Sporvejsinteresseret?
:
ons 11.08.2010 13:07
af LarsBudtz.dk
Jeg har oprettet et nyt sporvejsforum, så skulle nogen her i dette forum også dele den samme interesse for sporveje som jeg selv gør, vil jeg opfordre til at man kigger forbi
http://www.sporvejsforum.dk og opretter en bruger!
Der findes intet andet dansk forum af samme slags, så hvis der skal gang i sporvejssnakken, så er det bare at komme i sving!
Re: Sporvejsinteresseret?
:
tors 12.08.2010 06:10
af dykker5502
Jeg nupper en "Omstigning" og så tager jeg en "Ligeud".
Re: Sporvejsinteresseret?
:
tors 27.06.2013 09:14
af CSJ
Sporvognen der forsvandt sporløst.
Jeg syntes lige jeg ville indvie jer i denne beretning fra Sporvejshistorisk Selskabs blad.
Den franske by Épinal i Vogeserne havde en meget kortlivet metersporet sporvej. Den blev anlagt i 1906, driften blev indstillet 1914 pga. 1. Verdenskrig og aldrig siden genoptaget. Men i sin korte levetid nåede sporvejen alligevel at opleve et bemærkelsesværdigt mysterium.
Byen havde fire linier, syv motorvogne og et par bivogne. Økonomien var dårlig, og for at spare slukkede man for strømforsyningen så snart den sidste vogn var kommet hjem i remisen om aftenen.
En tidlig morgen i 1910 mødte værkføreren meget tidligt for at færdiggøre et sæt bremseklodser til motorvogn nr. 5. Han tændte for strømmen og gav sig til at arbejde ved skruestikken. Da dagens første sporvogne var kørt ud gik han ud for at arbejde med nr. 5 - men den var væk. Det stod fast at den var kommet hjem som den sidste vogn aftenen i forvejen, men hvor var den nu? Ingen af vognstyrerne havde set den, og der blev sendt gendarmer til hest ud i byen for at lede efter den, men den var og blev forsvundet.
Først syv år senere - efter at sporvejen var nedlagt - blev mysteriet opklaret. En af endestationerne havde ikke nogen vendesløjfe, og lige efter sporet var der en dyb slugt som blev anvendt som oplagsplads for storskrald, men en frodig bevoksning dækkede for alt nede i slugten. En dag i 1917 besluttede man sig for at rydde lidt op, og hvad dukkede der så op? Den forsvundne motorvogn stod på højkant nede i slugten. Det viste sig at kørenøglen ikke stod helt i nul, men mellem nul og 1. Den aften den var kommet hjem for sidste gang var strømmen blevet afbrudt inden vognstyreren var helt færdig med at klargøre vognen, så han opdagede ikke at kørenøglen ikke var i nul. Han fjernede omskifternøglen, men bremsede ikke vognen og trak heller ikke stangen ned. Da strømmen så blev slået til næste morgen kørte vognen ud i byen ad de spor som sporskifterne nu tilfældigvis var stillet til, og den endte altså på det blinde spor, og der har tilsyneladende ikke været nogen stopbom, så den tippede ned i slugten.
Ingen havde bemærket den førerløse sporvogn på dens vej gennem byen, og man havde heller ikke tænkt på at undersøge slugten, da man ledte efter vognen.