Politik for indtastning???

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Politik for indtastning???

Indlægaf Martin O » man 15.07.2019 00:49

Her til aften er der dukket en hel stribe påfaldende indtastninger op på de grønne sider. Det drejer sig om indtastninger af de p.t. højeste eksisterende numre ifølge nrpla.de i en række serier. Eksempler:

XX 13 999 (type 11 gul neutral overgangsserie)
DW 90 599 (type 12 gul EU overgangsserie)
AA 76 867 (type 25 diplomat)
CA 924 (type 17 stor knallert) - også flere lavere numre, som formentlig er højeste i de respektive knallertserier
CA 541 (type 19 traktor) - også flere lavere numre, som formentlig er højeste i de respektive traktorserier
DB 3438 (type 18 lille knallert)
CK 23 085 (type 20 traktor) - også flere lavere numre, som formentlig er højeste i de respektive traktorserier

Det virker ikke sandsynligt at der er tale om faktiske observationer. Er det virkelig i orden at man bare indtaster ud fra opslag på nrpla.de eller andetsteds? Så bliver listen over "Højeste observerede numre" jo helt ligegyldig.

Jeg holder mig selv meget tilbage fra at indtaste numre, som jeg kun har set i annoncer på Den Blå Avis og lignende steder. Derfra får man næppe nye højeste numre, men jeg har ad den vej fået oplysninger om typen af kvadratiske nummerplader i serier, hvor vi endnu ikke har egentlige observationer. Vil det være i orden at indtaste et nummer, der er observeret på den måde?
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Politik for indtastning???

Indlægaf Martin O » tors 08.08.2019 22:23

Martin O skrev:Her til aften er der dukket en hel stribe påfaldende indtastninger op på de grønne sider. Det drejer sig om indtastninger af de p.t. højeste eksisterende numre ifølge nrpla.de i en række serier. Eksempler:

XX 13 999 (type 11 gul neutral overgangsserie)
DW 90 599 (type 12 gul EU overgangsserie)
AA 76 867 (type 25 diplomat)
CA 924 (type 17 stor knallert) - også flere lavere numre, som formentlig er højeste i de respektive knallertserier
CA 541 (type 19 traktor) - også flere lavere numre, som formentlig er højeste i de respektive traktorserier
DB 3438 (type 18 lille knallert)
CK 23 085 (type 20 traktor) - også flere lavere numre, som formentlig er højeste i de respektive traktorserier

Det virker ikke sandsynligt at der er tale om faktiske observationer. Er det virkelig i orden at man bare indtaster ud fra opslag på nrpla.de eller andetsteds? Så bliver listen over "Højeste observerede numre" jo helt ligegyldig.

Jeg holder mig selv meget tilbage fra at indtaste numre, som jeg kun har set i annoncer på Den Blå Avis og lignende steder. Derfra får man næppe nye højeste numre, men jeg har ad den vej fået oplysninger om typen af kvadratiske nummerplader i serier, hvor vi endnu ikke har egentlige observationer. Vil det være i orden at indtaste et nummer, der er observeret på den måde?


Nu er der igen kommet en række indtastninger, som må stamme fra opslag på nrpla.de. Er det ok?
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Politik for indtastning???

Indlægaf TT » tors 08.08.2019 22:44

Ja hvis typen er entydig. Altså kun hvor der ikke skelnes EU/neutral og rektangulær/kvadratisk.

Systematiske masseindtastninger af fx 500 traktornumre ønskes ikke. Derimod er det helt ok ift. højeste numre.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Politik for indtastning???

Indlægaf TT » tors 08.08.2019 22:49

Observationer fra fotos er tilladt hvis de ikke kan tænkes at være manipuleret, og man bør tjekke nummeret på motorregister.skat.dk
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Politik for indtastning???

Indlægaf Martin O » tirs 17.09.2019 22:14

TT skrev:Ja hvis typen er entydig. Altså kun hvor der ikke skelnes EU/neutral og rektangulær/kvadratisk.

Systematiske masseindtastninger af fx 500 traktornumre ønskes ikke. Derimod er det helt ok ift. højeste numre.


Nederst på indtastningssiden står der:

" Bemærk: Bekræftede opslag på internettjenester er ikke i sig selv en observation. "

Jeg går ud fra at det er noget, du selv har skrevet, Thomas, og det er på grund af denne tekst, jeg stiller spørgsmålstegn ved de indtastninger - senest her til aften - som jeg ikke kan tro er rigtige observationer, men netop "Bekræftede opslag på internettjenester". Men du har måske skiftet mening, siden du skrev teksten på indtastningssiden.

Jeg synes det er ærgerligt, og "sporten" går til dels fløjten, hvis man bare kan sidde og finde højeste numre i en række typer ved opslag på fx nrpla.de.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Politik for indtastning???

Indlægaf TT » tirs 17.09.2019 23:42

Siderne ses ikke fra min side som en sport, men som et værktøj til at afdække registreringssystemet og udviklingen i de benyttede numre. Man kan ikke i sig selv finde et nummer på en tilfældig opslagstjeneste og taste det ind. Men i de begrænsede tilfælde hvor nummerpladetypen ud fra de givne oplysninger er entydig, og eksistensen af nummeret, køretøjstypen osv. bekræftes af Skats egen tjeneste, er der ikke ud fra sidernes idé noget problem. Tværtimod medvirker observationerne til at belyse det der er meningen. Hvis man overdriver, så som at indtaste store antal mere eller mindre fortløbende numre fundet ved opslag, er vi derimod uden for formålet med siderne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Politik for indtastning???

Indlægaf Martin O » man 23.09.2019 14:33

TT skrev:Siderne ses ikke fra min side som en sport, men som et værktøj til at afdække registreringssystemet og udviklingen i de benyttede numre. Man kan ikke i sig selv finde et nummer på en tilfældig opslagstjeneste og taste det ind. Men i de begrænsede tilfælde hvor nummerpladetypen ud fra de givne oplysninger er entydig, og eksistensen af nummeret, køretøjstypen osv. bekræftes af Skats egen tjeneste, er der ikke ud fra sidernes idé noget problem. Tværtimod medvirker observationerne til at belyse det der er meningen. Hvis man overdriver, så som at indtaste store antal mere eller mindre fortløbende numre fundet ved opslag, er vi derimod uden for formålet med siderne.


Ok, set i det perspektiv giver det bedre mening. Grunden til at jeg har spurgt, er at jeg har svært ved at forlige mig med at bruge betegnelsen "observation" om et nummer der er fundet ved opslag, idet jeg forbinder ordet med faktisk observation af et køretøj med det pågældende registreringsnummer. Men jeg skriver mig bag øret, at "observation" skal forstås i mere bred forstand. Jeg vil så gå i gang med at indtaste nogle observationer fra annoncer på Den Blå Avis (dba.dk), dog naturligvis først efter at have foretaget kontrolopslag på SKATs hjemmeside. Der er i hvert fald nogle kvadratiske serier, der bliver typebestemt på denne måde.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14


Tilbage til Forum- og site-diskussioner