen som i virkeligheden kun fandtes ved tilfældighedens mellemkomst med samme sandsynlighed som de forekommer på de serienummerplader man får udleveret i dag.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 05.07.2009 14:53

Man skal i øvrigt være opmærksom på at der kunne gå adskillige år fra at nummerserierne før 1958 blev tildelt til de kom i brug. Det gælder især for massetildelingerne af nummerserierne i bl.a. 1919 og 1927.

I 1927 (med gyldighed fra 1.1.1928) fik Maribo Amt tildelt følgende nummerserier:

L 9200-L 12.999 Nykøbing F. Politikreds (Nykøbing F. og formentlig Stubbekøbing registreringsområder)
L 13.000-L 15.999 Sakskøbing Politikreds (Sakskøbing og Nysted registreringsområder)
L 16.000-L 17.999 Rødby Politikreds (Maribo, Rødby og måske Fejø registreringsområder)
L 18.000-L 21.999 Nakskov Politikreds

Syv år senere, i 1934 er kun følgende af ovenstående i brug
L 9200-L 9224 i Stubbekøbing
L 9300-L 9364 og L 9500-9624 i Nykøbing F.
L 18.000-L 18.048 i Nakskov

De andre områder er nået til følgende

L 1084 Fejø
L 2650 Sakskøbing (serien tæt på opbrugt)
L 4791 Nysted (serien tæt på opbrugt)
L 7799 Maribo (serien opbrugt, man tager en genbrugsrunde)
L 7999 Rødby

På tillægslisten 1.2.1935 sker der følgende

Fejø når til L 1087
Sakskøbing når til L 2690
Maribo, Nakskov, Nysted, Nykøbing F., Rødby og Stubbekøbing genbuger (på nær enkelte numre)

Stort set alle numre på den 8 sider lange tillægsliste fra 1.2.1935 over nye indregstirerede motorkøretøjer er genbrugsnumre.

På den på nettet tilgængelige udgave fra 1938 kan man se hvordan det er gået i mellemtiden, men det vil jeg overlade til andre om at tjekke.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 05.07.2009 15:45

Nå, så tjekkede jeg alligevel status i 1938:

Fejø når fra L 1084 i 1934 til L 1090 i 1938
Stubbekøbing får fra L 9224 i 1934 til L 9270 i 1938
Nykøbing F. er nået få numre frem - fra L 9364 til L 9375 og fra L 9624 til L 9630.
Sakskøbing har taget en ny serie i brug og bruger i denne L 13.000-L 13.189
Nysted har taget en ny serie i brug og bruger i denne L 14.000-L 14.050
Nakskov når fra 1934 til 1938 fra L 18.048 til L 18.246
Maribo og Rødby når ikke længere end de var, og har altså endnu ikke brugt af deres 10 år tidligere tildelte serie

I de mellemliggende fire år kan næsten hele nummerforbruget klares ved genbrug af numre, og i det hele taget tildeles der rundt omkring i landet ikke mange numre imellem 1927 og 1948. De betydelige tildelinger i decemberbekendtgørelsen 1927 har de fleste steder dækket behovet tyve år frem, "hjulpet" af krisen og besættelsen.

Nykøbing F.s brug af to rækker numre kan skyldes at der fortsat skelnes mellem købstaden og resten.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf CSJ » fre 25.09.2009 19:30

Det ser desværre ud til at FDM nu alligevel har været ondsindet nok til at lade de uerstattelige nummerplader KA 33.413 gå tabt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » fre 25.09.2009 19:38

:cry: Bilen er jo endda fra året før nummerpladerne blev indført, så egentlig var dens første nummer at den slet ikke havde noget.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf perhag » fre 25.09.2009 20:30

TT skrev::cry: Bilen er jo endda fra året før nummerpladerne blev indført, så egentlig var dens første nummer at den slet ikke havde noget.


Prøvekørslen af Oldsmobilen fra 1902 har været omtalt i flere lokalaviser. Følgende artikeluddrag har vist alle indregistreringshistoriske oplysninger med:

http://furesoe.lokalavisen.dk/article/2 ... 56981/1553

som den første dansk indregistrerede bil overhovedet, var den hightech, den sortlakerede Oldsmobile årgang 1902, som vi besigtiger før en prøvetur i udkanten af København. På afstand ligner bilen med sine træhjul, strittende messing-petroleumslamper af nogle forlygter og brede læderbetrukne sæde mest en hestevogn. Og det er da også helt bevidst. Dengang dominerede heste-køretøjerne nemlig, og automobilerne skulle ikke gøre for meget anstand. Derfor måtte de for øvrigt heller ikke føres efter mørkets frembrud – noget som først blev lovligt en snes år inde i 1900-tallet. Det historiske køretøj, som ejes af FDM, er trukket af stalden i anledning af organisationens 100 års jubilæum, og bilen, der skam er synet og landevejs-lovlig, har sågar fået sine originalt lignende plader med det oprindelige nummer, C2. Modellen, der dengang kostede 650 dollars i hjemlandet, drives af en en-cylindret motor på 1600 kubik, der yder 8 hk.
Stolt forhistorie
Bilen har en lang stolt forhistorie. Den blev i sin tid importeret af et københavnsk bilfirma og har kørt både på Sjælland og i Jylland, efter sigende hos en jysk tandlæge. Oldsmobilen har været ejet af bilfirmaet Andersen og Martinis i en menneskealder, før FDM i sin tid fik bilen foræret.


