Skanderborg - 1. juli 1950

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf dykker5502 » ons 20.01.2016 10:00

På denne dato udskiltes Skanderborg området og fik sit eget lille registreringsområde med bogstavet "R".
Hvad gjorde man egentlig med de køretøjer, der var hjemmehørende i området? Man kan vel på den ene side ikke forestille sig at alle køretøjer blev omregistreret - men på den anden side var princippet jo at køretøjet var registreret i det hjemlige register.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf TT » ons 20.01.2016 10:47

Det var politikredsene der førte registrene. Om der stod X eller R i registeret var ikke så vigtigt, så længe man vidste hvilke numre der hørte til hvilken politikreds. Flere politikredse var delt på to bogstaver (Køge, Slagelse, Næstved, Kolding, Horsens, Hadsund, Nørresundby) så det kunne sagtens fungere.

Jeg forestiller mig at man oprettede nye bøger med de tildelte R-numre mens man bevarede de gamle bøger med X-numre, så længe der var køretøjer tilbage med X. Alle last- og varevogne skulle under alle omstændigheder tvangsomregistreres til gule plader, og de fik selvfølgelig nummerplader med R. I første omgang gjorde man dog ikke noget med de øvrige køretøjer. Fra bekendtgørelsen (som kan findes på de grønne sider):

Motorkøretøjer, der før bekendtgørelsens ikrafttræden er indregistreret i Skanderborg
amt, kan indtil videre benytte nummerplader med kendingsbogstavet X indtil
ejerskifte eller ombytning til de nedennævnte nummerplader.


Om man tvangsomregistrerede den øvrige bestand, ved jeg ikke. Det er ikke helt utænkeligt at man kunne finde på noget sådant når bestanden var blevet tilstrækkelig lille. Tvangsomregistreringer i 1950'erne til gule plader og papegøjeplader viser at man ikke mente det var problematisk. Der var utvivlsomt nogen der omregistrerede frivilligt. I begyndelsen ville der være mange eftertragtede lave numre at få, og man havde i øvrigt ventet i 8 år på at få eget bogstav. Startlageret af sorte R-plader var som bekendt med vante da de var produceret før fabrikken var omstillet til de nye plader, men naturligvis først udleveret efter 1. juli 1950.

Nogle af de gamle X-numre der tilhørte politikredse i Skanderborg Amt blev senere (et tidspunkt efter 1955) omfordelt til de tilbageværende politikredse i Aarhus Amt, herunder et område (Øster Lisbjerg Herred) som var blevet overført fra Rougsø mfl. Herreders politikreds (V-numre) til Hasle mfl. Herreders politikreds som havde X-numre. Om X-serierne på det tidspunkt var helt tømt for Skanderborg-numre, vides ikke, men der har nok ikke været mange tilbage.

Der skete i øvrigt flere flytninger af områder fra en politikreds til en anden i 1950'erne - særligt i 1956, men hvordan man gjorde med de eksisterende numre i det område, er også uklart. Her var der faktisk et større problem end med de udløbende X-numre da køretøjerne havde numre der var hjemmehørende i en anden politikreds.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf CSJ » ons 20.01.2016 19:13

TT skrev:Alle last- og varevogne skulle under alle omstændigheder tvangsomregistreres til gule plader, og de fik selvfølgelig nummerplader med R.

Skulle alle last- og varevogne omregistreres til nyt nummer i forbindelse med overgangen til gule plader i 1950? Man kan forestille sig at man i Skanderborg amt benyttede lejligheden til at få R-numre på alle gule plader. Men ellers har jeg eksempler på at varevogne fik det samme nummer på gule plader som de hidtil havde haft på vanteplader. Her er et eksempel fra Sønderborg.

Denne Opel Admiral tilhørte bekendte af min familie. Jeg vil bedømme den til at være fra sidst i 30'erne, så den er nok blevet frivilligt omregistreret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf TT » ons 20.01.2016 21:44

CSJ skrev:Skulle alle last- og varevogne omregistreres til nyt nummer i forbindelse med overgangen til gule plader i 1950?


