Nummerplader i medier

Nummerplader i aviser, blade, film, tv, reklamer og lignende

Nummerplader i medier

Indlægaf TT » tors 12.03.2009 22:44

I denne tråd kan man henvise til medieomtale af nummerplader.

Her er den første:

http://politiken.dk/kultur/article666722.ece

Jeg ved nu ikke helt hvad "kult" der er ved de danske nummerplader. Og hvilken sammenhæng der skulle være mellem EF-indmeldelsen og indførelsen af de hvide nummerplader, forstår jeg ikke.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf KT » fre 13.03.2009 09:47

Spændende læsning. Jeg synes nu, den nye skrifttype er ganske pæn. Det vil også give mere harmoni til pladerne, når EU-symbolet kommer på, så der ikke er de store tomme felter i hver side.
Kan man ikke få lov at se den prototype, som i første omgang blev valgt af embedsmændene, men altså underkendt alligevel?
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf dykker5502 » fre 13.03.2009 10:30

Kulten består vel i, at Klint'erne er en stor og dog diskret kendt design familie:

Oldefar: Grundtvigskirken (som turister tror er Københavns domkirke og så er det bare en alm. sognekirke)
Bedstefar: De kendte Klint plisserede lampeskærme
Far: Nummerpladerne
Søn: De manglende bogstaver i 1991

Sammenhængen med indmedledelsen i EF 1-1-1973 KUNNE være, at der var et EF direktiv om at nummerpladerne skulle have den dimension de har nu og være reflekterende.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » lør 14.03.2009 00:32

Der er mig bekendt ingen EU-bestemmelser om nummerpladers udseende. Der er en regel om at rektangulære anbringelsessteder for nummerplader skal være 52 x 12 cm hvilket i praksis sætter en overgrænse for nummerpladernes størrelse. Derudover er der reglen om at medlemslandende skal anerkende EU-nummerplader som nationalitetsmærke, men bortset fra dimensioner på EU-emblem og nationalitetsbogstaver er der ikke regler om nummerpladens udseende.

De danske nummerplader har i øvrigt deres helt egen størrelse, så det er næppe et EU-krav der gjorde at nummerpladerne fik netop den størrelse. Dagens belgiske nummerplader er mindre end vores dengang, og tidligere italienske fornummerplader var ikke meget større end et frimærke. Reflekterende nummerplader er heller ikke et krav - blot et færdselssikkerhedsmæssigt og kontrolmæssigt aspekt. Tyskland fik så vidt jeg husker først obligatoriske reflekterende nummerplader i 1980'erne, og Belgien først for få år siden.

Jeg tror de danske reflekterende nummerplader slet og ret blev indført efter forbillede fra nabolande der allerede havde indført dem. Da reflekterende nummerplader så godt som udelukker sort baggrundsfarve, måtte de være hvide. I Østrig blev der i slutningen af 1980'erne eksperimenteret med sorte nummerplader med en hvid reflekterende skrift med meget stor stregbredde. Det virkede åbenbart ikke, så man valgte også at gå over til hvide nummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf AndersF » lør 14.03.2009 02:11

Efter min mening består kulten først og fremmest i at vi i Danmark gør så meget ud af nummerpladedesign som det er tilfældet. I de fleste andre lande benyttes 'passer-og-lineal-skrifter' som ser 'billige' ud og tydeligvis er designet af folk der ikke har det store begreb om skriftdesign. Jeg synes godt om Naur Klints skrift fra 1976, men synes egentlig også at 11Designs skrift fra 2008 er en værdig afløser for denne, når man nu tager i betragtning at den bliver nødt til at være lidt smallere end den tidligere for at gøre plads til EU-symbolet.

MVH AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf dykker5502 » lør 14.03.2009 07:39

Nu er vi jo nogen der er gamle nok til at have oplevet skiftet i 1976 og jeg er enig med dig Thomas idet jeg heller ikke erindrer noget om et EU krav var fremme.
Så det er nok en ung journalist, der ikke har gjort sig ulejligheden med at researche i bladets arkiv.
I tiden var det usædvanligt at myndighederne gik ind og ændrede nummerpladerne, for det havde jo vidtrækkende betydning for den oprindelige leverandør (Ravnholm Emalie lukkede), men FDM havde presset på i mange år og har vel til sidst formået at få embedsmænd og politikere overbevist ved at de dels var billigere at fremstille og nok så vigtigt var en ekstra sikkerhed ved at "oplyse" parkerede biler på mørke veje.

