Side 1 af 1

ZB igen

Indlæg: fre 07.01.2011 18:21
af CSJ
Jeg kan huske at Thomas har haft en teori om at det var pga. de mange traktorer, der må have været i den arealmæssigt store Varde kreds, at kredsen i 1958 fik tildelt to bogstavkombinationer. Måske har vi alligevel her fat i noget af det rigtige.

Som bekendt var det i Viborg traktorerne, og ikke bilerne, der udløste TH. Viborg har kun haft en serie på 1000 numre til dieseltrakrorerne, i modsætning til flere andre kredse med tilsvarende stort landaeral. Og da man nåede TE83999 fortsatte man med TH83000 i stedet for at tage en ny serie i brug.
Men Varde må have haft en endnu mindre traktorserie. Der er her på siden et par observationer af traktorer fra Varde, ZA77528 og ZA77832 (begge Massey-Ferguson). Men Varde kan ikke have haft en hel 1000-serie til traktorerne, for der var en busserie på hver side af traktorserien.
Busser gule plader, flg. kendte numre:
ZA 77.000 Bedford, Papuga.
ZA 77.024 Leyland, VNJ.
ZA 77.033 Leyland, VNJ.
Busser, sorte plader, flg. kendte numre:
ZA 78.001 Mercedes, Papuga.
ZA 78.002 Mercedes, Papuga.
ZA 78.040 Bedford, Aage Beier, Lunde.

Kan det tænkes at Varde har haft en meget smal traktorserie (måske kun 5-800 numre) og så har planlagt at kompensere for det ved hjælp af to bogstavkombinationer? Det kan evt. forklare hvorfor Varde fik tildelt to kombinationer, men det forklarer selvfølgelig ikke hvorfor ZB blev sprunget over i centarlregistreringen.

Re: ZB igen

Indlæg: fre 07.01.2011 21:30
af TT
Allerede i 1956 var det bestemt at Grindstedområdet skulle flyttes fra Kolding Politikreds til Varde Politikreds, selv om det først skete i 1962. I 1958 har det nok ikke været besluttet om der skulle være motorkontor i Grindsted. En anden teori kan være at man allerede fra starten har afsat to bogstavkombinationer til Varde, der havde været stor nok til to bogstavkombinationer hvis den udvidede politikreds kun skulle have et enkelt registreringsområde. Nu blev Grindsted fra 1962 et selvstændigt registreringsområde, som fik bogstaverne ZD.

Har du andre oplysninger om inddelingen af dieselserierne i Varde? Måske var der to adskilte "grønne" dieseltraktorserier? Bemærk at ZA 77.528 er fra 1966 og ZA 77.832 er fra 1968, altså ret sent i den lokale registrering. Måske har man taget en del af den oprindelige busserie (som selvfølgelig slet ikke nåede i nærheden af 77.500) i anvendelse efter at en oprindelig traktorserie var opbrugt. Der kan i øvrigt let være spor af traktorserien på biltorvet.dk.

Re: ZB igen

Indlæg: fre 07.01.2011 22:40
af perhag
Måske skulle man starte med at lede efter traktorer med ZA på biltorvet.dk. Når man har flere observationer, kan man måske ekstrapolere om ZA 77999 nåede at blive udleveret inden centraliseringen.

Derefter kan man gætte på hvor en traktorserie med ZB er startet og være heldige at finde observationer på Biltorvet.

Re: ZB igen

Indlæg: lør 08.01.2011 00:53
af TT
Jeg har ved lidt eftersøgning fundet følgende traktorer:

28.09.1965 ZA 77.116
01.03.1966 ZA 77.215
28.04.1966 ZA 77.301
12.10.1966 ZA 77.416
16.03.1967 ZA 77.537
01.09.1967 ZA 77.648 (synsdato, formentlig reg. samme dag eller kort eftere)
28.11.1967 ZA 77.710
02.04.1968 ZA 77.832 (obs på nrpl.dk)
19.07.1968 ZA 77.907
06.09.1968 ZA 77.959

Det tyder på at man i 1965 har opbrugt en oprindelig nummerserie for godkendte traktorer og er gået i gang med serien fra (måske) ZA 77.100 og fortsat opad. Varde blev centraliseret 1. oktober 1968, så serien er nok ikke helt nået til ZA 77.999, men måske nærmere omkring ZA 77.975. Måske har der været produceret enkelte plader til lager med ZB, som ikke er kommet i brug. En bestilling eller levering af ZB-plader til motorkontoret kan have medført at kombinationen senere er blevet markeret som benyttet selv om den ikke er udleveret. Rigspolitiet har tidligere bekræftet at der ikke har været registreret køretøjer med ZB.

