Ny spændende søgemaskine på nettet!

Diskussioner og meddelelser vedrørende nrpl.dk og nrpl.dk forum
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf TT » lør 12.07.2014 20:26

PS skrev:AB60004 optræder i to forekomster, begge Jaguarer, men med forskellige stelnumre, forskellige datoer for første registrering og forskellige ejere ud fra alder. Jeg synes jeg bør melde denne mærkværdighed, når jeg nu har fundet den.


Det er ikke usædvanligt at to helt forskellige køretøjer optræder med samme nummer. Det ene er i så fald afmeldt. Men her er de begge anført som registreret.

Det ser ud til at den ene Jaguar har et oprindeligt emaljepladenummer AB 60.004, som også passer til første registreringsdato 1.4.1966, som var første dag man kunne få kvadratiske plader.

Den anden ser ud til at have en historisk korrekt nummerplade udleveret i 2013 med samme nummer.

I tilfældet Æ151 kan det forklares ved at den ene er registreret som Æ000151, og den anden som Æ151. Men den forklaring kan ikke være gyldig her.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Kameli » fre 18.07.2014 12:04

Ang. Vægt og motorstørrelse - Så kommer søgningen på det i forbindelse med næste opdatering, med lidt held er det henover weekenden :) Om vejret bliver skidt nok til at man kommer til tastaturet.
Funktionen er jo desværre med det forbehold at det er langt fra alle biler der har informationen, og derfor kan den ikke bruges til at søge alt for præcist på ældre køretøjer.

Ang. Mærker og modeller der findes flere af, så er det desværre DMR der har den opdeling. Vi ender nok med at lave en form for fritekst, ligesom på nummerplader - Så man kan søge på "*Mercedes*SL*500*" hvis man ønsker alt der rammer den kombination. For vi kan ikke rigtig, hverken manuelt eller automatisk, gøre til eller fra på det område at tingene er registreret så forskelligt som de er.
Den første tanke var at Mercedes-Benz var de ældre, og Mercedes Benz var de nyere (Eller omvendt) - Hvilket vist også i nogen grad holder stik, men på ingen måde konsekvent. Men med fritekstsøgning kan vi komme uden om problemet på en rimelig måde.
Ang. Antal visninger er det stadig i tankerne hvordan vi lige klarer den bedst - Men vi skal nok lave et eller andet der giver bedre muligheder, vi skal bare være sikre på at vi ikke pludselig løber tør for kræfter på serveren i tilfælde af for meget trafik (Eller destruktiv trafik) :)

Ang. AB600* - Ja den er sjov, DMR har den også dobbelt, og selvom den ene tilsyneladende ikke bliver synet (Og der burde jo være mindst et syn nu), så bliver der ifølge DMR betalt vægtafgift på den. Gad vide om der er en reel fejl der? Om der kører 2 biler rundt med nummerpladen.

Tak for input og for at i bruger siden :) Den har ikke rigtig bredt sig ud på nettet udover herinde og få andre steder, men det håber vi da sker stille og roligt.
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf CSJ » fre 18.07.2014 13:29

Nu står der ikke længere ejerens fødselsdato, men ejerens alder på nuværende tidspunkt. Når man søger på SR 41 192, så kommer der en Skoda 130, som ejes af en mand på 100 år. Det var min fars bil, og det er rigtigt at han ville have været 100 år nu, hvis han havde levet. Han kørte bil indtil 1998, da han i en alder af 85 år ikke længere så tilstrækkeligt godt til at kunne få fornyet sit kørekort. Bilen blev afmeldt i 2000, idet min søsterdatter dengang boede i huset hos dem, og så kørte hun i den et par år.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf mbp » fre 18.07.2014 18:20

Katastrofe!
Der røg mit score trick med at jeg kunne gætte pigernes stjerne tegn.
Håber datoen kommer tilbage igen.
mbp
Medlem
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Kameli » lør 19.07.2014 01:41

