Taxaplader

Spørgsmål og diskussioner om ungarske nummerplader

Taxaplader

Indlægaf Martin O » tors 28.07.2022 00:44

Jeg så i Budapest to taxaer ved siden af hinanden. Den ene har en gul nummerplade, den anden en grøn.

Taxaer med grønne nummerplader må være elbiler, jf. kommentar andetsteds. Den gule nummerplade begynder med E, og det gør ganske mange taxaplader (set med bogstavkombinationer op til EDM). Der er dog også ret mange taxaer med numre i almindelige bilserier, dvs. med fx P, R, S eller T som første bogstav. Nummerpladerne er også gule eller grønne i de tilfælde. Jeg tror for resten ikke, jeg har set grønne taxanummerplader der begynder med E.

Jeg har på mine fire dage i Budapest set én enkelt taxaplade i det nye 4-bogstavsystem, dvs. med TX som de første to bogstaver. Jeg kunne ikke lige komme til at fotografere den.

Gule nummerplader har jeg også set på nogle busser og postbiler; de har så F i stedet for E som første bogstav. De fleste af de busser jeg har set, og i hvert fald også nogle postbiler har almindelige hvide nummerplader.

Budapest taxaer.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 804
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Taxaplader

Indlægaf mikkelhansen » tors 28.07.2022 13:40

Martin O skrev:Jeg så i Budapest to taxaer ved siden af hinanden. Den ene har en gul nummerplade, den anden en grøn.

Taxaer med grønne nummerplader må være elbiler, jf. kommentar andetsteds. Den gule nummerplade begynder med E, og det gør ganske mange taxaplader (set med bogstavkombinationer op til EDM). Der er dog også ret mange taxaer med numre i almindelige bilserier, dvs. med fx P, R, S eller T som første bogstav. Nummerpladerne er også gule eller grønne i de tilfælde. Jeg tror for resten ikke, jeg har set grønne taxanummerplader der begynder med E.

Jeg har på mine fire dage i Budapest set én enkelt taxaplade i det nye 4-bogstavsystem, dvs. med TX som de første to bogstaver. Jeg kunne ikke lige komme til at fotografere den.

Gule nummerplader har jeg også set på nogle busser og postbiler; de har så F i stedet for E som første bogstav. De fleste af de busser jeg har set, og i hvert fald også nogle postbiler har almindelige hvide nummerplader.

Budapest taxaer.png

Der står en del om dette på den engelske Wikipedia. I korte træk, så er de fleste taxaplader (og commercial i øvrigt) med tre bogstaver fra EA* til EDZ, men tidligere "normale" plader har indtil 2004 kunne ændres til gule plader, derfor kan man se taxaer med bogstaver udenfor denne afgrænsning, som du oplevede. Ift. elbils-taxaplader formoder jeg at "eldelen" har prioritet over taxadelen, og at man derfor bruger elbilskombinationerne jf. et andet afsnit på samme Wiki-side (tredje prik under skemaet).
Venlig hilsen
Mikkel

2024 Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh Advanced (DD67163 hvid neutral)
2020 VW Up! 1,0 MPi 65 hvid (CX49565 hvid med EU)
mikkelhansen
Medlem
 
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 22.05.2010 19:58
Geografisk sted: 6640 Lunderskov


Tilbage til Ungarske nummerplader