Det var politikredsene der førte registrene. Om der stod X eller R i registeret var ikke så vigtigt, så længe man vidste hvilke numre der hørte til hvilken politikreds. Flere politikredse var delt på to bogstaver (Køge, Slagelse, Næstved, Kolding, Horsens, Hadsund, Nørresundby) så det kunne sagtens fungere.
Jeg forestiller mig at man oprettede nye bøger med de tildelte R-numre mens man bevarede de gamle bøger med X-numre, så længe der var køretøjer tilbage med X. Alle last- og varevogne skulle under alle omstændigheder tvangsomregistreres til gule plader, og de fik selvfølgelig nummerplader med R. I første omgang gjorde man dog ikke noget med de øvrige køretøjer. Fra bekendtgørelsen (som kan findes på de grønne sider):
Motorkøretøjer, der før bekendtgørelsens ikrafttræden er indregistreret i Skanderborg
amt, kan indtil videre benytte nummerplader med kendingsbogstavet X indtil
ejerskifte eller ombytning til de nedennævnte nummerplader.
Om man tvangsomregistrerede den øvrige bestand, ved jeg ikke. Det er ikke helt utænkeligt at man kunne finde på noget sådant når bestanden var blevet tilstrækkelig lille. Tvangsomregistreringer i 1950'erne til gule plader og papegøjeplader viser at man ikke mente det var problematisk. Der var utvivlsomt nogen der omregistrerede frivilligt. I begyndelsen ville der være mange eftertragtede lave numre at få, og man havde i øvrigt ventet i 8 år på at få eget bogstav. Startlageret af sorte R-plader var som bekendt med vante da de var produceret før fabrikken var omstillet til de nye plader, men naturligvis først udleveret efter 1. juli 1950.
Nogle af de gamle X-numre der tilhørte politikredse i Skanderborg Amt blev senere (et tidspunkt efter 1955) omfordelt til de tilbageværende politikredse i Aarhus Amt, herunder et område (Øster Lisbjerg Herred) som var blevet overført fra Rougsø mfl. Herreders politikreds (V-numre) til Hasle mfl. Herreders politikreds som havde X-numre. Om X-serierne på det tidspunkt var helt tømt for Skanderborg-numre, vides ikke, men der har nok ikke været mange tilbage.
Der skete i øvrigt flere flytninger af områder fra en politikreds til en anden i 1950'erne - særligt i 1956, men hvordan man gjorde med de eksisterende numre i det område, er også uklart. Her var der faktisk et større problem end med de udløbende X-numre da køretøjerne havde numre der var hjemmehørende i en anden politikreds.