Haha, jeg er da ked af at ændringen til alder har så stor betydning for dit held med damerne ;)
Der har været et utal af mennesker der har været utilfredse med fødselsdatoen, og for at få lidt ro på det, ændrede vi det til alder - Da datoen i sig selv ikke nødvendigvis har en relevans. Ganske simpelt har vi bukket under :(
Jeg har såmænd haft snakket med en mand fra Skat der gerne ville høre mere omkring den fødselsdato og hvor den kom fra, men han måtte give mig ret i at de gav mig den, og at det var deres ansvar hvis den del ikke skulle være offentlig - Men med den mængde af mails og debat, på de få brugere besøgende der har været, så blev det den hurtige og halve løsning i første omgang (For der har fortsat været problemer, for alderen er også kæmpefarlig).
Hvis nogen vil læse et eksempel kan henvise til: http://citronik.dk/jforum/posts/list/46331.page - Utroligt at man (Fiktivt/Tænkt) kan hacke sig ind i tinglysningen og finde bilens adresse - Men det er ejerens fødselsdag der giver problemer! Ditto at man ud fra fødselsdatoen kan finde CPR nummeret på ejeren .. Eller en af de 70-80 andre af samme køn, der er født samme dag. Nå, det var lidt galde herfra :) De tog det skam fint nok efterfølgende, men var bare noget hurtige på aftrækkeren...
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf TT » lør 19.07.2014 08:53

Jeg ved ikke hvad man kan bruge ejeroplysninger på afmeldte køretøjer til. Køretøjet kan være skrottet eller solgt til nogen andre efter det er afmeldt. Hvis det alligevel bevares, kunne man evt. bruge fødselsår i stedet for alder. Det virker lidt mærkeligt med alder på måske afdøde personer.

Med hensyn til problemet med begrænsningen på 100 numre: Kan man lave en funktion hvor man ved klik på et link får vist "næste 100" / "forrige 100"? Så kan man bladre sig frem 100 ad gangen.

Men jeg synes nu stadig søgning på historiske numre ville være den største forbedring :-)

Derudover er der som PS nævnte tidligere et problem med søgning på Å. Når man søger på Å, får man resultater med A.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf TT » lør 19.07.2014 08:57

TT skrev:
mbp skrev:Hvorfor er der så få nummerplader der begynder med hhv. I, Q og W?

I og Q findes kun på ønskenummerplader. W findes indtil videre kun som andet bogstav. Når systemet engang når dertil, må bogstavet forventes også at komme som første bogstav.


Jeg må lige korrigere mig selv en smule: Bogstavet I findes også på historiske plader til køretøjer fra perioden 1921-1930.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Kameli » tirs 22.07.2014 09:25

Hej med jer igen :)
Ang Å/A skulle det gerne rette sig her i næste opdatering (Burde være klar til i morgen).
Og så ser det ud til at Skat har fjernet information om fødselsdato i fremtidige opdateringer :( Så vi slipper nok for at tænke over den.

Ang. Flere end 100, så bliver løsningen nok at der kommer en "Vis 100 mere" knap, og i samme ombæring en sortering :)
Men da nogen mener at det gode vejr også skal nydes (Ferie og den slags...) så går der nok lige en uge eller to inden den slags opdateringer kommer på.
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf perhag » tirs 22.07.2014 12:02

Kameli skrev:
Og så ser det ud til at Skat har fjernet information om fødselsdato i fremtidige opdateringer :( Så vi slipper nok for at tænke over den.


Så gælder det da om at få gemt alle ejeroplysningerne inden opdateringen, så de fortsat kan vises, medmindre der direkte kommer et påbud fra datatilsynet om at ejeroplysningerne ikke må offentliggøres.

Så længe hele cpr-nummeret ikke bringes er det næppe en politisag som i tilfældet med at statsministerens og forsvarsministerens cpr-nr blev lagt frem efter de var fundet ved hjælp af tinglysningssiden. I slægtsforskningen kan disse oplysninger være af betydning for at fremfinde hvilke køretøjer en person har haft, hvis også navn og adresse bringes og det gøres muligt at søge på disse oplysninger. Folk burde have meddelt cpr-registeret de ikke ønsker adresseoplysninger udleveret, hvis de føler sig stødt over at kunne findes som ejer eller bruger af et køretøj.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf PS » ons 23.07.2014 09:33

Nu virker søgning på Å også. Der er 3 biler, som har nummerplader med Å som begyndelsesbogstav.