Det ser forkert ud at C 2 skulle være registreret før C 1, men hvis den var registreret uden plader inden da, kan det godt passe.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » fre 25.09.2009 21:41

Det er næppe den første indregistrerede bil i Danmark, da det i fra februar til august 1903 kun var biler der kørte i Københavns Kommune, der skulle registreres, og provinsboer sikkert kun har registreret køretøjet hvis det var nødvendigt. Det er nok snarere den ældste indregistrerede bil i Danmark. Det er fortsat mest sandsynligt at det var Cornelius Steffensen der indregistrerede den første bil i landet med K 1, omend det ikke kan udelukkes at et automobil uden for hovedstaden blev registreret først.

En anden bil i Holbæk som var nyere end denne, kan i øvrigt sagtens have nået at blive registreret før denne og have fået C 1. Det kommer jo an på hvem der mødte først op på byfogedkontoret i Holbæk og lod køretøjet indregistrere. Måske havde den oprindelige ejer af Oldsmobilen endda to biler hvor den anden fik C 1.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » lør 26.09.2009 23:12

På sin vis bifalder jeg at FDM støtter op om hvores fine ordningf med historiske nummerplader - men jeg forstår også dettriste i at de "originale" emalje nummerplader er væk. Nu KAN det jo være at FDM har glemt den ene hjemme på værkstedet....

Hvis det var min bil ved jeg ikke om jeg havde gjort det. KA nummeret har den jo haft længst tid i sit "liv" - men det er FDM's bil så de må jo gøre hvad de vil.

Thomas - når den først er blevet indregistreret i 1903, så er C2 vel stadig dens første nummer? :-)

Jeg er heller ikke sikker på at den NØDVENDIGVIS er den ældste indregistrerede bil, men den er nok den ældste indregistrerede bil med fuld dansk historie. Teknisk Museum kunne jo teoretisk set indregistrere Hammelvognen selv om den jo aldrig har haft nummerplader på. Da den således ikke har noget oprindeligt nummer kan vi jo passende tildele efter den oprindelige regel for Historiske plader - nemlig efter ejerens bopæl - det er Helsingør, så den kan jo få B 1. Det var oven i købet tildelt Helsingør i 1903 :-) men er desværre optaget af en eller anden Bentley fra 1959. Man kunne jo også anføre at den burde have et K nummer, men K 1 er desværre også optaget.

Jeg tror faktisk der ER ældre biler i Danmark en 1902 - men de er så i givet fald importeret. Viklit Graae Jørgensen havde på et tidspunkt en Sears til salg som han havde importeret fra USA. Den mener jeg var lige så gammel eller måske endda ældre en Oldsmobilen, men det er ikke sikkert det er en dansker der har købt den.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 27.09.2009 08:16

Serien B 1-99 hørte til Hørsholm Birk. Teknisk Museum ligger lige akkurat inden for købstadsgrænsen i Helsingør, så det aktuelle nummer ville være i serien B 500-599.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » søn 07.03.2010 16:15

Sad endnu en gang og studerede nummerbøgerne fra Lolland Falster.

Her er forsiden for bogen fra 1952:

http://picasaweb.google.com/carsten.ann ... 7018249970

Her kan I se hvor mange af de 1 og 2 cifrede numre, der stadig var i brug 1. maj 1952. Ikke alle 100 - men 85 - 90 stykker (jeg gad ikke tælle efter, men der er huller i rækken hist og her).
L 18672 er højeste nummer udleveret:
http://picasaweb.google.com/carsten.ann ... 3189254802

men prøv lige at se hvor store huller der er i rækkerne her? Interessant.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 07.03.2010 17:09

Nummerbogen for Lolland-Falster 1952 omfatter kun personbiler. Numrene for andre køretøjer, herunder vare- og lastbiler, motorcykler og knallerter (der var registreret 1951-1953), mangler derfor. Men der er selvfølgelig alligevel huller i nummerrækkerne, blandt andet der hvor et registreringsområdes højeste numre er nået til og indtil det næste registreringsområdes numre begynder. Jeg har tidligere redegjort for hvordan det så ud netop i Lolland-Falster, hvor i 1934 de meget få 5-cifrede numre startede ved 18.000. Højeste nummer i 1934 var L 18.048. I 1952 var der fortsat et stort hul mellem L 14.178 (Nysteds højeste personbilsnummer) og L 18.000 (hvor en Nakskovserie begynder), men nogle af de mellemliggende numre kan have været brugt til andre køretøjstyper end personbiler.

