Det har været diskuteret her på siden om hvorvidt TH nåede at tages i brug i Viborg. Efterhånden viste beregninger at man nåede meget højt i numrene med TE (omkring. TE 42.xxx), men TE blev ikke brugt helt op inden udgangen af 1966 da Viborg blev centraliseret. TH kom herefter tilsyneladende til at udgøre et særligt mysterium i dansk nummerpladehistorie på linie med ZB.
Men på forårets stumpemarked i Herning fik jeg bl.a. lejlighed til at købe denne Viborg traktorplade til samlingen. Hermed er et stort mysterium i dansk nummerpladehistorie løst! Viborg har sålededes formentlig skrevet historie som den eneste af samtlige danske kredse, hvor en anden serie end den alm. bilserie udløste en ekstra bogstavkombination. Det kan undre lidt at det netop blev en lokalt fastsat dieselserie der udløste en ekstra kombination, for så godt som samtlige danske kredse har formentlig haft ledig kapacitet indenfor den overordnede serie 75000-84999, så man kunne tage en ny serie brug når een serie var brugt op. Jeg har flere eksempler på kredse med to adskilte serier til godkendte dieseltraktorer: Nykøbing Falster, Langeland, Ærø, Faaborg og Horsens. Jeg har også flere eksempler på kredse med een sammenhængende serie på 2000 numre til dette formål: Roskilde, Holbæk, Sønderborg, Tønder. Man kunne formentlig have sat en ny traktorserie i drift i Viborg, men valgte i stedet at sætte anden bogstavkombination i drift. Hvis vi forudsætter at Viborg havde serien 83000-83999 blev der indregistreret næsten 1800 dieseltraktorer i kredsen, men Viborg kreds har også et ret stort areal med meget landbrug.
I Roskilde blev to serier brugt op: 20000-45999 og 77000-77999 (lastbiler gule plader). I det første tilfælde måtte man tage en ny kombination i brug (AT), men i det andet tilfælde valgte men et tage en ny ledig serie i brug (82000-82999).
De andre nummerplader er også interessante. ZD-nummerplader har jeg altid fundet særlig spændende, fordi de blev sat i drift på et senere tidspunkt. Det kunne være interessant at vide, dels hvilket køretøj denne har siddet på, dels hvor denne serie begyndte (81000 eller 81100). Sælgeren Per Allerslev anede det ikke, og man har ikke nogen umiddelbar mulighed for at finde ud af det, man kan kun gætte, eller måske kan man på et senere tidspunkt være heldig at se et billede af et køretøj med et nummer i samme serie. Mulige gæt er: turistbus, lastbil på sorte plader (DSB's eller postvæsenets lastbil?), traktor (vejvæsenets traktor?), anhænger (campingvogn til diesel- eller gasdrevet persoinbil? eller anhænger til vejvæsenets traktor?). Derimod kan den næppe have siddet på en personbil, for de havde en anden serie (notat fra 1970: Ford Taunus 17/20 m, ZD 83.106, obs. i Billund 1970, første gang jeg var i Legoland).
Flere kredse i Ribe amt havde i øvrigt nogen temmelig specielle diesel underserier.
Sidevognspladen er også nummerpladehistorisk interessant. En eller anden må have moret sig med at male bogstaverne delvis over, så jeg skal have smurt den med et middel der kan opløse den maling. Men af mulige kombinationer kan det kun være OT. Ingen af datidens lister udspecificerede underserierne til vare- og personsidevogne, men al hidtidig forskning har tydet på at i København skilte det ved 1000, men i alle andre kredse skilte det ved 2000. Men nu udgør Faaborg tilsynelanende en undtagelse sammen med København (varesidevogne 50-999 og personsidevogne 1000-2999).
Og endelig er den lille Viborgplade T.555 min hidtil eneste så gamle plade i samlingen. Den har målene 216*110 mm (motorcykel?). Den er ikke i specielt god stand - den ser nærmest ud til at have været brugt som skydeskive - men jeg har ikke hidtil haft så gamle nummerplader med politistempel i samlingen. 5-tallerne er bemærkelsesværdige ved den meget skrå streg, et træk der i mange år også har været karakteristisk for den britiske typografi, også før man fik standardiseret skrift.