Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf Leth » ons 15.04.2009 15:29

Jeg er jo blandt andet webmaster for Historisk Opelklub. Under en gennemgang af siden faldt jeg over denne artilkkel som belyser nogle spændende aspekter - Bl.a at Kelds kapitän egentlig burde være på KE plader , men at den kører på "genbrugs" KD plader - Hvornår holdt denne praksis op? Desuden postulerer forfatteren at GM rådede over pladerne i serien KA 33 400 - KA 33 499. Nu havde GM Danmark jo egenproduktion af biler, men var det normen at man kunne råde over en serie af plader? Noget tyder iøvrigt på at det er rigtigt med GM pladerne i henhold til dette billede:
Billede

Aner intet om billedet andet end at det er taget i Ballerup, sikkert engang i 60'erne men øjnede sammenhængen med numrene.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf CSJ » ons 15.04.2009 17:01

Det er også min erfaring i forbindelse med min nummerpladeforskning at GM rådede over hele serien KA 33.400 - KA 33.499. Desuden tyder det på at mange store busselskaber rådede over lange sammenhængende underserier indenfor busserierne i de københavnske kredse, især i Nordre Birk.
Her er et andet billede af samme Oldsmobile taget i Køge i begyndelsen af 60'erne med politimester Vagn Bro stående foran politistationen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » ons 15.04.2009 19:33

Hvis man indregistrerede et stort antal køretøjer på en gang, ville man automatisk få en egen nummerserie idet man kunne blive ved med at overføre numrene.

Overførsel var lovlig indtil 1.4.1966, men kan også efter dette tidspunkt være forekommet i ikke-centraliserede områder.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf Jesper Bering » ons 15.04.2009 20:18

Hej Bønnis,

Post- & Telegrafvæsenet i København rådede i mange år over numrene fra K 34·001 og opefter. Nummerpladerne blev brugt på den måde at de 3 sidste cifre var identiske med køretøjets postale registreringsnummer. Det kan man se mange eksempler på i billederne i den herlige bog 'Postautomobilet gennem 100 år' af Niels Bloch, forlaget Blochvognen 2008.

Det fremgår ikke hvor mange numre Væsenet havde til rådighed, men der er eksempler i bogen indenfor nogle hundrede numre.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf CSJ » søn 07.06.2009 16:35

Ifølge det nye nummer af FDM's blad Motor er Oldsmobilen KA 33.413 endnu operativ. Den tilhører tilsyneladende nu FDM, og Joachim blev hentet i den ved det nylig afholdte repræsentrantskabsmøde. Jeg har ikke set den i mange år, men derimod en anden Oldsmobile samme model, men på ny registrering, så jeg var næsten ved at være bange for at de sorte lokale emaljeplader i GM's 'egen' underserie var gået tabt, faldet som offer for det periodiske syn.

Og i dag så jeg i Roskilde en Ford A, Z 17·711, som jeg så jævnligt i Roskilde i 80'erne og 90'erne, men heller ikke har set i mange år. Stadig de gamle nummerplader i design 1950. Det må være de gamle fra 50'erne, for hvis de havde været gået tabt ville de nok ikke kunne genskabes som historiske med det nummer og det design, så ville det nok have været et nummer og design fra bilens første registrering (1929). Jeg mødte den mens jeg kørte bus, så jeg nåede ikke at tage et billede af den.

Biltorvet siger: KA33413, Oldsmobile 1902, synet 4.12.2006. Z017711, Ford 1929, synet 4.6.2002.

Dejligt at se at disse to sjældne nummerplader ikke er gået tabt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 07.06.2009 17:23

På Youngtimer.dk's seneste træf i Helsingør deltog ifølge fotos derfra en tilsyneladende original plade B 3861 af design 1950. Den havde de korrekte afstand mellem cifrene - hvad der ellers ikke er set på "historisk korrekte" 4-cifrede nummerplader af type 5 fra hverken den tidligere eller nuværende leverandør. Nummerpladen fremgår også af et billede i Bilhistorisk Tidsskrift fra 1986, og der er ikke megen tvivl om at det er de samme. Bilen er en Chevrolet fra 1932, så den ville formentlig have fået vanteplade hvis der havde været tale om en historisk korrekt nummerplade.