Pladerne skulle ombyttes til gule når man blev indkaldt af politiet, jf. nedenstående citat fra bekendtgørelsen. Politiet havde på den måde mulighed for at bestille nummerpladerne så ejeren fik det samme nummer. Det var sikkert mest praktisk også for politiet at nummeret forblev det samme. I så fald skulle politiet kun ændre minimalt i motorregisteret. Men politiet kunne naturligvis vælge at gøre anderledes lokalt hvis de eksempelvis ønskede at "rense" nogle nummerserier.

Pligten til at være forsynet med de i §§ 38 og 42 omhandlede gul-sorte plader indtræder med hensyn til tidligere indregistrerede motorkørtøjer først, når de pågældende motorkøretøjer af politiet indkaldes til ombytning af de hidtil benyttede mærker, jfr. § 5 i ovennævnte lov nr. 216 af 27. maj 1950.


CSJ skrev:Man kan forestille sig at man i Skanderborg amt benyttede lejligheden til at få R-numre på alle gule plader.


Det er mest sandsynligt at man ikke udleverede gule X-numre i Skanderborg Amt. Politiet var interesseret i at få afviklet X-numrene hurtigst muligt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf dykker5502 » tors 21.01.2016 07:54

TT skrev:
CSJ skrev:Skulle alle last- og varevogne omregistreres til nyt nummer i forbindelse med overgangen til gule plader i 1950?


Pladerne skulle ombyttes til gule når man blev indkaldt af politiet, jf. nedenstående citat fra bekendtgørelsen. Politiet havde på den måde mulighed for at bestille nummerpladerne så ejeren fik det samme nummer. Det var sikkert mest praktisk også for politiet at nummeret forblev det samme. I så fald skulle politiet kun ændre minimalt i motorregisteret.

Der blev intet ændret i motorregisteret - farven på pladerne fremgik ikke af politiets registre - believe it or not. I hvert fald ikke i Faxe.
Da jeg i 1974 var en tur i Centralregisteret for at finde dokumentation på at Børge Kaas Chevrolet Six 1931 ½ T pick-Up havde været på gule plader så vi kunne få den på det igen, kunne CRM ikke på grundlag af journalen se at pladen til det nummer havde været gul. Det kunne heller ikke ses på registreringsattesten - det var jo derfor jeg var nødt til at tage i CRM. Jeg blev henvist til Toldkammeret i Faxe. Da jeg så fortalte at vi vist havde glemt at aflevere den ene plade og at jeg kunne køre hjem og hente den og vise ham, kiggede han på mig over brillerne og sagde "OK" - og skrev en erklæring på at den havde været på gule plader. :-)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf peterrust » tors 21.01.2016 10:56

Hej
Her er lige et eksempel på et Skanderborg-nummer udleveret på Rønde egnen i Øster Lisbjerg herred. Billedet viser mine forældres første bil, Pontiac 1927, anskaffet 1957-58.
Lige en bemærkning angående ombytning til gule plader i 1950, Sechers Rutebiler i Rostved (min fars arbejdsplads) fik deres rutevogn, Diamond 404 HH årg. 1949, omregistreret fra V4958 (sort) til V12·211 (gul) 28-10-1950.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen
Peter H. R. Jensen
Karlby 8543 Hornslet
Brugeravatar
peterrust
Medlem
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 25.06.2014 21:29
Geografisk sted: Karlby 8543 Hornslet

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf CSJ » tirs 28.06.2016 19:03

Fundet på facebook. En Horsens vognmands Morris Commercial 1949, som i 1950 må være blevet omregistreret fra sorte X-vanteplader til gule R-plader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Skanderborg - 1. juli 1950

Indlægaf TT » fre 10.02.2023 19:02

Et X-nummer fra Skanderborg formentlig genbrugt i Aarhus Amt. Fotograferet i Aarhus.

20230210_175704.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Historisk motorregistrering