CSJ skrev:A 59.900 er noget af et mysterium.
1. Bilen er for ny til at kunne have et eet-bogstav nummer.
2. Det er tilsyneladende en erstatningsplade design 1958, men skriften viser at det er en historisk nummerplade.
Der har været flere eksempler på at biler fra 70'erne har fået et lokalt historisk nummer, så der må være gået noget lignende galt her.
Nummeret er i øvrigt indenfor en serie som blev anvendt til NESA's busser, hvoraf flere var skyggenumre til trolleybusser.
Ja, den er helt gal. En type 6 med et nummer fra før 1.4.1958. Det kunne dengang - som man ser på A 11.086 - godt lade sig gøre, men kun hvis bilen var fra før 1.4.1958, for etbogstavs nummerplader kunne ikke overføres. Erstatningsplader fra efter 1.4.1958 med ét bogstav fandtes i øvrigt i flere udførelser:
1. Med skriften centreret på pladen, således at mellemrummet mellem bogstav og løbenummer ikke var større end på almindelige nummerplader med 2 bogstaver og 5 cifre. Dette svarer til at nummerplader med 2 bogstaver og 4 cifre også stod centreret med normalt mellemrum mellem bogstaver og tal. Dermed bliver der større afstand fra tekst til nummerpladens sider.
2. Med bogstavet centreret på de to bogstavers plads (som på A 11.086; jeg kender kun dette eksempel). Dermed står cifrene på deres normale plads, men der bliver et større mellemrum end normalt til venstre for bogstavet og mellem bogstav og løbenummer.
3. Med bogstavet på højre bogstavs plads (jeg husker et enkelt eksempel fra Veteran Tidende; CSJ har sikkert noteret det). Dermed står cifrene på deres normale plads, og mellemrummet mellem bogstav og cifre er som på datidens tobogstavs plader, men der er et stort mellemrum til venstre for bogstavet.
Opstillingen som fra A 59.900 med bogstavet på venstre bogstavs plads kender jeg ikke fra virkeligheden, men kan selvfølgelig have eksisteret - og som sagt kun på en bil fra efter 1.4.1958. Overgangen 1.4.1958 var skarp. Overførsel af gamle plader var ikke mulig. Ikke engang de gamle lagre måtte benyttes (i lighed med i 1921, men i modsætning til i 1930, 1950 og 1976).
Det virker som om produktionen af "historiske" nummerplader er kommet fuldstændig ud af kontrol. C 2028 er jo også fuldstændig horribel med tal der står alt for tæt og alt for store mellemrum i siderne. Der opstår flere og flere hidtil usete fejl.