En sjov detalje er, at der findes biler oprettet som både Seat'er og Fiat'er i registret.

Bilen her står med Seat som bilmærke, Fiat som model og 133 Ibiza som variant.
Fiat byggede den under navnet Fiat 850, en bil der i øvrigt havde hækmotor. Seat havde den også i produktion under navnet Seat 133 Ibiza. Alt dette skete længe før Seat blev opkøbt af Volkswagen koncernen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Leth » ons 23.07.2014 09:52

Jeg synes det er fabelagtig søgeredskab og jeg er glad for at man er lydhør over for de ændringsforslag der kommer - Godt arbejde!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Kameli » man 04.08.2014 23:29

Vi har indsat så man kan søge på motorvolumen og HK - Dette er dog i tilfælde af at skat ønsker at informationen skal være korrekt ;) Der er en hel del biler med forkert indskrevne informationer (http://www.bilgalleri.dk/forum/Off-Topi ... ste_ducato Viser et par af de sjovere eksempler), tilsvarende er der mange specielt ældre hvor det ikke er skrevet ind.
Der bliver arbejdet lidt på at sammenkæde bilerne med mere konkret data, så vi kan bruge den "Officielle" data ud fra stelnummeret - Det bliver dog nok primært aktuelt for nyere biler hvor det er muligt. Forhåbentligt kan det også, igen på nye biler, hjælpe med at ensarte bilernes information i model/mærke/variant.

Både køn og alder fjernet fra DMR's data - Så nu kan vi se om det er privat/firma, og det er desværre det.
I første omgang underlader vi at flette data'en sammen, dels bliver det kun mere og mere uaktuel data, og for ikke at larme mere end højest nødvendigt. Vi tilkobler nok til gengæld bilbogen, så man på biler med tinglyst gæld kan se de informationer.

Det er en noget sjov Seat Fiat 133 Ibiza ja :P Så har man da helgarderet må man sige.
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf mbp » tirs 05.08.2014 17:02

Ser godt ud, glæder mig til at man også kan søge på vægt og variant ;)
F.eks. findes der mange forskellige Willis jeep modeller, men man kan kun søge på Willis og Jeep, og ikke de mange forskellige varianter af Willis Jeep..
mbp
Medlem
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Kameli » tors 07.08.2014 23:26

Hej med jer :)

Så er der givet mulighed for at få 500 resultater ved at trykke på "Hent flere". Ethvert godt argument for at åbne op for flere vil blive overvejet :)
Men umiddelbart tænker vi at hvis man er i den mængde af resultater må det være muligt at afgrænse en smugle.
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf PS » tors 14.08.2014 17:32

En Harley Davidson personbil havde jeg ikke hørt om før, men her er den, fundet på nrpla.de:

Fabrikant Harley Davidson
Model -
Variant FLHTCUTG TRI GLIDE ULTRA (MAL)
Første reg. dato 28-05-2014
Registreringsnummer DY 60 579
Stelnummer 5HD1MALC2EB851756
Status Registreret
Type Personbil
Ejertype Firma

Det er en stor trehjulet motorcykel, så måske er det årsagen til, at den er blevet indregistreret som personbil. Den følgende lille film er absolut værd at se: http://www.youtube.com/watch?v=P__N2oM99o8

Peter S.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf dykker5502 » tors 21.08.2014 21:45

Siden man kunne vælge 2 bogstavs historiske plader har man jo som bekendt ikke behøvet at gå via Motohistorisk Samråd. Siden Svend Dråby startede på at forvalte ordningen har de udleverede numre været registreret i regneark - herunder markeringer af hvilke numre der er fastlagt med dokumentation på originalt nummer. Af oplagte grunde har jeg så ikke kunnet have overblik over de historiske numre, der bestilles direkte hos SKAT siden den mulighed kom..