Også K 2062 - en Alfa Romeo fra 1931 med vanteløse plader er blevet indberettet i år. Den har været med et par gange i Bilhistorisk tidsskrift for mange år siden, men har åbenbart fortsat de gamle plader på.

Volkswagen Æ 151 med originale etbogstavsnummerplader fra 1950'erne er blevet set på træf så sent som i 2008. Hvis man havde været i tvivl om hvordan et korrekt 1950'er-Æ så ud da man designede de historisk korrekte nummerplader, kunne man have set på denne bil.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf CSJ » søn 07.06.2009 19:03

Hvis en Volkswagen Æ151 optræder endnu med originale nummerplader fra 50'erne må det være »Sorte« fra Nordborg. Der er bare det mystiske ved det at på biltorvet står en Harley Davidson motorcykel med dette nummer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 07.06.2009 19:08

Hvad med Æ000151 (min dagskvote på biltorvet er opbrugt)?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf CSJ » søn 07.06.2009 19:16

Ganske rigtigt.

Æ000151
Volkswagen
stelnr: 169****
første reg: 26.10.1957
godkendt senest: 18.11.2005
til syn hvert 2. år fra 4. år.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » søn 07.06.2009 19:18

Det samme nummer kan altså findes som originalt etbogstavsnummer og som historisk korrekt nummer!
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf CSJ » søn 07.06.2009 19:21

Ja, det kan det!
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » søn 07.06.2009 22:03

Det er vist på tide at jeg lige præciserer her hvordan ordningen med historiske plader FAKTISK administreres:

Loven fastsætter bare, at en sådan ordning skal indføres, og giver Justitsministeren (nu Skatteministeren) bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler. I praksis vil dette være Centralregisteret for Motorkøretøjer og embedsmænd i ministeriet, der gør det - og ministeren underskriver så cirkulæret herom.

Hovedreglen er, sådan som det også var tanken bag de oprindelige lovforslag, at historiske plader udstedes ud fra ejers bolig i forhold til de oprindelige anvendelser af bogstaver. Bor man i det tidligere Frederiksborg Amt får man et "B".
Nummeret udvælges så ud fra bilens 1. registreringsdato hvis kendt - og er det importeret køretøj - ud fra fabrikationstidspunkt - evt. 1. registrering i udlandet, hvis denne er kendt.
Faktisk var Centralregisterets tanke at gå linen ud, så hvis man flyttede skulle man omregistrere - men der satt MhS og andre altså hælende i! Så historisk korrekt ønskede man det ikke - i hverfald ikke med mindre man også indførte de historiske satser for nummer plader :-)

