Nå - så oprandt fredag d. 11. maj hvor jeg skulle mødes med Søren Rasmussen fra Nationalmuseet/Frihedsmuseet. Vi mødtes nede i "kasematterne" som jeg kaldte kælderen under museet. Altså nede i deres magasin, omgivet af diverse hjelme og en flot stribe våbenskabe. Ja - den nye våbenlov rammer selvfølgelig også et museum som Frihedsmuseet.
Nåh - formålet med besøget var jo at se nogle af de nummerplader de havde i magasinet.
Det var en broget forsamling - det har tydeligvis været det rene anarki disse forårsdage i '45. Alt hvad der har kunnet køre har fået hjemmelavede plader på og så ud og hente landsforræddere. Nogle af dem var nydeligt skiltemalerhåndværk, mens andre var rent "godt-nok" arbejde:
KL-A7-115.jpg
Den her kunne være en motorcykel plade til placering på forskærmen. Den er fra København (KL er ganske rigtigt "Københavns Ledelsen"" og A7 står nok for Afsnit 7 mens 115 nok er et løbenummer. Ikke helt i overenstemmelsemed dem vi så på de oprindelige plader A7 skulle nok have været blot 7.
Andre var om ikke rene svendestykker i skiltemaleri, så dog lavet lidt mere omhyggeligt:
Km_B_22.jpg
Km - mon det er Kerteminde?
Det her sæt skulle være fra Bornholm og angiveligt brugt 5 maj, men som bekendt gik der jo yderligere nogle dage før Bornholm var helt frit, så det har nok været lidt kaotisk:
DF_20.jpg
Vi (Søren Rasmussen og jeg) kunne ikke gennemskue hvad D.F. kan have stået for. Man havde en organisation der udgav et illegalt blad - Frit Danmark - men så skulle det jo være F.D. Og Dansk Folkeparti er vist ikke så gammelt
.
Kendetegnende for de her sager er, at museet ved meget lidt om dem. Det er tydeligvis ting som forskellige familiemedlemmer har afleveret til museet efter at have fundet tingene ved oprydning after afdøde familiemedlemmer. Så har de "rette ejere" ikke været der til at fortælle hele historien.
Fortsættes....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.