Jesper Bering skrev:
Jeg erindrer intet om at FDM mente at de emaillerede nummerplader var for dyre, og selv dengang var nummerpladeafgiften vel ikke noget udtryk for hvad det kostede at fremstille pladerne. Derimod var FDM meget opsat på at vi skulle have sorte bogstaver på hvid bund. I medlemsbladet MOTOR viste de et billede hvor de sammenlignede foreningens faste prøveskilte (som FDM vistnok har endnu) med almindelige nummerplader, og der kunne vi "selv se" at det var nemmere at aflæse nummeret hvis det var sort på hvidt og ikke omvendt. Desuden ønskede FDM sig meget at pladerne blev reflekterende, af hensyn til trafiksikkerheden.
De sidste mange år har prisen på plader vist ikke været omkostningsafhængig. TT har på
http://nrpl.dk/prices.php illustreret prisudviklingen i faste priser, og prisen faldt ikke just med reflekspladernes indtog.
FDMs prøveplade K 38448 ses til tider på billeder i Motor. I Motor nov.2005 sidder den (eller er måske fotomanipuleret) på en Renault Clio og en BMW 5-serie. I Motor dec.2005 findes prøvepladen på en Saab 9-5. I samme Motor 12-2005 s.72-75 ses billeder af Peugeot 307, som kom til Danmark i 2001, dels med for gamle plader RZ 45504, dels med med en kopi af prøvepladen, som har punktummet placeret uautoriseret i bunden, altså K 38.448
Brugtbiltesten af Peugeot 307 kan jeg ikke finde i pdf-udgaven af Motor på
http://www.fdm.dk , mens billedet af Saaben findes i artiklen "Importer selv din næste bil"
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E62D63DF ... 0/2430.pdf . Håber også ikke-medlemmer har adgang, da jeg ikke ved hvordan foto kopieres fra pdf.