1958cadillac skrev:det undre mig bare af skat udlever nummerplader til biler fra årgang 2003 til 2019 (1 bogstav og 3 tal)
til biler fra 1958 har de ikke styr på det ? eller kan man vælge det man har lyst til ?
Nu tror jeg du mener 1903 til 1919
Du læste ikke hvad jeg skrev. Forvaltning af nummerpladerne op til indførsel af centralregisteret i 1966-68 var helt anderledes end det er idag. Man genbrugte nummerplader og numre i hvert fald op til indførslen af 2 boigstavs nummerpladerne 1 april 1958 og du kunne føre dit nummer over fra gammel bil til ny bil helt frem til 1966-68. Der er udleveret både 2, 3 og 4 cifrede nummerplader helt op til 1950'erne selvom det nok har været sjældent i de år. Så som jeg skrev kunne en bil indregistreret i 1950'erne sagtens på et lavt nummer, men i praksis har det nok været numre der er overført fra gammel til ny bil. For eksempel har den Jowett Jupiter fra 1952 med B 55 bevisligt haft dette nummer som første indregistreringsnummer.
1958cadillac skrev:så hvad skat lige laver når de udlever historiske nummerplader ved jeg ikke !
Du kan ikke forvente at den almindelige medarbejder hos SKAT besidder stor og dyb viden om historiske nummerplader. Hvis du vil have et historisk korrekt nummer på din formodentligt historisk korrekt restaurerede Caddillac, så skal du gå via Mhs.
1958cadillac skrev:jeg kan godt se at det ikke passer med nummerplader på min bil fra 1958 med 1 bogstav og 3 tal rent historisk
men de passer jo lige i rammen i den størelse men det er jo ikke særligt historisk kan jeg god se !
Og så er der jo det ret oplagte mulige problem, hvis der kommer for eksempel en fint og korrekt restaureret Ford A hvor ejeren kan dokumentere at den i sin tid har haft det 3 cifrede nummer som din Cadillac nu uberettiget og historisk ukorrekt kører rundt med. Det vil bestemt ikke fremme forståelsen iblandt de forskellige interesseområder inden for gammel bil verdenen.