Side 1 af 2

Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 09:42
af Kardanaxel
Mon der er nogen som har gjort observationer af hvor højt man faktisk nåede i de 6 cifrede numre på type 5 pladerne?

Måske en ide som Thomas kunne tage med i en observations/dokumentationsliste.

mvh

Henrik

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 10:40
af TT
Det kommer, men er mere kompliceret. I virkeligheden skal man jo have det højeste nummer i hvert registreringsområde, men de høje numres fordeling på registreringsområder er ukendt. Men man kan jo starte med de højeste numre for hvert bogstav.

Endvidere vil der blive lavet en liste over højeste numre på emaljeplader som skal vise hvortil man nåede i 1976.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 11:10
af Kardanaxel
Hej Thomas

Helt fint med en samlet oversigt, nu var min nysgerrighed mest på de 6 cifrede numre som der var i A og K og vist ikke andre og på type 5 plader.

Har en bil i familien fra januar 1958 og bor så den skal have et A nr

Henrik

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 13:01
af TT
CSJ har et billede af en papegøjeplade med A 124·xxx, så vidt jeg husker, men nummeret er nok hjemmehørende i Køge.

For Nordre Birk er et nummer med A 111·XXX måske det mest realistiske hvis det skal være et højt nummer, men måske er der nogen der har bedre informationer om de høje nummerserier end jeg har.

Tidligere har en bruger på siden nævnt at A 110·603 blev udleveret i Nordre Birk i slutningen af 1956.

K-numrene nåede vist også til 12X·XXX. Det er i hvert fald det højeste jeg har set - bortset fra grænseplader.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 13:29
af CSJ
Papegøjepladen A 124·024 (Opel Olympia) er bragt i en bog om Falcks redningskorps, og billedet er taget på Falckstationen i Køge, men bilen er ikke nødvendigvis hjemmehørende i Køge.

Et kvalificeret gæt kunne være at Nordre Birk havde en serie ca. 102·000-111·999.
herunder:
Børge Kaa's Ford T Touring, A 110·441
Mogens Landsvigs Goliath, A 110·603 (omtalt i en anden tråd)

og Søndre Birk havde en serie ca. 112·000-119·999.
herunder en Land Rover fra Falck i Taastrup, 115·345 (avisudklip)

og Frederiksberg havde den højeste A-serie fra ca. 120·000-?
herunder:
Jaguar, A 120·652 (nylig omtalt i anden tråd, VT 390, s.23)
Susanne Palsbos Ford Prefect, A 121·290 (hun boede på Frederiksberg, VT 359, s.7)

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 18:30
af PS
De sekscifrede numre blev udleveret over ganske få år. Om det var A-serien eller K-serien, der kom først, er et åbent spørgsmål. 100.000 er jo et skarpt hjørne, så det burde man have fejret dengang.

Der er efterhånden rapporteret om så mange af dem, at det undrer mig, at alle omtalte numre ligger over 110.000. Der er ikke rapporteret om et eneste i intervallet mellem 100.000 og 109.999. Kan det tænkes, at man er sprunget direkte fra 99.999 til 110.000 i begge serier? Årsagen kunne være et ønske om godt med 1-taller simpelthen for at få plads, da 1-tallet fylder mindre i bredden.

Der har ikke været omtalt nogen motorcykler med sekscifrede numre. Til gengæld har jeg set veteran mc’er både med A99.xxx og K99.xxx. Måske har man i sin tid reserveret de sidste femcifrede numre til mc’er og undgået at designe motorcykelplader med seks cifre.

Mvh. Peter S

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 19:55
af TT
Der kom allerede grænseplader K 110·000-110·999 før krigen, så K var første bogstav med sekscifrede plader. Denne serie er dog lidt "uden for nummer". K-serien var langt fra i nærheden af 100·000 på dette tidspunkt. Der var egentlig ikke plads til seks cifre på vantepladerne, men med to 1-taller (der fyldte det samme som et normalt tal) gik det an.

Om K eller A kom først med de almindelige serier, ved jeg ikke, men det er formentlig først sket i 1950'erne da jeg ikke har set sekscifrede vanteplader ud over ovennævnte grænseplader.

100·000-109·999 blev ikke sprunget over da man nåede til dem i de almindelige serier. 1-tallet på type 5 er ikke specielt smalt, og der ville endda være plads på pladen til Æ 444·444.

Jeg har ikke set sekscifrede mc-plader. Hvis de fandtes, var det nok i A.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 22:35
af dykker5502
Børge Kaa's Ford T Touring, A 110·441, er efter alt at dømme indregistreret omkring 1955 eller 1956. Den er set af Pierre Lefevre i et af de år på Kongevejen. Han forklarer selv det møde som forklaringen på at han selv blev "Ford T mand". Jeg håber at hjælpe med at finde datoen, for nuværende ejer har ikke toldattesten, så vi skal omkring Landsarkivet på Jagtvej og se om vi kan finde ejerskiftet til Børge Kaa og derved dokumentere at den er afgiftsberigtiget. Som bonus får man så resten af bilens historie via Toldvæsenets journaler :-)
Håber at kunne gøre det samme med min Taxa.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 22:37
af dykker5502
Forresten er der noget med at nogen af de der sekscifrede numre var afsat til "dollargrin" - kan ikke lige huske alle detaljerne, men jeg har fundet noget i Hvem-Hvad-Hvor - skal lige finde det igen.....

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tors 13.08.2009 23:27
af TT
I HHH står der "numre til dansk-amerikanere", men det er noget vrøvl.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tirs 01.09.2009 07:41
af TT
PS skrev:Der har ikke været omtalt nogen motorcykler med sekscifrede numre. Til gengæld har jeg set veteran mc’er både med A99.xxx og K99.xxx. Måske har man i sin tid reserveret de sidste femcifrede numre til mc’er og undgået at designe motorcykelplader med seks cifre.


