Græske nummerplader

Spørgsmål og diskussioner om græske nummerplader

Græske nummerplader

Indlægaf Erik Larsen » tors 25.07.2013 12:08

Er der noget der er værd at vide om græske nummerplader?
Jeg var på Kreta i forrige uge. Tilsyneladende er alle biler forsynet med plader af formen BBB-TTTT hvor B=bogstav og T=tal. Mc og knallert (svært at definere forskel) BB TT og BB TTT på to linier.
Enkelte køretøjer i lufthavnen var på gule plader med en lav linie øverst (kunne ikke læse pga afstand og vinkel) og en linie med seks cifre nederst under en vandret sort delelinie.
De fleste biler på vejen startede med I og X. Ingen åbenbar forskel på privatbiler, busser, lastbiler, lejebiler.
Alle taxaer hed TAZ **** på gule plader.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » fre 26.07.2013 10:32

Bilnummerplader har siden 1983 tre bogstaver og fire cifre. Der bruges kun de bogstaver som både findes i det græske og latinske alfabet. Det drejer sig om (i den græske rækkefølge): ABEZHIKMNOPTYX

De to første bogstaver angiver registreringssted. Hvert registreringssted har en eller flere bogstavkombinationer. De fleste kombinationer med I og X tilhører Athen.

Motorcykler har tre bogstaver og mellem et og tre cifre. De to første angiver registreringssted, men koderne er ikke altid de samme som for biler.

Knallerter er registreret direkte hos politiet. Nummerpladernes udførelse er varierende, men sædvanligvis har de en smal stribe øverst med to eller tre bogstaver og nedenunder et serienummer på op til fire cifre.

Taxinummerplader er gule og starter med TA. Indtil videre skulle i hvert fald følgende kombinationer være benyttet: TAA, TAB, TAE, TAZ, TAH. Køretøjer på anlæg (omfatter vel så også visse lufthavnskøretøjer) har gule nummerplader med ME IX, IX ME eller KY ME i en smal stribe øverst og et serienummer nederst.

Der findes et stort antal andre særlige nummerpladetyper.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf Erik Larsen » søn 04.08.2013 00:44

Jeg var så heldig at have to ture til landet denne sommer. På anden tur bemærkede jeg enkelte lastbiler med gule plader på vejene. Jeg skal se om der er brugbare billeder.
Jeg bemærkede at også hotellets gaffeltruck og en bobcat på en byggeplads havde gule plader med to linier som beskrevet ovenfor.
De fleste plader startende med X så jeg i Chania. Anden tur gik til et hotel lidt udenfor, her var der færre X-plader. Jeg tænker så på om byen er et yndet feriested for Athenerne, mit bud var at X stod for Chania, der starter med X på græsk.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Græske nummerplader

Indlægaf CSJ » søn 04.08.2013 10:38

De første gange jeg var i Grækenland i 70'ene havde man nyligt fået 2-bogstav system, og da kørte der endnu en del af de tidligere nummerplader uden bogstaver, kun tal.

Det er min erfaring at 2-bogstav systemet fungerede nogenlunde som det tidligere britiske, hvor hver by eller kreds havde een eller som regel flere kombinationer, de store byer typisk lange sammenhængende serier, andre kredse kortere serier eller bogstavkombinationer fordelt mere eller mindre tilfældigt rundt omkring i alfabetet. Jeg lærte flere af bogstaverne i 2-bogstav systemet, de 4 kredse på Kreta havde alle serier med H: Hiraklion HI-HK-HM-HN-HP, Rethymnon HZ, Chania HA-HB, Lasithi HO-HT. Af andre steder i Grækenland havde eksempelvis Rhodos AO, øgruppen Kykladerne AX, Argolis PM og XY, Korinth PN og XX.
Athen havde bl. a. alle kombinationer med B, E, Z, O og Y. Thessaloniki havde alle kombinationer med M.

I det nuværende 3-bogstav system har kredsene så vidt muligt forkortelser for navnet, men med den begrænsning at man kun anvender bogstaver der forekommer både i det græske og latinske alfabet. Hvis navnet begynder med et rent græsk bogstav, så har man typisk bogstaver længere inde i navnet. De 4 kredse på Kreta har: Hiraklion HP (som tilfældigvis er en af de samme kombinationer som under 2-bogstav systemet), Rethymnon PE, Chania XN, Lasithi AN (efter hovedbyen Agios Nikolaos).
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » søn 04.08.2013 23:56

Erik Larsen skrev:De fleste plader startende med X så jeg i Chania. Anden tur gik til et hotel lidt udenfor, her var der færre X-plader. Jeg tænker så på om byen er et yndet feriested for Athenerne, mit bud var at X stod for Chania, der starter med X på græsk.


