Ukrainske nummerplader

Spørgsmål og diskussioner om ukrainske nummerplader

Ukrainske nummerplader

Indlægaf Martin O » søn 02.08.2015 21:25

Der er begyndt at dukke ganske få ukrainske nummerplader op i København/Frederiksberg. For nogen tid siden stod der ofte en bil med UA-plader parkeret yderst på Smallegade. Jeg så også nogle stykker på min nylige ferie i Kraków. Pladerne er meget standard-agtige, hvide med sorte bogstaver og tal. Senest har jeg dog set en rød UA-plade på Amicisvej, Frederiksberg, desværre uden et kamera ved hånden. Mit umiddelbare gæt er at det er en diplomatbil; men det er som sagt kun et gæt.

I Kraków så jeg også en enkelt bil med hviderussiske nummerplader og en enkelt med tyrkiske. Den hviderussiske lignede meget de ukrainske, bortset fra BY-nationalitetsmærket i stedet for UA. Den tyrkiske lignede også en europæisk standardplade, men altså med nationalitetsmærke TR. Desværre har jeg ingen billeder.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 792
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Ukrainske nummerplader

Indlægaf Erik Larsen » tors 10.03.2022 23:36

Her er et enkelt billede af en ukrainer jeg så i København i dag.
Desværre er flag og UA meget slørede.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ukrainske nummerplader

Indlægaf TT » fre 11.03.2022 06:52

Fra Lviv i det vestlige Ukraine
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ukrainske nummerplader

Indlægaf Erik Larsen » søn 12.02.2023 21:31

Jeg kørte forleden bag en ukrainsk personbil, hvor tegnene var grønne, som det ses på visse tyske påhængskøretøjer.
Er der nogen der kender baggrunden for denne type? Kan det for eksempel være fordi det er en elbil?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ukrainske nummerplader

Indlægaf TT » man 13.02.2023 07:31

Antagelsen er rigtig. Grøn tekst betyder elbil.

I Tyskland betyder det fritaget for skat og er mest for landbrugskøretøjer og nogle typer af påhængsvogne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Ukrainske nummerplader