Her er til orientering for Motorhistorisk Samråd hvad jeg har kendskab til af københavnske underserier under eet-bogstav systemet. Nogle af serierne figurerer i de officielle lister (Hvem-hvad-hvor 1952), andre har jeg kun kendskab til udfra personlige observationer og erfaringer.
900-1599 Taxier (drosker)
denne serie optræder i de officielle lister, og der kendes en del eksempler. Men det nummer der indgår i filmtitlen »Taxa K1640 efterlyses« ligger lidt udenfor virkelighedens serie.
8000-8089 KS-busser
8090-8099 KS-arbejdskøretøjer o. l.
disse serier har jeg kun kendskab til fra personlige obserevationer, jeg kender en række eksempler, og K8041 er genudstedt som historisk nummer til en Triangel.
8900-ca.8929 Politiet havde tilsyneladende en sammenhængerde underserie. Der er en række eksermpler i Bilhist. Tidsskrift 124 fra 1996.
13·815, 13·873, 13·888
disse numre var prøvenumre (bog om Hærvejens Buslinier, Veteran Tidende 348 s.11, bog om Østsjællands Jernbane), men jeg ved ikke om der var tale om en systematisk sammenhængende prøveserie. K 13·826 (des.50) er observeret som alm. nummer på en Opel Rekord/Olympia i 1966.
23·000-23·699 Udenlandske gesandters vogne
denne serie optræder i de officielle lister, men 23·052, 23·102 og 23·310 er prøvenumre (Veteran Tidende 298, s.22 og 345 s.11). K 23·519 er udstedt som historisk nr.
24·400-24·599 Busser i fast rute (gule plader eller rødt cirkelrundt skilt)
denne serie optræder i de officielle lister, og jeg har en række eksempler.
24·600-24·699 Store taxaer (såkaldte luksusvogne)
denne serie optræder i de officielle lister, men K 24 657 (des.21) er et motorcykelnummer (Motor 2004, 3, s.98).
24·700-24·899 KS-busser
her har jeg et par eksempler udfra personlige observationer.
desuden forekommer der flere motorcykelnumre indenfor serien 23·000-27·999.
27·000-29·999
numre indenfor denne serie forekommer fortrinsvis til last- og varevogne.
Eksempler: K 28·313 (sorte pl. des.50) De Soto lastbil som kører endnu. K 28.598 The Motor Shop's Ford A som også kører endnu. K 28 647 (des. 21, kvadr) Ford A, udstedt som hist. nr.
K 28·448 (des.30) er udstedt som historisk nr. til en Ford V8 Cabriolet.
30·000-30·199 Turistbusser
denne serie optræder i de officielle lister, og jeg har en lang række eksempler.
30·200-30·699 Udlejningsvogne
denne serie optræder i de officielle lister. I filmen »I kongens klæ'r« optræder K 30·622, og denne bil skal også forestille at være en udlejningsvogn i filmen, så dette nummer ser umiddelbart ud til at være ægte.
30·500 (?)-31·999 Taxaer (lillebiler)
denne serie optræder i Hvem-hvad-hvor, men den overlapper ovenstående serie. Jeg har flere eksempler indenfor serien 31·000-31·999.
32·300-32·359 KS-busser
32·360-32·399 KS-arbejdskøretøjer o. l.
Jeg har flere eksempler udfra personlige observationer.
32·400-37·999
numre indenfor denne serie forekommer især til last- og varevogne, men der er dog også personbiler imellem.
38·000-38·849 Faste prøveplader til biler
38·850-38·999 Faste prøveplader til motorcykler
39·000-39·399 Løse prøveplader til biler
disse prøveserier optræder i de officielle lister, og jeg har en lang række eksempler, bl. a. FDM's prøveplade K 38.448 som kører endnu.
K 38·110 (des.50) er udstedt som historisk nummer til en MG.
39·600-39·999 Grænseplader
denne serie optræder i de officielle lister med serien 39·800-39·999 til grænseplader, men Teknisk Museum i Helsingør har i sin samling en grænseplade K 39·679.
40 000-49 999 Motorcykler
indenfor denne serie har jeg en lang række eksempler udfra personlige observationer, både originale og historiske.
50·000-59·999
igen en serie som fortrinsvis forekommer på last- og varevogne. Jeg har en lang række eksempler, både i des.30 og i des 50. både sorte og gule plader. Enkelte numre er udstedt som historiske til personbiler.
60 000-69 999 Knallerter
denne serie optræder i de officielle lister, men jeg jeg ikke eet eneste eksempel, men de særlige knallertplader fik også kun en meget kort levetid.
70 000-71 999 Motorcykler
72·000-72·999 muligvis visse offentlige myndigheders køretøjer
73 000-79 999 Motorcykler
Jeg har en række eksempler på motorcykelnumre udfra personlige observationer, og indenfor 72·000-serien K72·289 (des.30) Humber Pullman tjestevogn for tolddirektør, K 72·417 ambulance, og K 72·555 (des.30) Politiens Volvo bus.
K 72 361 og K 72·597 er udstedt som historiske til hhv. en NSU motorcykel og en DKW personbil.
90 000-99 999 Motorcykler
igen en serie hvor jeg har en lang række eksempler udfra personlige observationer, både originale og historiske.
110·000-110·999 Grænseplader (rødt K)
denne serie optræder i de officielle lister som 'numre til dansk-amerikanere', men det er nok bare alm. grænseplader. Udtrykket skyldes nok at man fortrinsvis kendte disse nummerplader fra dansk-amerikanere på besøg i deres gamle land.
K 110·237, K 110·243, K 110·387 og K 110·957 er udstedt som historiske til hhv. to Chevrolet Bel Air, Morris Minor 1000 og Austin-Healey.
130.000-149.999 grænseplader (rødt K, des.58)
denne serie anvendtes efter 1.4.1958 og frem til ca. 1963.