Men dem kan jeg finde nu - også de numre, som er originale numre, der stadig kører rundt. Takket være nrpla.de.

Det vil sige, da jeg skulle lave et udtræk af AK indså jeg at det kan jeg så ikke - i hvert fald ikke umiddelbart for så vidt angår evt. originale sorte pladermed AK eller historiske plader fra "vinduet" fra 2 bogstaver blev muligt til det digitale register gik i luften. Nu er der jo masser af nye biler som er indregistreret sidste år med AK. Jeg kan selvfølgelig høste de plader der findes i de reserverede nummerserier,men de der ligger udenfor skal findes påanden vis.

Det betyder også at jeg må se at få høstet de andre serier der ikke er taget i brug endnu :-)

Ja, det ville være rart hvis man kunne se nummerpladetype, men hvis de ikke er i ekstrakt data, så kan de jo ikke vises. Det ville ellers være en fin gimmick at i kunne vise nummerpladen korrekt :-)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf perhag » fre 22.08.2014 00:29

dykker5502 skrev:
Ja, det ville være rart hvis man kunne se nummerpladetype, men hvis de ikke er i ekstrakt data, så kan de jo ikke vises. Det ville ellers være en fin gimmick at i kunne vise nummerpladen korrekt :-)


Der skal nok en målrettet klage fra en accepteret interessent som Motorhistorisk Samråd til før Skat gider ændre på det nuværende. Det har været nævnt at Skat selv godt kan se om et nummer er med EU eller neutralt, og de har temmelig sikkert også de andre oplysninger om pladerne, f.eks. om det er emaljeplader, om de er originale eller historiske, om det er ønskeplader osv. Valget har bare været ikke endnu at offentliggøre de oplysninger.

Når det er nævnt, så kan vi i mellemtiden godt bruge nrpla.de til at finde det meste af det vi har brug for. Skal man finde historiske og originale plader med AK, så søges på registreringsdato før 1972 i den avancerede søgning. Der kommer så enkelte gamle biler med nye plader med, hvor man måske er nødt til at bruge historikken på motorregister.skat.dk for at opklare om det er en original plade, historisk plade eller ny plade med kendskab til de historiske intervaller.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf Kameli » tirs 14.10.2014 17:49

Hej med jer :) Vi har over et par gange opdateret siden en god slat igen.
Dels har vi flere informationer med når man slår en nummerplade op: Afgifter (Og umiddelbart alle dem der er til rådighed) og dispensationer/tilladelser på biler med den slags - Det er alt lige fra de der er beskrivelse af modificering, tuning og lignende til "synsfri sammenkobling" eller at de må forurene alt alt alt for meget :) Der er vist også lidt mht. Om der er ambulancekørsel og lignende :)

På den avancerede søgning har vi fået tilføjet variant/version til søgningen - Men som jeg vist har nævnt tidligere, så er den ikke bedre end hvad DMR tilbyder.

Jeg håber at i kan bruge det, som altid modtages forslag med stor glæde, så sig endelig til hvis der er andet der kunne glæde jer :)
Kameli
Medlem
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 30.06.2014 21:18

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf mbp » tirs 14.10.2014 21:45

Ser godt ud.
Et hurtigt spørgsmål, når man slår en nummerplade op, og bilen har været afmeldt, så kommer der ingen resultater op.
Men på f.eks. nummerplade.net, der har de lavet følgende feature:
"Køretøjet blev desværre ikke fundet på den indtastet nummerplade.
Men vi fandt et køretøj som tidligere har benyttet den samme nummerplade: xxxxxxx"
Har i mulighed for noget lign.?
mbp
Medlem
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: ons 02.01.2013 16:49

Re: Ny spændende søgemaskine på nettet!

Indlægaf TT » tirs 14.10.2014 21:49

Jeg savner, som jeg tidligere har nævnt, også historiske numre (tidligere numre på køretøjer som senere har haft et andet nummer).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Forum- og site-diskussioner