I Niels Jonassens "Danskernes Veje" findes to grænseplader type 5 til motorcykler K 110·013 og K 110·014. Desværre er det kun fornummerpladerne der er synlige. Det kunne have været interessant at se om bagnummerpladerne var større end de sædvanlige mc-nummerplader (i så fald måske ca. 24 cm brede i stedet for ca. 20).

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: lør 12.03.2011 10:47
af TT
I nyeste Veterantidende (nr. 417) er der et billede af en Humber med det hidtil højeste kendte nummer i Københavns Amt: A 131·125.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: søn 02.03.2014 12:25
af dykker5502
Jeg har lige bladet igennem listerne med numre, der er formidlet af MhS - og der er overraskende mange af disse der har dokumenteret oprindeligt nummer - dvs, der har været vedlagt kopi af original registreringsattest hvoraf det 6 cifrede nummer fremgår. Der er ingen MC'er iblandt og ingen numre 100.000 - 109.999.
Begge højeste numre er dokumenterede numre: K 114.932 og A 116.784.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: søn 02.03.2014 12:31
af dykker5502
Rettelse: Der var skrevet et enkelt nummer til på listen der er højere - A 121.225. Erik eller Svend må have haft travlt for de har ikke fået skrevet andet end nummeret ind og aldrig fået tilføjet resten. Nu kan man jo slå nummeret op og se at det er en Ford fra 1949! Så den BURDE jo ikke have haft 6 cifret nummer. Når den nu alligevel har fået det ANTAGER jeg at ejeren dels syntes det var sjovt med 6 cifre (det giver helt sikkert anledning til en masse snak ved træf) og dels at han har kunnet dokumentere at bilen har haft nummeret. Derfor er dette nummer det højeste af de historiske plader med "A" der er udleveret og jeg antager at det er et dokumenteret nummer.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: søn 02.03.2014 16:11
af CSJ
dykker5502 skrev:Der er ingen MC'er iblandt og ingen numre 100.000 - 109.999.

Serien K 110·000-110·999 var reserveret til grænseplader, men der er alligevel udstedt flere historiske numre i den serie. Jeg har heller ikke et eneste nummer i serien K 100·000-109·999 stående i min databese, gad vide om den serie var reserveret til et specielt formål?

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: søn 02.03.2014 18:04
af CSJ
dykker5502 skrev:Begge højeste numre er dokumenterede numre: K 114.932 og A 116.784.

Mercedesen med det dokumenterede nummer K 114·932 er indreg. 11.6.1956, og den Renault 4CV der stadig kører med de originale plader K 114·656 er indreg. 2.6.1956, så det passer vel fint at de er indregistreret med 9 dages mellemrum med 276 numres mellemrum.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: søn 02.03.2014 18:13
af CSJ
dykker5502 skrev:Rettelse: Der var skrevet et enkelt nummer til på listen der er højere - A 121.225. Erik eller Svend må have haft travlt for de har ikke fået skrevet andet end nummeret ind og aldrig fået tilføjet resten. Nu kan man jo slå nummeret op og se at det er en Ford fra 1949! Så den BURDE jo ikke have haft 6 cifret nummer. Når den nu alligevel har fået det ANTAGER jeg at ejeren dels syntes det var sjovt med 6 cifre (det giver helt sikkert anledning til en masse snak ved træf) og dels at han har kunnet dokumentere at bilen har haft nummeret. Derfor er dette nummer det højeste af de historiske plader med "A" der er udleveret og jeg antager at det er et dokumenteret nummer.

Ifølge DVK's køretøjsliste skulle A 121·225 være en Ford T fra 1926, men det hænger ikke sammen med hvad man kan slå op på de elektroniske opslagstjenester.

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: fre 20.06.2014 22:32
af Danish Design Museum
Fandt lige dette billede - papegøje plade K 140.593

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: lør 21.06.2014 08:36
af CSJ
Det var en enormt spændende observation.
Denne godt 50 år gamle bilpude blev for et par år siden udbudt til salg i VT, og selvom en bilpude ikke i sig selv er endegyldig dokumentation for et bilnummer, så er der vel en vis sandsynlighed for at ejerene af denne pude har haft dette nummer på sin bil. Så noget kunne tyde på at man havde nogle korte serier over K 140·000 inden grænsepladerne udstedt efter 1.4.1958. De to laveste grænsenumre i den serie som jeg har kendskab til er K 135.888 og K 142.399.

Bilen i baggrunden, IFA (?) har som jeg læser det et nummer over K 122·000 (K 122·135 ?). Hvis jeg har læst nummeret rigtigt er det det højeste kendte nummer i de hidtil kendte alm. serier. De to højeste hidtil kendte numre i den serie var K 121·639 (VW, obs. 1983 og formentlig nu genudstedt som historisk) og K 121·583 (Renault 4CV på prøvestation, flere gange afbildet i FDM's Motor).

Re: Højeste 6 cifrede nummer

Indlæg: tirs 24.06.2014 11:09
af perhag
CSJ skrev: De to højeste hidtil kendte numre i den serie var K 121·639 (VW, obs. 1983 og formentlig nu genudstedt som historisk) og K 121·583


Det med observeret i 1983 skal ikke opfattes som præcist det år, hvis det er en af mine indtastninger. Jeg havde ikke dateret observationerne og indtastede bare alle etbogstavsplader fra et papir med observationer fra flere år i 1980erne. Pladerne angiveligt observeret 1983 kan derfor godt være set nogle år tidligere eller senere, og desuden fremgik det ikke af papiret om pladerne var med eller uden handske, og alle blev indtastet som uden handske 1950-58.