Når de fleste X-kombinationer tilhører Athen, betyder det også at nogle af dem ikke gør. XN tilhører eksempelvis Chaniá (som CSJ også skriver), og XB er reserveret Chaniá, men er indtil videre kun brugt på motorcykler. Også TY benyttes på motorcykler i Chaniá og er reserveret til fremtidig brug for biler.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » man 05.08.2013 11:11

For de interesserede er her en list over hvilke kombinationer der er reserveret de enkete registreringssteder. Kombinationer med kursiv skrift er ikke taget i brug. Kombinationer med fed skrift er taget i brug til biler. Kombinationer med almindelig skrift har kun været benyttet til motorcykler. Som det ses vil der i en overskuelig fremtid opstå mangel på motorcykelnumre.

Athina: YA YB YE YZ YH ZZ ZH ZK ZM IB IE IZ IH IK IM IO IP IT IY XE XZ XH XP XT XY XX HB OA OB OE OZ OH OI OK OM ON OO OT OY OX XM
Peiraias: YI YK YM YN ZN ZP BE BZ BH BX TZ
Dytiki Attiki (Elefsina): YO YP YT ZT BN BP
Anatoliki Attiki (Pallini): YY YX ZY ZX BK BM
Aitoloakarnania (Mesolongi): ME
Aitoloakarnania (Agrinio): AI TH
Argolida (Nafplio): AP TM
Arkadia (Tripoli): TP
Arta: AT
Achaïa (Patra): AX AZ AO AA AY
Voiotia (Livadeia): BI BY
Grevena: PN
Drama: PM TO
Dodekanisa (Rodos): PO PK PY PX
Dodekanisa (Kos): KX EA
Evros (Alexandroupoli): EB MX
Evros (Orestiada): OP
Evvoia (Chalkida): XA EH EI
Evrytania (Karpenisi): KH
Zakynthos: ZA ZB
Ileia (Pyrgos): HA HE
Imathia (Veroia): HM HX
Irakleio: HP HK HZ HH HI
Thesprotia (Igoumenitsa): HN
Thessaloniki: NA NB NE NZ NH NI NK NM NN NO NP NT NY NX ZE ZI ZO
Ioannina: IN II
Kavala: KB AB
Karditsa: KA MK
Kastoria: KT
Kerkyra: KY ET TB TE
Kefallonia (Argostoli): KE
Kilkis: KI EX
Kozani: KZ MN
Korinthia: KP PB
Kyklades (Ermoupoli): EM EZ EN EO
Lakonia (Sparti): AK MP
Larisa: PI PP PT
Lasithi (Agios Nikolaos): AN AE
Lesvos (Mytilini): MY MT
Lesvos (Myrina Dimnou): MH
Lefkada: EY
Magnisia (Volos): BO BB BA BT
Messinia (Kalamata): KM MZ
Xanthi: AH HO HT
Pella (Edessa): EE MM
Pieria (Katerini): KN TI
Preveza: PZ TX
Rethymno: PE PH
Rodopi (Komotini): KO KK TT
Samos: MO MB
Serres: EP IX
Trikala: TK TN
Fthiotida (Lamia): MI HY
Florina: PA
Fokida (Amfissa): AM
Chalkidiki (Polygyros): XK MA
Chania: XN XB TY
Chios: XI XO
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf Martin O » fre 27.11.2015 23:08

På Øster Alle i København har der i et stykke tid stået en græsk diplomatbil. Faktisk stod der to ved siden af hinanden; men i en rum tid har jeg kun set en. Jeg har nu taget mig sammen til at tage et billede. Det besynderlige er at den holder uden for den belgiske ambassade. Den græske ambassade ligger et helt andet sted.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » lør 28.11.2015 00:51

Græske diplomater har jo ikke græske diplomatplader, men diplomatplader fra de lande de er udstationeret i! Den græske ambassade i Danmark må man derfor forvente anvender blå danske diplomatplader.

Så det må være en udenlandsk diplomat tidligere udstationeret i Grækenland, som nu er i Danmark - på besøg eller flyttet hertil, men som ikke har omregistreret sin bil. Ikke overraskende står 8-tallet på nummerpladen for Belgien. Altså en belgisk diplomat (tidligere?) udstationeret i Grækenland.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf CSJ » tors 17.05.2018 18:06

Fandt nogle trafikbilleder fra Grækenland. Denne bil har 2-bogstav nummer fra Chania på Kreta (HA), og tallet 44 efter nummeret er ifølge mine erfaringer også kredsbetegnelse sammen med bogstaverne. Athen havde 01, og de fire kredse på Kreta havde: 44 Chania, 45 Rethymnon, 46 Heraklion og 47 Lasithi. I baggrunden ses en lastbil med nyere 3-bogstav nummer også fra Chania.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græske nummerplader

