PS skrev:Martin O skrev:Det kan jo tænkes, at der i virkeligheden er to hvide EU-serier på hver 10000 numre med en lille serie af afvigende type imellem.
En ting, der kan tale for dette, er resultatet, når jeg gentager det udtræk, Mikkel Hansen fortalte om fornylig:
mikkelhansen skrev:En søgning på nrpla.de med "DF2*" og første reg. dato fra 1/12-21 og frem giver 4 resultater.
DF3* giver 111 resultater.
DF4* giver 74 resultater.
DF5* giver 148 resultater.
Nu giver det henholdsvis 5, 217, 337 og 220 observationer. At der endnu ingen nyregistreringer er mellem DF20902 og DF32372 kan måske skyldes at det er her, der er en serie af afvigende type, hvor nummerpladerne godt nok er blevet fabrikeret men endnu ikke taget i brug. Jeg synes bare ikke det passer med at ligge mellem to serier på 10.000 numre hver.
Mvh Peter S
Nu giver det nævnte udtræk ikke kun 5-cifrede numre, men alle numre der begynder med DF2, dvs. søgningerne omfatter også 4-cifrede numre og evt. ønskenumre. (3-cifrede er ikke nået så højt op, og 2-cifrede kommer ikke frem ved søgning på nrpla.de). Jeg søger i stedet på DF2????, som giver netop de 5-cifrede, der begynder med DF2 (samt ønskenumre med DF2 plus yderligere 4 tegn). Jeg sætter startdatoen til 01-01-2012, for som andre har gjort opmærksom på, formodes samtlige DF-numre i den gamle personbilserie at være udleveret senest i sommeren 2011. Mine resultater er
- opdateret 17-01-2022:
DF2????: 38 resultater - højeste er DF22001, som er fra 2014, men har fået dette nummer 12-01-2022.
DF3????: 567 resultater.
DF4????: 797 resultater.
DF5????: 940 resultater.
I alt 2342 resultater. (Sidste uge var tallet 1917.)Disse opslag giver hverken minimums- eller maksimumstal for antal genbrugte numre. Der er flere af de numre, jeg har indtastet, hvor køretøjet har første registreringsdato før 2012, men har fået et genbrugt DF-nummer i 2021. Disse køretøjer kommer ikke med i de nævnte søgninger. Det betyder, at det faktiske antal genbrugsnumre er højere end det fremsøgte antal.
Omvendt er det ikke ualmindeligt, at samme køretøj kommer frem i flere linjer ved en sådan søgning. Her er et eksempel:
DF52189 VOLKSWAGEN TIGUAN 1.4 TSI 150 4Motion DSG6 04-06-2018 WVGZZZ5NZJW433572 Registreret Personbil
DF52189 VOLKSWAGEN TIGUAN 1.4 TSI 150 4Motion DSG6 04-06-2018 WVGZZZ5NZJW433572 Registreret Personbil
DF52189 VOLKSWAGEN TIGUAN 1.4 TSI 150 4Motion DSG6 04-06-2018 WVGZZZ5NZJW433572 Registreret Personbil
Det betyder så, at det faktiske antal genbrugsnumre er lavere end det fremsøgte antal.
Det sidstnævnte problem kan man komme ud over med lidt fodarbejde: Gennemsøg hver af de fremsøgte lister og tæl hvor mange gengangere der er. Det førstnævnte problem vil det kræve temmelig meget mere fodarbejde at komme ud over.
At der lige nu ikke ser ud til at være genbrugte numre i intervallet mellem DF 22 001 og DF 32 372, kan meget vel skyldes, at de genbrugsnumre, der kommer i det interval, endnu ikke er udleveret. Det er jo ikke usædvanligt med lange tomme intervaller så tidligt i udleveringsprocessen. Det kan også tænkes, at der simpelt hen ikke er så mange køretøjer, der havde numre i netop det interval, som er afmeldt for mere end 10 år siden. Jeg tænker her på begrebet "flådebiler", som jeg før har set omtalt i en tråd: En længere serie af ensartede køretøjer, der indregistreres og kort efter afmeldes igen. Sådanne serier vil kunne give anledning til en koncentration af genbrugsnumre. Hvis der ikke er "flådebiler" i dette interval, forventes en lavere koncentration af genbrugsnumre her end i andre intervaller med "flådebiler".