MhS har så tilføjet en mulighed for at få bilens oprindelige første nummer, hvis dette kan dokumenteres i et eller andet omfang. Bevisbyrden er, sådan som det forvaltes, ikke ekstremt høs - for eksempel har jeg fået L 476 til min Ford T på dels at datteren til den første ejer kunne huske nummeret og dels at det fremgår af nummerbogen for Lolland Falster for 1924, at Købmand Julius A. Madsen i Kettinge havde en Ford med dette nummer. "Problemet" er bare, at jeg ikke har klippegyldigt bevis på at min bil faktisk har været Købmand Madsens, idet de oprindelige registreringsjournaler er gået tabt, så jeg har ikke et bevis, der ville holde i byretten på at registreringsnummeret L 476 rent faktisk har siddet på en Ford T med stelnummer 5.291.418 :-) Min plan er dog at gå i Landarkivet og se i Toldvæsenents journaler, som ER bevaret, om Købmand Madsens Ford havde det stelnummer - og så er vi NÆSTEN i mål - især hvis Toldkammeret i Nysted har tilføjet politinummeret, sådan som jeg har forstået var praksis i de tidlige år. Her er forholdet nemlig det, at omsætningsafgiften først kom i 1924 og bilen er fra 1922, så det er lidt spændende hvad jeg findet d af der.
Nå - sidespring.
MhS har så de facto en 3.die mulighed, som den nye forvalter dog er blevet meget mere forsigtig med at benytte, da det klart fremgår af Cirkulæret, at ordningen ikke må indføre ønskeplader af bagvejen (!). Der er altså eksempler på, at hvis folk har haft en plausibel begrundelse, har kunnet få nummerplader, som ikke helt passer ind i ovenstående. Min Taxa havde tidligere, da den var ejet af Børge Kaa, nummeret K 928. Selv om dette faktisk var et gammelt Købvenhavns Taxa nummer, så var det nu fordi Børge K(aa) er født i 1928! Hans Chevrolet bus fra 1930 har en vanteplade med K 1950 (hans daværende kones fødselsår) selv om den stammer fra Bornholm (og vi kender IKKE dens første nummer).
Jeg kan levende forestille mig tilfælde, hvor nogen har fundet en bil mage til "familiens første" - eller "min morfars" og så, på basis af gamle familiefotos, fået en nummerplade type og nummer svarende til det nummer, som denne familiebil havde frem for det nummer som bilen har haft - hos nogle helt andre - som ny.
Man kan mene alt muligt om denne 3. mulighed, som man nu også er blevet meget tilbageholdende med nu. Det kan jo være en bombe under ordningen og kan nemt skabe sure miner og sladder, men de der får disse plader er jo glade for dem, og har jo fået noget de opfatter som "Morfars bil" - selv om det jo er en rekonstruktion.
Det er mit indtryk, at SKAT (Centralregisteret) er ret ligeglade, så længe der ikke er noget bøvl.
Skal jeg lige komme med et sidespring mere, så er jeg af den overbevisning, at Købmand Madsen i 1925 eller 1926 fil en ny Ford - og det er den jeg har et billede af med prøvenumre (jeg tror at der står L 26.000 - men det KAN godt være L 26.001 og ja - bogstavet er nok rødt for det er faste skilte). Denne 2. Ford har formentlig også haft L 476, fordi Ole Emil Risager, som oplyste mig om indholdet fra nummerbøgerne 1922, 1924 og 1928, og i alle 3 fundet samme nummer til samme mand og stadig en Ford. Købmand Madsen dropper Ford, for ifølge gamle på egnen, der har arbejdet i forretningen, havde han senere en Pontiac, og kigger man i nummerbogen for Lolland Falster her (http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282644414416859858) kan man se, at L476 nu tilhører en fodermester i Frøstrup. Købmand Madsen har skam stadig bil i 1938 - 2 nu - nemlig L 4772 http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282647099293320242 og og L 4548 http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282646966297909154. Jeg har fra et oversigtsværk om dansk erhvervsliv fundet en lille artikel om Købmanden i Kettinge illustreret bl.a. med dette billede af virksomheden:

scan0013.jpg


Her ser vi nok den ene af de 2 biler, idet man har udvidet geshæften med en Ford eller Chevrolet lastbil :-)

Under min opsøgning af Købmand Madsens nye numre faldt jeg iøvrigt over flere eksempler på "Prøve-Nr" - for eksempel fra L4800 - L4807 på den næste side http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282647125666356306 fra Maribo, så den der MG med L 26.000 er også lidt interessant at bore nærmere i.

Iøvrigt ser man også eksempler på vognmænd eller Falcks og Zomen redningskorps, som lige har indregistreret en stribe biler. Med datidens regler har de kunnet beholde disse numre på efterfølgende nyere biler efterhånden som de blev skiftet ud.

Nå - vi kom lidt omkring :-) Sig til hvis jeg keder jer!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » man 08.06.2009 01:08

dykker5502 skrev:Skal jeg lige komme med et sidespring mere, så er jeg af den overbevisning, at Købmand Madsen i 1925 eller 1926 fil en ny Ford - og det er den jeg har et billede af med prøvenumre (jeg tror at der står L 26.000 - men det KAN godt være L 26.001 og ja - bogstavet er nok rødt for det er faste skilte)


En detalje: Faste prøveskilte havde sort bogstav, og løse prøveskilte havde rødt bogstav.