Indlægaf CSJ » fre 18.05.2018 09:39

Et billede til fra samme serie. I dette tilfælde kan jeg ikke sætte navn på kredsen, men det er formentlig en nabokreds til Florina.
Jeg kender følgende græske kredstal:

01 Athen
02 Attika-Piræus
04 Boiotien
06 Lesbos
08 Samos
09 Dodekaneserne m. Rhodos
10 Kykladerne
12 Thessaloniki
15 Florina
25 Argolis
26 Korinth
32 Larissa
42 Korfu
44 Chania
45 Rethymnon
46 Heraklion
47 Lasithi
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » lør 19.05.2018 23:16

Koderne 1972-1982 var:

1 Athína
2 Peiraiás, Anatolikí Attikí, Dytikí Attikí
4 Voiotía
5 Évvoia
6 Lésvos
7 Chíos
8 Sámos
9 Dodekánisa
10 Kykládes
11 Chalkidikí
12 Thessaloníki
13 Kilkís
14 Pélla
15 Flórina
16 Kastoriá
17 Kozáni
18 Imathía
19 Piería
20 Achaía
21 Ileía
22 Messinía
23 Lakonía
24 Arkadía
25 Argolída
26 Korinthía
27 Fokída
28 Nótia Aitoloakarnanía
60 Vóreia Aitoloakarnanía
29 Kefalliniá
30 Zákynthos
31 Magnisía
32 Lárisa
33 Grevená
34 Tríkala
35 Kardítsa
36 Evrytanía
37 Fthiótida
38 Ioánnina
39 Thesprotía
40 Préveza
41 Árta
42 Kérkyra
43 Lefkáda
44 Chaniá
45 Réthymno
46 Irákleio
47 Lasíthi
48 Évros
49 Rodópi
50 Xánthi
51 Dráma
52 Kavála
53 Sérres
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf CSJ » søn 20.05.2018 07:54

Mange tak for den komplette liste. Den har jeg været interesseret i at kende i mange år. Hidtil har jeg kun kendt de koder jeg tilfældigt har observeret på mine rejser i Grækenland.
Det vil sige at Toyotaen er fra Pélla.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græske nummerplader

Indlægaf PS » søn 20.05.2018 10:46

Jeg fandt dette fotografi af en Suzuki udlejningsbil. Her er der ingen tocifrede talkoder på nummerpladen, kun bogstavkoden HN for Hiraklion og så et løbenummer. Jeg tænker, at det måske kun var bilernes bageste nummerplader, der havde de tocifrede talkoder.

Peter S
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » søn 20.05.2018 10:58

PS skrev:Jeg fandt dette fotografi af en Suzuki udlejningsbil. Her er der ingen tocifrede talkoder på nummerpladen, kun bogstavkoden HN for Hiraklion og så et løbenummer. Jeg tænker, at det måske kun var bilernes bageste nummerplader, der havde de tocifrede talkoder.


Korrekt. Man kunne i princippet også udlede distriktet af registreringsnummeret. I nogle tilfælde blev en bogstavkombination benyttet i mere end ét distrikt, så man også skulle tage det første ciffer med i betragtning.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf CSJ » søn 20.05.2018 17:49

Det er rigtigt at den 2-cifrede distrikskode kun stod på bagerste nummerplade, hvor der også var et segl som ikke var på den forreste. På nummerplader før 1972 med et tal på max 6 cifre uden bogstav stod der også på den bagerste plade på en forlængelse opadtil nogle græske bogstaver, som formentlig har kunnet bruges til at stedfæste nummerpladen, som på disse eksempler (for/bag). A står formentlig for Athen.
Her er ovenfor afbildede Toyota forfra uden distriktskode og segl.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » søn 20.05.2018 21:01

Den øverste linje bestod af distrikt og køretøjskategori. ΙΧ var private biler.

Distriktsbetegnelsen indgik ikke i registreringsnummeret. Antallet af køretøjer var så begrænset at de seks cifre var nok.

Distrikterne var:

Α Athína
Β Vólos
Δ Dráma
ΗΠ Ípeiros
Θ Thessaloníki
ΘΡ Thráki
Κ Kozáni
ΚΡ Kríti
Λ Lamía
ΛΡ Lárisa
Μ Mytilíni
Π Pátra
Ρ Ródos
ΤΡ Trípoli
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Græske nummerplader

Indlægaf CSJ » man 21.05.2018 09:41

Når jeg tænker tilbage på den type græske nummerplader var IX også særdeles hyppigt forekommende i det øverste felt. Skal det opfattes som romertal 9, eller er det forkortelse for et eller andet på græsk?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Græske nummerplader

Indlægaf TT » man 21.05.2018 10:26

Det må være en forkortelse på græsk, da de øvrige køretøjskategorier ikke var romertal. Grækerne bruger i øvrigt sjældent romertal, da de har et lignende system med græske bogstaver.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Græske nummerplader