Taxa emalieplade

Spørgsmål og diskussioner om tillægsskilte, fx lægeskilte, cirkulære røde plader, indendørs emaljeskilte, zoneskilte

Taxa emalieplade

Indlægaf dykker5502 » søn 12.09.2010 14:27

I sin tid havde taxaerne en lille hvid emalieplade med registreringsnummeret og en tekst om at køretøjet var underlagt politiets tilsyn:
BP 47.002_web.JPG

Jeg har lige fået den fra Børge Kaa og den stammer tydeligvis fra en benzindrevet droske i Helsinge og der har så nok være 3 af slagsen i sin tid. Spørgsmålet er selvfølgelig om den har siddet i min Ford T, for den har i mindst een sæson kørt indregistreret til erhvervsmæssig personbefordring, men da det ikke har været Børge Kaas hovederhverv har den nok snarere været indregistreret som lillebil - 48.xxx.
På de billeder Carsten har taget af min Ford i Taxi outfit på Trafik historisk museum har den AD 52.629 - et helt alm. CRM registreringsnummer. Museet ved Helsinge lukkede i 1969 (1968 var sidste sæson) hvor Børge flyttede til Rågeleje og åbnede i 1970 Rågeleje Bilmuseum. Så Carstens billeder må være fra 1967 eller 68. Helsinge var jo en af de første motorkontorer i Provinsen der blev omlagt til CRM.

Jeg er imidlertid LIDT fristet til at sætte BP pladen i Taxa'en ved siden af den her, som sidder i allerede:
P1010001_web.JPG

selvom det nok ikke er helt korrekt.........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf CSJ » søn 12.09.2010 17:10

dykker5502 skrev:Så Carstens billeder må være fra 1967 eller 68. Helsinge var jo en af de første motorkontorer i Provinsen der blev omlagt til CRM.



Jeg besøgte Pedershvile bilmuseum i påsken 1968.

I øvrigt er det min erfaring at taxier/drosker først og fremmest var et storbyfænomen, mens man i mindre købstæder og på landet snarere havde taxaer/lillebiler. Der er eksempler på mindre kredse hvor jeg har mange observationer i 48.000-serien, men ingen eller kun få observationer i 47.000-serien. Fra St. Heddinge har jeg således højeste nummer i databasen HH 48.068 som lillebil, men ikke eet eneste nummer i droske-serien.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf LarsBudtz.dk » søn 12.09.2010 17:19

CSJ skrev:I øvrigt er det min erfaring at taxier/drosker først og fremmest var et storbyfænomen, mens man i mindre købstæder og på landet snarere havde taxaer/lillebiler. Der er eksempler på mindre kredse hvor jeg har mange observationer i 48.000-serien, men ingen eller kun få observationer i 47.000-serien. Fra St. Heddinge har jeg således højeste nummer i databasen HH 48.068 som lillebil, men ikke eet eneste nummer i droske-serien.


Tænker du her på ordvalgene? Eller nærmere køretøjsdetaljer? I min mors familie har herrerne stort set ikke lavet andet end at køre taxa, lige fra 30'erne, og til min morfars død i 70'erne. Min pointe er at min mor og mormor holder helt og aldeles fast i at det hedder taxa, ikke taxi, og min morfar, og alle de andre fætre og onkler, kørte kun i København. Til gengæld har de altid sagt (jeg er født i '90, så fortællinger er alt hvad jeg ved) at han var "droskekusk"...
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf CSJ » søn 12.09.2010 17:28

Jeg tænker på at hyrevogne med numre i 47.000-serien især forekom i større byer, mens mindre kredse næsten udelukkende havde hyrevogne i 48.000-serien.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf Jesper Bering » søn 12.09.2010 21:34

LarsBudtz.dk skrev:Min pointe er at min mor og mormor holder helt og aldeles fast i at det hedder taxa, ikke taxi, og min morfar, og alle de andre fætre og onkler, kørte kun i København. Til gengæld har de altid sagt (jeg er født i '90, så fortællinger er alt hvad jeg ved) at han var "droskekusk"...

Kære Lars,

I århundredets begyndelse hed det 'taksametervogn', hvilket senere blev forenklet til 'taxa'. Senere har selskabet Københavns Taxa (eller hvad de nu hedder) fået eneret på betegnelsen 'Taxa' (bortset fra at firmaet Taxamotor, der vist er lige så gammelt som Københavns Taxa, eller ældre, også har denne betegnelse i deres navn). Derefter har der formodentlig ikke været andet at gøre for andre hyrevognsfirmaer end at holde sig til betegnelsen 'taxi', der må være den tilsvarende forenkling af det franske 'taximètre'.

Fordi betegnelsen 'taxa' i mange år har været enerådende før 'taxi' kom til, holder ældre mennesker, nostalgikere, konservative og nørder stædigt fast i denne betegnelse. Ligesom ældre københavnere - undertegnede inkluderet - der stædigt bliver ved med at udtale 'cykel' som 'sikkel'. Den udtale skyldes at vi i begyndelsen brugte den engelske betegnelse 'bicycle' - udtalt 'bajsikkel' - på dansk (hvilket også er forklaringen på at dette køretøj i ældre dansk retskrivning kaldes for en 'cykle'.

