underlig nr plade

Spørgsmål om ukendte danske nummerplader – dvs. hvor spørgeren formoder at nummerpladen er dansk, men ikke kender typen

underlig nr plade

Indlægaf izcold » tirs 28.07.2009 19:19

hej.
jeg har igår ved 18 tiden set en ældre ford hvor 5. tal var gult .. set i horsens ved bilka. så vidt jeg lige husker var bogstaverne sn - men er ikke sikker

nogen som har en forklaring på dette ?
izcold
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 28.07.2009 19:16

Re: underlig nr plade

Indlægaf TT » tirs 28.07.2009 19:47

Altså gult ciffer på hvid baggrund?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: underlig nr plade

Indlægaf izcold » tors 30.07.2009 19:27

Ups.
Mente et RØDT 7 tal på den sidste plads. Jeg sad i mine egne tanker og kiggede ud på ungerne og deres gule badebold ...
Resten var alm sorte bogstaver og tal. Selve pladen var hvid.
izcold
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 28.07.2009 19:16

Re: underlig nr plade

Indlægaf Jesper Bering » tors 30.07.2009 20:45

Kære Iz,

Jeg forstår dig sådan at pladen er hvid med rød kant, og den har 2 sorte bogstaver efterfulgt af 4 sorte tal og tilsidst eet rødt 7-tal.

Det er lidt langt ude, men: Man kunne muligvis tænke sig at manden har tabt sin ene nummerplade. For at spare 500 kr. har han så købt en bagagenummerplade med rød skrift istedetfor en erstatningsplade, og har lavet bogstaver og tal sorte med sort tape eller maling - og så er den sorte farve faldet af 7-tallet.

Men man skal vel være en temmelig stor idiot for ikke at kunne få den sorte farve til at hænge fast på 7-tallet, hvis den hænger godt nok på bogstaverne og de andre tal....

Nu er du vel sikker på at det ikke er et-eller-andet naturfænomen der har snydt dine øjne? Altså, f.eks. at der er noget rødt der har spejlet sig i 7-tallet - eller at bilens bremselys har oplyst nummerpladen på en sådan måde at 7-tallet har set rødt ud, selvom det er sort?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: underlig nr plade

Indlægaf izcold » tors 30.07.2009 21:27

Ja det er jeg helt sikker på at pladen var.
Det var derfor jeg undrede mig over det.
Der var ingen mulighed for at der kunne være andet lys som genskin. Det var meget tydeligt.
Jeg er overbevist om at jeg ikke så syner for jeg kiggede på det på vej ind i harald nyborg og igen på vej over i min bil igen.
izcold
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 28.07.2009 19:16

Re: underlig nr plade

Indlægaf TT » tors 30.07.2009 21:55

Foruden Jespers opfindsomme idé kunne det omvendt være en der rigtig godt kan lide 7-taller og derfor har farvet 7-tallet rødt. Der er ikke nogen autoriserede danske nummerplader med det udseende. Faste prøveskilte har to røde bogstaver først og derefter 2 × 2 sorte cifre. Nordiske grænseplader har 2 × 2 røde cifre + røde bogstaver. Almindelige grænseplader har et rødt felt med DK over to cifre + 2 cifre i sort efterfulgt af endnu 3 cifre i sort.

Jeg kan heller ikke umiddelbart komme på udenlandske nummerplader som kunne have et lignende udseende. Tyske eksportnummerplader har sorte tegn (1-3 bogstaver + 1-3 cifre + 1 bogstav) og længst til højre et rødt felt med udløbsdato i sort.

Jeg formoder der var tale om en almindelig personbil. Hvor gammel var bilen omtrent?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: underlig nr plade

Indlægaf izcold » fre 31.07.2009 10:16

hej igen

bilen har været 20-25 år gammel vil jeg tro.
det er/var en alm personbil. hvis jeg husker ret var det en ford eller toyta.
izcold
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 28.07.2009 19:16

Re: underlig nr plade

Indlægaf morrisxr » man 03.06.2013 22:35

Jeg observerede i vinter en sjov erstatningsplade. Den pågældende bil havde tabt en plade af 1976-udgaven, erstatningspladen var så af 2012-udgaven. Efter diverse vask og dårligt vejr begyndte det sorte dvs tallene at blive slidt af på erstatningspladen, og nedenunder dukkede så en rød farve op, dvs pladen lignede efterhånden de plader vi kender som "den 3. plade", den der bliver brugt til cykelbomme bagpå. Er det rigtigt at bundfarven er rød på alle plader? Pladen senere fjernet, pt har den pågældende bil kun én plade på foran. Med venlig hilsen morrisxr
morrisxr
Medlem
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 12.06.2012 08:14

Re: underlig nr plade

Indlægaf Erik Larsen » søn 20.11.2022 05:56

morrisxr skrev:Jeg observerede i vinter en sjov erstatningsplade. Efter diverse vask og dårligt vejr begyndte det sorte dvs tallene at blive slidt af på erstatningspladen, og nedenunder dukkede så en rød farve op, dvs pladen lignede efterhånden de plader vi kender som "den 3. plade", den der bliver brugt til cykelbomme bagpå.
Med venlig hilsen morrisxr

Kan der være tale om at man ved en fejl har bestilt en 3. plade, og så har tegnet tegnene op med sort?
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: underlig nr plade

Indlægaf TT » søn 20.11.2022 09:06

Jeg tror det mest sandsynlige er at ejeren har tabt en nummerplade og derefter - enten for at spare besvær eller penge - brugt sin tredje nummerplade og malet tegnene sorte.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Ukendte danske nummerpader

cron