Stelnummer dekoder (Regexp eller lignende?)

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Stelnummer dekoder (Regexp eller lignende?)

Indlægaf Kameli » man 20.07.2015 20:08

Hejsa

Det er lidt et wildshot, men jeg tænkte at i nok alligevel var de mest kompetente mennesker på området :)
www.nrpla.de vil vi gerne have gjort en del oplysninger bedre, og tanken går på at lave noget af det bøvlede arbejde - Omkode bilernes stelnumre til "rigtig" information om bilen, ud fra de regler der er fastsat fra bilfabrikanterne. Det er selvfølgelig primært gældende på nyere biler, efter ~1980, da det var der reglerne omkring stelnummeret blev indført - Men det er stadig et kæmpe plus for os :)

Det bliver helt afgjort et kæmpe arbejde og håbet er at vi kan få nogen brugere med til at hjælpe, så man kan "ansøge" om at redigere i et bestemt bilmærke, segment eller lignende.
MEN, stelnumrene er jo komplekse, og desværre kan nogen informationer være forskellige i forhold til eksempelvis hvilken årgang bilen er (Hvilket man selvfølgelig også kan læse ud fra stelnummeret), derfor kan man ikke altid bare kode det direkte 1:1 pr. Tegn i stelnummeret.

Spørgsmålet ganske kort, er der nogen der har erfaring, har en god idé til hvordan eller lignende, så må i meget gerne dele tanker med os.
Håbet er at vi kan lave noget der gør det overskueligt at indtaste, men samtidig er komplekst nok til at det giver de rigtige resultater.

Alternativt starter vi måske lidt mere simpelt, og sørger for at bilmærke, model og årgang passer - Det ser ud til at kunne lade sig gøre på de fleste bilmærker 1:1.

Alle tanker og gode forslag modtages med stor glæde :)
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Stelnummer dekoder (Regexp eller lignende?)

Indlægaf TT » man 20.07.2015 23:11

Jeg har haft den samme tanke, dog for ældre biler, da deres modeloplysninger er de mest mangelfulde i Motorregisteret.

Selv om biler efter 1980 har et mere standardiseret system, vil koderne for hvert mærke være specifikke, og man vil skulle tage hvert mærke og evt. model for sig. Nogle mærker kan have skiftet systematik i de forløbne 35 år. Biler beregnet for det nordamerikanske marked kan have en lidt anderledes systematik, da der derover er lidt mere specifikke regler for stelnummeret (inden for de samme globale regler).

Man bør nok kunne dække de mest udbredte mærker, men spørgsmålet er om I kan finde nogen til at gøre det, og hvordan det skal kvalitetssikres, så der ikke gives misvisende information.

Man skal være opmærksom på at køretøjer produceret under hver enkelt producentkode kan være markedsført under forskellige mærkenavne. Der er ikke entydig sammenhæng mellem producenten og mærkenavnet. Det gælder sikkert også modelkoden.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Stelnummer dekoder (Regexp eller lignende?)

Indlægaf PS » tirs 21.07.2015 10:01

Hej Kameli,

Link til en tråd om nogle dublet observationer eller hvad det nu kan være på nrpla.de:
http://nrpl.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=1516#p12523
Venlige hilsner Peter S.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Stelnummer dekoder (Regexp eller lignende?)

Indlægaf Kameli » tirs 21.07.2015 11:52

TT, der er jo nogen der har lavet nogen rimelig omfattende databaser, men sjovt nok er de ikke sådan lige at få adgang til :)
Ang. De ældre biler er det lidt sværere for mange af dem i hvert fald, da stelnummeret tit bare er x antal tal - Som så har lidt betydning. Men vi har selvfølgelig oftest fabrikanten, så det burde være muligt i rimelig grad også.

Men lige præcis som du nævner med nyere biler, så er der i mange tilfælde ting der kun gælder for biler før/efter en bestemt årgang.
Nu er jeg selv Saab mand, og der er det rimelig let da de har et begrænset antal modeller, men tager man Toyota, Nissan, Suzuki og de større mærker, så er der pludselig en del at tage hensyn til.

Mht. Indskrivning håber jeg at kunne få nogen fra forskellige bilklubber til at hjælpe lidt, og samtidig selv tage en tur fra tid til anden om nødvendigt - Hvis man afsætter et par timer i ny og næ, burde der kunne skrives nogen bilmærker ind - Og fokuserer vi primært på de mest søgte så skal det nok kunne klares - Så er det "sjove" (Besværlige og sure) derfra jo altid at holde det opdateret, men der må de besøgende kunne give en hjælpende hånd.
Kvalitetssikring er helt sikkert svært, men hvis brugerne får mulighed for at anmelde/rette fejl på en fornuftig måde er jeg sikker på at vi på sigt kan lave et system der gør det lækkert og nemt :)

Vi har kastet et kort med oversigt over Tesla på benene, http://nrpla.de/tesla-kort og har jo mulighed for at lave en del sjov statistik, så hvis en bilklub kunne have interesse i det, må de også kunne finde en med lidt teknisk snilde der kan lave en oversigt over hvordan deres stelnumre er opbygget - Men vi skal selvfølgelig stille værktøjer til rådighed, for at det kan lade sig gøre.


Peter S, jeg kan godt se problematikken, jeg prøver at kigge vores information igennem manuelt ved lejlighed, men jeg er næsten sikker på at problemet kommer direkte fra DMR og jeg ved ikke hvordan/hvad vi eventuelt kan gøre ved det.
Men jeg kan se at hvis jeg slår dem op på DMR, via stelnummer, så har "YV2E4C319XB236229" en helt anden nummerpla,de "TS44227" og tilsvarende de andre.
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18


Tilbage til Forum- og site-diskussioner

cron