Og som du nævner -Sverige var vidst begyndt nogle år tidligere.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » lør 14.03.2009 12:54

KT skrev:Kan man ikke få lov at se den prototype, som i første omgang blev valgt af embedsmændene, men altså underkendt alligevel?


Det ville i høj grad være interessant at se den oprindeligt tiltænkte skrift.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf CSJ » lør 14.03.2009 17:35

Jeg har aldrig syntes at Naur Klints typografi var nær så smuk som design 1950/58. Især 3-tallet med knæk er hverken særlig æstetisk eller praktisk (353 og 535 kan let forveksles i forbifarten).

Både Island og nogle stater i USA har anvendt sorte nummerplader med hvid reflekterende skrift.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf Jesper Bering » søn 15.03.2009 16:06

Nu hvor denne diskussion på magisk vis har forvandlet sig fra omtale af nummerplader i medierne til de reflekterende nummerpladers historiske æstetik, vil jeg gerne bidrage med følgende:

Jeg erindrer intet om at FDM mente at de emaillerede nummerplader var for dyre, og selv dengang var nummerpladeafgiften vel ikke noget udtryk for hvad det kostede at fremstille pladerne. Derimod var FDM meget opsat på at vi skulle have sorte bogstaver på hvid bund. I medlemsbladet MOTOR viste de et billede hvor de sammenlignede foreningens faste prøveskilte (som FDM vistnok har endnu) med almindelige nummerplader, og der kunne vi "selv se" at det var nemmere at aflæse nummeret hvis det var sort på hvidt og ikke omvendt. Desuden ønskede FDM sig meget at pladerne blev reflekterende, af hensyn til trafiksikkerheden.

Naur Klints 3-tal med lige overstreg er et typisk designertræk, i den forstand at det er et af de træk ved et skrifsnit som designere altid vil have en mening om, og et af de træk som en designer altid vil angribe hvis han ønsker at skabe en karakterfuld skrift. Jeg skal ikke kunne sige om Klint har valgt det af hensyn til læselighed eller æstetik, men jeg synes det bidrager væsentligt til at understrege skriftsnittets karakter. Altså, 3-tallets lige overstreg understreger skriftsnittets øvrige karaktertræk. De meget åbne, nedre buer (der nærmest skyder ryg) i 3-tallet og 5-tallet harmonerer vældig godt med 3-tallets lige overstreg - jeg tror faktisk at de to træk hører historisk sammen.

Det er korrekt som Carsten skriver at der er større optisk forskel på 3 og 5 i 1950-skriftsnittet, men jeg synes nu ikke at 1950-skriften er "smuk". 1-tallet, for eksempel, er meget tæt på at være grimt i mine øjne - men der er mange tiltalende enkeltheder i 1950-skriften. F.eks. den skrå afslutning af stregen i 2- og 3-tallernes buer, og det lige udløb i 5-tallets bue.

Jeg synes ikke det lyder sandsynligt at EF skulle være nået til at lave direktiver om nummerplader i 1976.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf perhag » søn 15.03.2009 23:51

Jesper Bering skrev:
Jeg erindrer intet om at FDM mente at de emaillerede nummerplader var for dyre, og selv dengang var nummerpladeafgiften vel ikke noget udtryk for hvad det kostede at fremstille pladerne. Derimod var FDM meget opsat på at vi skulle have sorte bogstaver på hvid bund. I medlemsbladet MOTOR viste de et billede hvor de sammenlignede foreningens faste prøveskilte (som FDM vistnok har endnu) med almindelige nummerplader, og der kunne vi "selv se" at det var nemmere at aflæse nummeret hvis det var sort på hvidt og ikke omvendt. Desuden ønskede FDM sig meget at pladerne blev reflekterende, af hensyn til trafiksikkerheden.



De sidste mange år har prisen på plader vist ikke været omkostningsafhængig. TT har på http://nrpl.dk/prices.php illustreret prisudviklingen i faste priser, og prisen faldt ikke just med reflekspladernes indtog.

FDMs prøveplade K 38448 ses til tider på billeder i Motor. I Motor nov.2005 sidder den (eller er måske fotomanipuleret) på en Renault Clio og en BMW 5-serie. I Motor dec.2005 findes prøvepladen på en Saab 9-5. I samme Motor 12-2005 s.72-75 ses billeder af Peugeot 307, som kom til Danmark i 2001, dels med for gamle plader RZ 45504, dels med med en kopi af prøvepladen, som har punktummet placeret uautoriseret i bunden, altså K 38.448

Brugtbiltesten af Peugeot 307 kan jeg ikke finde i pdf-udgaven af Motor på http://www.fdm.dk , mens billedet af Saaben findes i artiklen "Importer selv din næste bil" http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E62D63DF ... 0/2430.pdf . Håber også ikke-medlemmer har adgang, da jeg ikke ved hvordan foto kopieres fra pdf.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf dykker5502 » man 16.03.2009 05:33

K38448.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » man 16.03.2009 07:36

K 38.448 med punktum i bunden er formentlig en erstatningsnummerplade fra efter 1958.

