Historisk, ønskeplade, 1946

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf Hagerup » søn 10.01.2016 13:24

Hej
Hvor finder jeg retningslinjerne for historiske plader?
Jeg har en Citroën 11 sport fra 1946 som jeg skal ha registret her i foråret, jeg vil gerne høre hvilke muligheder jeg har.
Med venlig hilsen
Henrik Hagerup
Hagerup
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 10.01.2016 13:09

Re: Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf TT » søn 10.01.2016 13:40

Hos Skat

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817307&vId=0

Der står blandt andet:

Er dit køretøj registreret første gang før 1. april 1958 kan du få det oprindelige registreringsnummer, hvis nummeret er ledigt. Nummerplader fra denne periode har kun et bogstav og op til seks tal.


Du skal dog selv kunne dokumentere det oprindelige nummer, da det ikke er kendt af Skat.

Du kan også få et nummer der svarer til din nuværende bopæl og køretøjets årgang. Dette er heller ikke noget Skat har ekspertise i, så hvis nummeret skal være historisk korrekt, kan du (mod betaling) få en erklæring hos Motorhistorisk Samråd. Dette vil øge sandsynligheden for at nummeret bliver historisk korrekt.

Du kan også skrive hvor du bor tilstrækkelig præcist til at det kan afgøres i hvilket af de daværende registreringsområder din adresse ligger i. Så kan du få en eller flere relevante nummerserier, men må selv tage en evt. diskussion med Skat om korrektheden.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3956
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf dykker5502 » søn 10.01.2016 15:29

Du kan bestille en erklæring fra Motorhistorisk Samråd. Der finder vi i fællesskab frem til et passende nummer, der er så historisk korrekt som vi nu kan.
Med denne erklæring kan du så bestille nummerpladen hos SKAT. En væsentlig kilde til dette arbejde er nærværende website :-)

Vi tager et beskedent gebyr for indsatsen - 250,- hvis du er medlem af en af de over 100 klubber der er med i Samrådet og ellers 500 kr.

Er du ikke medlem, er her en god grund til at blive det, da du ved besparelsen har betalt en stor del af første års kontingent.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf Hagerup » søn 10.01.2016 16:34

Når i skriver "så nær det oprindelige" så skal jeg jo nok oplyse at den er importeret fra Sverige.
Så er det vel kunne jeg forestille mig, som pladerne så ud i 1946
så er mit spørgsmål, et bogstav, og hvor få tal kan man så nøjes med?
MVH Henrik
Hagerup
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 10.01.2016 13:09

Re: Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf dykker5502 » søn 10.01.2016 17:46

Hovedprincippet når jeg finder et "historisk korrekt" registreringsnummer er, med udgangspunkt i din nuværende adresse, hvilket nummer ville dit køretøj med overvejende sandsynlighed have kunnet få. Til støtte for dette har jeg optegnelser af alle de historiske plader som Motorhistorisk Samråd har formidlet siden ordningens start i 1997. Her er det markeret om nummeret er køretøjets oprindelige og derved har jeg nogle pejlemærker for hvor langt man var nået. Det er dog langt fra altid at dette er tilfældet. Så må jeg skønne ud fra andre data.
Med hensyn til lave numre, så har der tidligere været ført en ret liberal politik på dette område, men SKAT har slået hælene i. De har ikke fuldstændig faste grænser, men 2 cifrede numre skal man ikke forvente at SKAT vil udlevere til køretøjer fra efter 1919 og 3 cifrede efter 1930. De ser ret hårdt på hvornår justitsministeriet tildelte de forskellige motorkontorer nummerserier ud fra at så er man nok begyndt at udlevere de nye serier umiddelbart efter. Eneste undtagelse er hvis du kan dokumentere at køretøjet har haft det pågældende nummer. Den Jowett Jupiter fra 1952 med B 55 der kører i Nordsjælland, har dokumenteret haft dette nummer som det første.
SKATs forvaltning her er nok for rigoristisk i forhold til det historisk korrekte, men det er vanskeligt uden de gamle journaler at finde noget der er bedre. Vi ved at man langt op i tiden genbrugte numre og nummerplader hvis de var pæne når de blev afmeldt og afleveret, ja justitsministeriet har direkte på et tidspunkt instrueret motorkontorene i at gøre det! Samtidig kunne du helt op til Centralregisteret flytte dit gamle nummer over på det nye køretøj.
Så der har kørt biler rundt i 1940'erne og '50erne med lave numre, men det har været undtagelserne. Langt de fleste køretøjer fik plader fra de numre man var nået til ved nyregistrering.

Du skal nok regne med et 4 eller 5 cifret nummer.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf CSJ » man 11.01.2016 12:45

dykker5502 skrev:De ser ret hårdt på hvornår justitsministeriet tildelte de forskellige motorkontorer nummerserier ud fra at så er man nok begyndt at udlevere de nye serier umiddelbart efter.

Med hensyn til hvor lang tid der gik fra bekendtgørelsesdatoen til de første numre i en serie kom på gaden, så havde min barndomsby St. Heddinges højeste serie H 13·000-14·999 bekendtgørelsesdato så tidligt som i 1928, mens den næsthøjeste H 7000-7999 havde bekendtgørelsesdato i 1925. Så de sidste 30 år måtte man klare sig med de serier man havde plus genbrug af gamle numre.
I min familie fik vi vores Ford B fra 1933 indregistreret i december 1952 med H 7388. Det var en omregistrering fra Holme Olstrup nummeret H 1658, så der var ikke tale om et overført nummer, men det må have været et genbrugt nummer, da jeg har kendskab til et højere nummer på vanteplader, H 7445.

Det er min erfaring at H 7600-7999 var en underserie til gule plader. Jeg har kendskab til flg. gule plader i denne serie: H 7666, H 7718, H 7737, H 7756, H 7777, H 7782, H 7796, H 7838, H 7914, H 7961, men ikke eet eneste originalt på sorte plader. Det kunne umiddelbart tyde på at det var her man var nået til i 1950, når man tilsyneladende kunne reservere en serie til gule plader.
Jeg har heller ikke kendskab til eet eneste originalt 5-cifret nummer på vanteplader i St. Heddinge. Hverken stående i min database, og når jeg tænker tilbage på trafikken i St. Heddinge i min barndom, så husker jeg altid 5-cifrede numre som uden vante, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at der har forekommet 5-cifrede vanteplader i St. Heddinge. Jeg har kendskab til nogle historiske 5-cifrede vanteplader fra St. Heddinge: H 13·039, H 13 635, H 13 647, H 13·884, H 13·978, H 14 808, men jeg ved ikke hvor historisk korrekte de er. Det er min personlige erfaring at H 13 xxx var en mc-serie, mens H 14·xxx var en bilserie.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2828
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk, ønskeplade, 1946

Indlægaf dykker5502 » man 11.01.2016 13:03

Hvis vi skal have SKAT væk fra at gå hårdt efter de bekendtgørelsesdatoer skal vi komme op med nogle andre ud fra vores (= din og Thomas') forskning. Og krøllen med genbrug af gamle numre kan simpelthen ikke administreres idag til andet en dokumenterede nummerplader.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1143
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron