Kørekort

Diskussioner om andet end nummerplader
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Kørekort

Indlægaf CSJ » søn 20.10.2013 17:05

Jeg købte også et gammelt kørekort i Fredericia, og i forvejen havde jeg arvet min farfars kørekort. Det lyserøde af pap i plasticlomme er udstedt i 1961, og det er den type jeg kan huske fra min barndom og ungdom, og dem har jeg selv haft flere af. Det grønne i stift bind er udstedt 1955, men den type har jeg ingen personlig erindring om, selvom både min far og min farfar må have haft dem i min levetid. Er der nogen der ved nøjagtig hvornår de lyserøde blev indført?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Kørekort

Indlægaf CSJ » man 13.07.2015 15:09

Jeg har fundet dette billede af et kørekort i stift bind udstedt i marts 1958. Måske fik vi nye kørekort samtidig med at vi fik nye nummerplader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Kørekort

Indlægaf TT » man 13.07.2015 23:25

Det havde noget at gøre med implementeringen af den internationale færdselskonvention af 1949, som foreskrev lyserøde kørekørt. Den blev ratificeret af Danmark i december 1955. Der kom en bekendtgørelse i 1956, men der er øjensynlig gået et stykke tid før de danske kørekort udseende blev ændret.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Andre emner