Sådan er der så meget.... (bare ikke til den første - da er der som regel for lidt!).

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf LarsBudtz.dk » lør 18.09.2010 02:56

Jeg fandt lige dette link: http://www.tuc.dk/Taxi-eller-taxa.11.aspx - Det forklarer ordenes historie så godt som de nok kan forklares...

- I øvrigt hedder det jo ikke Taxamotor mere, men Dantaxi... :cry:
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf Münster » tirs 28.09.2010 22:16

LarsBudtz.dk skrev:Jeg fandt lige dette link: http://www.tuc.dk/Taxi-eller-taxa.11.aspx - Det forklarer ordenes historie så godt som de nok kan forklares...

Tusind tak for det. Jeg har egentlig altid undret mig lidt over, om det hed Taxi eller Taxa og hvorfor. Jeg har bare aldrig fået taget mig sammen til at slå det op.
Brugeravatar
Münster
Medlem
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: lør 28.06.2008 19:52
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf CSJ » søn 03.10.2010 07:43

Var til et arrangement hos Bushistorisk Selskab i Skælskør. En af de besøgende biler, en Ford A havde dette bornholmske taxaskilt på bagagekufferten. Skiltet med nummeret nøjagtig 100 højere befinder sig i Bornholms Tekniske Museums samling, hvor jeg så det sidst jeg var på Bornholm.
Bornholm er repræsenteret i min samling med dette skilt, J2722, som jeg har tidsbestemt til mellem ca. 1947/48 og 1950. Hvis det var nyere skulle nummeret have været i design 1950 uden handsken. Og hvis det var ældre skulle navneordene have været med stort begyndelsesbogstav.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf dykker5502 » tirs 18.05.2021 14:30

Hej, jeg genopliver lige denne gamle tråd.
Jeg har fået en kættersk tanke, nemlig at spørge Muldenthal Emalie om de kunne lave sådan et skilt med L 476 (min Taxi's registreringsnummer).
Nu er spørgsmålet så om der overhovedet sad sådan nogle skilte i begyndelsen af 1920'erne og hvordan de så ud. Hvis de har været der har det nok ikke været emalje i virkeligheden? Ovenstående bornholmer skilt med handsken viser at de i hvert fald har fandtes med vantepladerne og da min bil alligevel er ombygget gennem årene kunne jeg jo "bare sige" at det skal forestille et skilt fra 1930'erne.....
Jeg aner ikke hvad sådan et skilt vil koste at få lavet og måske vil de heller ikke lave det.
Det ser ud til at skrifttyperne der er brugt minder rigtig meget om de der blev brugt på nummerpladerne?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf TT » tirs 18.05.2021 18:25

Glimrende ide. Det kunne veteranbusejere måske også være interesseret i.

Skriften er i princippet den samme. Jeg har dog ikke målt om proportionerne er identiske (forholdsmæssigt, naturligvis). Og den konkrete matrice har givetvis afveget i detaljerne. Men mon ikke det er "close enough".

Jeg ved ikke hvornår de blev indført og har ikke kunnet finde noget lov/bekendtgørelse om selve skiltet. De her i tråden viste eksempler er fra 1948 eller senere på grund af de små bogstaver i navneord. Jeg har ikke set noget i den stil fra før vanten. Det har givetvis været anderledes hvis noget sådant fandtes dengang. Måske er der en der har et eksempel med store bogstaver i navneordene (Personbefordring, Politiets, Tilsyn)?

Mens jeg ikke har kunnet finde noget lovmæssigt om skiltet, står der her og der noget om godkendelse af køretøjer til erhvervsmæssig personbefordring, men jeg har ikke fulgt sporet tilbage i tid.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf CSJ » tirs 18.05.2021 20:36

Det lyder som en rigtig god idé. Jeg har disse 6 skilte med 1-bogstav numre, alle med små bogstaver i navneord, og alle med vante. Jeg har set en del af disse skilte på stumpemarkeder, og jeg kan ikke mindes nogen siden at have set nogen med store bogstaver i navneord, hvilket kunne tyde på at den type først blev taget i brug efter krigen. Jeg kan heller ikke umiddelbart mindes at have set nogen som type 5 uden handske. Kan det tænkes at man fortsatte op gennem 50'erne at fremstille disse indendørs skilte med den gamle skrifttype?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf TT » tirs 18.05.2021 21:06

Man kan sagtens forestille sig at vanten er fortsat op igennem 50'erne, for det ville koste penge at ændre. Antallet af skilte var begrænset, og i modsætning til de ydre nummerplader skulle de ikke aflæses på lang afstand i vind og vejr.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Taxa emalieplade

Indlægaf CSJ » ons 15.06.2022 13:15

Det har jeg aldrig set før. Et indendørs emaljeskilt i 46-serien. Det må vel have været en bil der har kunnet lejes både med og uden fører og har fået nummer efter sidstnævnte funktion.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Tillægsskilte