Da de reflekterende nummerplader blev indført, fordobledes samtidig prisen på nummerplader, hvilket FDM ikke var nær så begejstret for som for reflekspladerne. Om der var tale om en regulering for den dengang betydelige inflation eller en omkostningsbestemt stigning, husker jeg ikke. Selv om de reflekterende nummerplader i 1976 kan have været dyrere i produktion, var der formentlig ikke gået mange år før emaljepladerne havde været dyrest.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf sorensen » man 16.03.2009 11:06

TT skrev:K 38.448 med punktum i bunden er formentlig en erstatningsnummerplade fra efter 1958.


For mig ser det nu ud som om punktummet er i midten - ud for centrum af 8-tallet.

Priserne for nummerplader var oprindeligt omkostningsbestemt, men i Ninn-Hansens tid som justitsminister indførtes der en overpris for en del ydelser som udstedelse af nummerplader, pas, kørekort mv. Gebyrerne blev indført administrativt, hvilket er ulovligt idet skatter og afgifter skal besluttes af Folketinget. Ninn-Hansen blev en ret kompromitteret af denne sag, men den er vel så overskygget at Tamilsasgen, så kun få husker det.
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf KT » man 16.03.2009 11:46

En underlig detalje ved Naur Klints nummerplader er, at nogle af tallene har en lavere underlinie end de andre - f.eks. kan man se på denne nummerplade at det er ligesom 2-tallet er placeret for højt oppe i forhold til 3, 5 og 9.
DSC00031.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf CSJ » man 16.03.2009 14:31

Ifølge min database er den ene prøveplade i FDM's prøvepladesæt en erstatningsplade i design 1958 (med nummeret højrejusteret!) mens den anden er den originale fra 50'erne.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf Jesper Bering » man 16.03.2009 14:44

Kære K,

Der er intet underligt ved den detaille, den er et sædvanligt typografisk karaktertræk, se venligst vedlagte skriftsnit ("font") som du måske også har på din computer. Klint har nok valgt den fordi han nu kunne lide den slags, og/eller fordi han mente at den ville øge læseligheden. Efter min mening er den et meget fint træk ved hans skrifsnit.

At 2-tallet stikker højere op end 5-tallet og bogstaverne, og Uet stikker længere ned end Met, er kompensering for det optiske bedrag der ville få disse tegn til at synes for lave hvis toppen af buen blev sluttet af nøjagtigt i højde med de kantede bogstaver. Dette træk findes i enhver skrift, prøv at sammenligne f.eks. O med H i dagens avis.

hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf AndersF » man 16.03.2009 19:59

Det er rigtigt nok som Jesper Bering skriver at de runde bogstaver i en hvilken som helst skrifttype bør stikke en smule op hhv. ned sammenlignet med de kantede, for at de skal se lige høje ud.
På rigtig mange landes nummerplader har man 'glemt' at tage højde for dette optiske bedrag, således at f.eks. et O og et H ganske vist er matematisk lige høje, men rent optisk er O'et lavere.
På de danske nummerplader er der derimod taget højde for denne detalje, hvilket efter min mening er med til at gøre dem til noget særligt.

På billedet i KT's indlæg ser det dog ud som om at 2-tallet ved en produktionsfejl er blevet placeret en smule for højt, idet buen burde have flugtet med buen i 9-tallet, og underkanten have flugtet med underkanten i bogstavet M.
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » tors 04.06.2009 23:54

Følgende side har jeg ikke set før:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1804237
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf KT » fre 05.06.2009 08:30

Ønskeplader til motorcykler, det er da noget nyt. Kan de kun være på 1 linie, max 4 tegn som vist på siden?

Det undrer mig også at "registreringsfrie køretøjer" alligevel bliver indregistreret :geek:
Brugeravatar
KT
Medlem
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 13:43
Geografisk sted: Eindhoven, NL

Re: Nummerplader i medier

Indlægaf TT » fre 05.06.2009 09:48

Så længe der har været ønskenummerplader, har man også kunnet få dem til motorcykler. Der er bare ikke så mange.

Ja, registreringsfri er en lidt misvisende betegnelse, da de jo netop skal registreres.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Nummerplader i medier etc.

cron