Til din tilsyneladende undren over at næten alle 2-cifrede numre var i brug i 1952 kan jeg kun sige: Hvorfor skulle de ikke være det? Numrene blev jo overført fra køretøj til køretøj - og genbrugt hvis de blev afmeldt. Man kan i øvrigt se at mange af de små numre har samme ejer i 1934 og 1952, på trods af den mellemliggende besættelsesperiode. Af numrene L 1-20 har nr. 1, 5, 6, 7, 11, 12, 15, 16, 17, 19 og 20 samme ejer (eller ejes ud fra navnet at dømme af et familiemedlem). Nr. 10, 14 og 18 mangler i 1952. Hvis disse 3 numre i 1952 sad på andet end en personbil, kan der være flere gengangere end de 11.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » man 08.03.2010 10:29

Hej Thomas - jeg undrede mig sådan set ikke over at de var i brug - det var sådan set netop mit budskab. Derimod har der været andre der tidligere tvivlede - du af alle kender hele diskusionen.
Og du gad lave flere sammenligninger - det underbygger jo sådan set bare det du skrev højere oppe - eller i en anden tråd - hvor man ud af en population på måske 8000 numre i 1952 i brug kun finder 80 1 og 2 cifrede numre eller 1%, så hvis ellers fordelingen af overlevne biler fra begyndelsen af 1950'erne er ligelig burde der kun være 1% af dem med 1 og 2 cifrede numre idag :-)
Nu tror jeg så at overlevelsesen har været lidt højere på de lave numre fordi det har været folk der interesserede sig for biler, måske ofte særlige fine biler og/eller folk som var med muffen og derfor havde råd til at vedligeholde bilerne og havde garage til at stille dem i. Men jeg tror ikke det berittiger til f.eks. 10% eller 20% af de histroriske plader skal være 1 eller 2 cifrede :-)
Jeg tror Erik Mieths indstilling, som afviger væsentligt fra tidligere administratorer, vil vise sig at være iorden.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » fre 13.08.2010 08:30

Jeg har fundet et cirkulære fra 1937 som blandt andet beskriver hvordan genbruget af numre finder sted. Det omfatter både hvilke gamle og nye numre der skal/må bestilles, og i hvilken rækkefølge numrene efterfølgende skal udleveres. Endvidere er der noget om håndtering af nummerplader fra afmeldte køretøjer. Der er blandt andet en bestemmelse om at selve nummerpladen ikke må genbruges. Der er udførlige beskrivelser af hvordan der skal føres regnskab med nummerpladerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » lør 28.08.2010 21:10

TT skrev:Man skal i øvrigt være opmærksom på at der kunne gå adskillige år fra at nummerserierne før 1958 blev tildelt til de kom i brug. Det gælder især for massetildelingerne af nummerserierne i bl.a. 1919 og 1927.

I 1927 (med gyldighed fra 1.1.1928) fik Maribo Amt tildelt følgende nummerserier:

L 9200-L 12.999 Nykøbing F. Politikreds (Nykøbing F. og formentlig Stubbekøbing registreringsområder)

Da jeg i 2008 var til Mølledag i Kettinge i min Ford T, var der et "barnebarn" også, som jo altså ikke kan være lokal fra Kettinge, men må være fra Nykøbing Falster:
P6110056_small.JPG

P6110057_small.JPG

Og det behøver vel ikke at være et genbrugsnummer? Det er en Ford Popular fra midten af 1950'erne?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » lør 28.08.2010 21:43

Hvis L 11.975 er Fordens dokumenterede første nummer, kan der godt være tale om første benyttelse af nummeret. Endnu 1952 var der ingen personbilsnumre mellem L 10.599 og 12.999 inkl. (ifølge nummerbogen for Lolland-Falster fra 1952 som kan findes på lfvk.dk).

Men der kan også være tale om et nummer tildelt af MhS på baggrund af ejers bopæl, og i så fald kan selve nummeret være mere "tilfældigt" valgt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » man 30.08.2010 07:33

TT skrev: og i så fald kan selve nummeret være mere "tilfældigt" valgt.
Jeg er glad for at du sætter "tilfældigt" i gåseøjne, for metoden er, at nummeret fastsættes ud fra andre biler fra samme område og samme 1. registreringstidspunkt +/- men med dokumenterede numre. Hvis det overhovedet er muligt, og det er det som regel.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

ForegåendeNæste

Tilbage til Historisk motorregistrering

cron