Side 1 af 1

MC-forplader i Østrig

Indlæg: man 23.03.2020 18:32
af CSJ
I de fleste lande har motorcykler haft nummerplade foran. I Sverige var de monteret på tværs af cyklen ligesom på biler, så nummeret kunne aflæses forfra. Men i de fleste lande var de monteret på langs på forskærmen, så nummeret kunne aflæses fra begge siden. Enten een plade ovenpå skærmen med nummeret på begge sider (som i Danmark), eller to plader monteret på hver side af skærmen. I Østrig kunne det se ud som man har anvendt sidstnævnte mulighed. Endvidere ser det ud til at forpladerne var rektangulære, ikke buede, og hvis der ikke var plads til nummerpladen på skærmen, kunne der monteres en ekstra plade ovenpå skærmen, og de to nummerplader kunne så monteres på hver side af denne plade. Det er lidt svært at bedømme størrelsesforholdet, men forpladerne til biler var jo noget mindre end bagpladerne, så forpladerne til motorcykler har nok haft nogenlunde samme størrelse som forplader til biler.

Re: MC-forplader i Østrig

Indlæg: man 23.03.2020 20:59
af TT
Ud fra billedet kan man vist ikke slutte hvad der er den normale og hvad der er den undtagelsesvise montering. På scooterne kan monteringen ikke ske oven på skærmen, og på den almindelige motorcykel kan montering vanskeligt ske på siden af skærmen.

I den østrigske Kraftfahrverordnung fra 1947 stod det ikke præcis hvordan de forreste nummerplader skulle monteres, blot at der skulle være en til hver side foran:

"Bei Krafträdern (ausgenommen symmetrisch gebaute mehrspurige Krafträder) ist vorne je eine Kennzeichentafel zu beiden Seiten in der Fahrtrichtung anzubringen."

Skrifthøjde:
Motorcykler for: 6 cm
Motorcykler bag: 8 cm
Biler for: 8 cm
Biler bag: 10 cm