Historiske fodgængerlyskurve

Diskussioner om andet end nummerplader
Forumregler
Ingen reklamer i indlæg, signatur eller avatar - Ingen injurierende, nedsættende eller racistiske indlæg - Overtrædelse kan medføre sanktioner

Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf PS » ons 28.12.2011 18:30

De allerførste fodgængerlyskurve, som blev opstillet her i landet, havde ikke en rød mand og en grøn mand som symboler. De havde en rød tekst ”vent” og en grøn tekst ”gå”. Jeg vil gætte på, at udskiftningen til de internationale symboler skete omkring 1964, så det er jo meget lang tid siden. Ikke desto mindre fik jeg for et par år siden øje på nogle vent/gå lyskurve, som stadig var i brug. Jeg har nu fundet dem på Google maps, så der er grund til at tro, at de stadig eksisterer.

Der er tale om krydset Park Allé / Baunedammen samt krydset Park Allé / Vestre Gade begge beliggende i Brøndby Kommune.

Er der mon andre, der også har lagt mærke til dem? Og er der mon en forklaring på, hvorfor Brøndby Kommune har ladet dem blive stående? De må vist være meget unikke, måske de eneste af den slags her i landet?

Peter S.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf CSJ » ons 28.12.2011 18:47

Det var en spændende iagttagelse.

Fredericia har også sit helt eget fodgængersignal, nemlig en »landsoldat«. Han står pænt stille og venter for rødt med geværet ved fod, og går over for grønt med geværet over skulderen. Jeg har ladet mig fortælle at Odense også har sit særlige signal - her er der selvfølgelig H. C. Andersen der går over gaden med høj hat og stok.

For ikke at tale om den legendariske »Ampelmann« som går over vejen med meget energiske skridt, og som endnu ses mange steder i det tdl. DDR. Han er blevet kult - ligesom Trabanten.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf TT » tirs 17.01.2012 01:01

PS skrev:De allerførste fodgængerlyskurve, som blev opstillet her i landet, havde ikke en rød mand og en grøn mand som symboler. De havde en rød tekst ”vent” og en grøn tekst ”gå”. Jeg vil gætte på, at udskiftningen til de internationale symboler skete omkring 1964, så det er jo meget lang tid siden. Ikke desto mindre fik jeg for et par år siden øje på nogle vent/gå lyskurve, som stadig var i brug. Jeg har nu fundet dem på Google maps, så der er grund til at tro, at de stadig eksisterer.

Der er tale om krydset Park Allé / Baunedammen samt krydset Park Allé / Vestre Gade begge beliggende i Brøndby Kommune.

Er der mon andre, der også har lagt mærke til dem? Og er der mon en forklaring på, hvorfor Brøndby Kommune har ladet dem blive stående? De må vist være meget unikke, måske de eneste af den slags her i landet?


Ja, jeg har også bemærket dem og kan ikke huske at have set dem andre steder end i Brøndby. Forhåbentlig kan de få lov at blive stående uden at blive normaliseret af myndighederne eller nivelleret af fodboldbøllerne.

Odense var det første sted jeg kan huske hvor man brugte to røde mænd i lyskurven (og én grøn). De lokale mente det skyldtes at borgmesteren var socialdemokrat. Den tekniske, men også lidt kedelige forklaring må være at hvis den ene røde pære går, viser lyskurven stadig rødt, så den lidet opmærksomme fodgænger ikke vader ud på kørebanen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf LarsBudtz.dk » tors 19.01.2012 23:45

TT skrev:Den tekniske, men også lidt kedelige forklaring må være at hvis den ene røde pære går, viser lyskurven stadig rødt, så den lidet opmærksomme fodgænger ikke vader ud på kørebanen.


Jeg er ganske overbevist om, at man bruger dobbelt rød på steder, hvor der kun er grønt halvdelen af vejen. Fx. hvis der er grønt ud til midterhellen, men ikke på den anden side af denne. Eller omvendt, altså at der er rødt ud til midterhellen men grønt for dem der evt. måtte stå på midterhellen. Det dobbelte røde lys for så at gøre opmærksom på, at selvom man skulle have opdaget et grønt lys foran sig, er der ikke grønt hele vejen...

Jeg håber forklaringen gav mening, det blev vist lidt kryptisk...

Fænomenet mener jeg bl.a. kan opleves i fodgængerfeltet "Industriens hus <> Rådhuspladsen", sådan som vejarbejdet er konfigureret netop nu...
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf TT » fre 20.01.2012 08:47

Du har ret vedrørende anvendelsen i København. I "Om signalregulering i København" står der:

Dette trelys-signal anvendes steder,
hvor signalreguleringen er kompliceret og ikke ens for
fodgængerne i de forskellige felter. Trelys-signalet bruges
således især til at tydeliggøre det røde lys for fodgængere i
delte fodgængerfelter, hvor der på et tidspunkt vises grønt
bag rødt eller rødt bag grønt.


Jeg mener dog ikke anvendelsen af dobbelt rødt i Odense var/er begrænset til dette tilfælde. (Er der nogen odenseanere der kan hjælpe?) "Halvvejs grønt" er efter min erfaring ikke særlig almindeligt uden for Storkøbenhavn, selv om det er muligt at det anvendes mere nu end tidligere.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf mikkelhansen » fre 20.01.2012 09:14

Jeg ved i hvert fald at der i Kolding i gågaden i krydset over Brostræde (lige ved SInnerup / det gamle Bahne) er der dobbeltrødt, men dette kryds er ikke delt på midten, det er en ganske almindelig krydsning. Dog ligger den som nævnt midt i gågaden i Kolding, så den er ret befærdet.
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 483
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf LarsBudtz.dk » fre 20.01.2012 20:39

Jeg skød lige fænomenet, nu jeg lige kom forbi:
Billede
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf CSJ » man 09.04.2012 19:00

Har observeret dette signal med to røde mænd i Burg på Fehmarn.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf CSJ » søn 23.08.2015 00:08

TT skrev:Odense var det første sted jeg kan huske hvor man brugte to røde mænd i lyskurven (og én grøn). De lokale mente det skyldtes at borgmesteren var socialdemokrat. Den tekniske, men også lidt kedelige forklaring må være at hvis den ene røde pære går, viser lyskurven stadig rødt, så den lidet opmærksomme fodgænger ikke vader ud på kørebanen.

Her er et eksempel på to røde mænd i Odense. Og det er ikke en hvilken som helst mand, det er H. C. Andersen med høj hat og stok. Det er krydset Torvegade/Thomas B. Thriges Gade/Overgade/Vestergade, og der er midterrabat på den store vej med de to røde mænd.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske fodgængerlyskurve

Indlægaf CSJ » man 07.12.2015 17:57

En særlig østrigsk version, som er blevet fjernet igen.
http://diepresse.com/home/panorama/oest ... tor=CS1-15
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Andre emner