Tak i øvrigt for den spændende redegørelse. Jeg havde allerede et indslag på vej om en unaturlig høj andel af køretøjer med historisk korrekte nummerplader der "tilfældigvis" havde fået køretøjets årgang som de to første eller sidste cifre.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » man 08.06.2009 09:43

TT skrev:En detalje: Faste prøveskilte havde sort bogstav, og løse prøveskilte havde rødt bogstav.
Ups - mea culpa - jeg skal have ringet til Benny alligevel og have fortalt ham at min bil nok alligevel ikke er den han havde fra 1955 til 1957, da Børge Kaa efter alt at dømme købte min i 1955 (ifølge registreringsattesten på min er toldattesten fra oktober 1955). Så kan jeg jo prøve at spørge lidt mere ind til hvor den prøvenummer plade stammer fra.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf Kardanaxel » man 08.06.2009 17:36

I følge biltorvet.dk er B3861 sidst synet 19/5-2009 så det er meget vel en original type 5 plade, omend jeg syntes at den trods sit korrekte design ser ualmindelig velholdt ud på det billede man kan se på youngtimer under Helsingør i fredags, og måske kunne der være tale om en hjemmelavet erstatningsplade

Alfa med K2062 er formentlig det nummer som den nuværende ejer (kendt medlem men aldrende af DVK) har registreret bilen under da han fik den engang før 1/4 - 1958, det kan meget vel tænkes at han har haft nummeret tidligere på andre biler

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » man 08.06.2009 23:20

Kardanaxel skrev:I følge biltorvet.dk er B3861 sidst synet....
Henrik, kom det her ikke hen et galt sted?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf dykker5502 » man 08.06.2009 23:42

Nu brugte jeg lige hele aftenen på at finde lidt om lov og regelgrundlaget for historiske plader. Bare så vi lige får det hele med :-)

I færdselsloven står der i §73b: Skatteministeren kan fastsætte regler om køretøjsejeres adgang til at anvende historisk korrekte emaljenummerplader.
(Interessant at der står emalienummerplader - Type 1,2 og 3 er malede :-) )

I Regisreringsbekendtgørelsens kapitel 14 (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=120450#Kap14 ) står der så:
RegBekPar76.JPG

Altså ikke noget specifikt om at der ikke kan ønskes særlige numre, og man kan sige at MhS og SKAT lader en noget fri fortolkning gælde her. Jeg har ikke søgt efter bemærkninger til lov eller bekendtgørelse, men jeg tror at området skulle være fuldt belyst nu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf TT » tirs 09.06.2009 08:04

Det fremgår af dokumentationen op til indførelsen at der ikke er tale om en ønskenummerpladeordning. Da et ønskenummer er tidsbegrænset og endvidere er dyrere end historisk korrekte nummerplader, er det svært at læse fraværet af forbud om "historisk ønskenummer" som om at det er tilladt. Endvidere skal nummeret være både geografisk og historisk korrekt, hvilket jeg synes ikke harmonerer særlig godt med de ønskenumre og årgangsnumre der af og til figurerer på historisk korrekte nummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf Leth » tirs 09.06.2009 11:10

Slog for sjov den gamle Oldsmobile op på biltorvet - den er et år over syn! Det må de da se at gøre noget ved så de sjældne KA plader ikke går tabt :shock:
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf A. Lunde » tirs 09.06.2009 13:30

Det forekommer i øvrigt lidt underligt at de ikke har valgt at få den pågældende Oldsmobile registreret som veteran, med 8 år mellem syn. Det burde være oplagt for en bil som denne.
A. Lunde
Medlem
 
Indlæg: 137
Tilmeldt: fre 27.06.2008 10:11

Næste

Tilbage til Historisk motorregistrering