Re: ZB igen

Indlæg: lør 08.01.2011 09:58
af CSJ
Udover de her omtalte har jeg flg. dieselserier fra Varde:

Lastbiler gule plader:
ZA 75.050 International (bogen Zone-Redningskorpset i Danmark).
ZA 75.756 Volvo (det allernyeste nummer af Motor).

Personbíler:
serien fra ZA 82.000, men ingen eksakte numre.

Papegøjeplader (Varde er en af de ganske få kredse, hvis disel/gas papegøjeserie jeg kender):
ZA 84.014 Opel Caravan C (Motor 1971, nr. 26).

De 'grønne' traktorer kan således godt have haft eksempelvis den oprindelige serie ZA 83000-83999 (det var den serie de fleste kredse anvendte), og så fortsat med serien ZA 77100-77999 som anden serie.
Efterhånden begynder brikkerne så småt at falde på plads omkring Vardes bogstavkombinationer. Hvis Grindsted var blevet lagt ind under Varde registreringsområde ville man givetvis have nået at tage ZB i brug. Omvendt ville YJ have været taget i brug i Kolding, hvis ikke Grindsted var blevet udskilt.

Re: ZB igen

Indlæg: lør 08.01.2011 21:54
af PS
Med hensyn til brikker, der falder på plads, mangler der lige denne: Grindsted registreringsområde blev udskilt fra Kolding i 1962. Hvordan foregik det egentlig i praksis? Var der tale om tvungen, frivillig eller slet ingen ombytning af bilisternes YH-nummerplader til ZD-nummerplader? I praksis kunne man vel netop i 1962 nyoprette Grindsted-registret som en kopi af Kolding-registret, da det hele jo var papirbaseret dengang. Men var det så den måde, det skete på?

Mvh. Peter S

Re: ZB igen

Indlæg: søn 23.01.2011 15:32
af JMK
Tilføjelse til nedenstående serie :

Busser, sorte plader, flg. kendte numre:
ZA 78.001 Mercedes, Papuga.
ZA 78.002 Mercedes, Papuga.
ZA 78.040 Bedford, Aage Beier, Lunde.

ZA 78.054 Ford D-400, Helle Kommune, Næsbjergs skolebus. Det var en specialbygget bus på et lastvognschassis, føler mig sikker på nummeret som dog går efter hukommelsen. Blev afmeldt 1981, samme år som jeg gik ud af skolen.

Re: ZB igen

Indlæg: man 31.10.2011 16:56
af CSJ
Jeg ser at ZA76790 er observeret, Massey-Ferguson 1964. Så nu har vi formentlig Vardes oprindelige diesel traktorserie, som da den blev opbrugt fortsatte ind i den planlagte busserie, formentlig fra ZA77100. Hvis det er det oprindelige nummer fra 1964 hænger kronologien vel også meget godt sammen.

Re: ZB igen

Indlæg: lør 19.07.2014 07:05
af CSJ
Har fundet dette billede. Udfra alle relevante oplysninger kan den nummerplade umuligt være ægte.
ZB har aldrig været anvendt på danske nummerplader.
Numre begyndende med 97 var gule plader under centralregistreringen.
Det kan ikke være et eet-bogstav nummer Z 897x, for Morris Mascot kom først frem i 1959.
Men mon der findes nogen tilfredsstillende forklaring på billedet?

Re: ZB igen

Indlæg: lør 19.07.2014 08:32
af TT
Z'et ser ikke rigtigt ud. Den nederste vandrette streg er for kort, og det står måske også lidt skævt. Så jeg tror der er retoucheret i billedet. Er det en reklame?

Re: ZB igen

Indlæg: lør 19.07.2014 09:53
af CSJ
Billedet ligger på denne side: https://www.facebook.com/groups/616139005113144/
Det giver sig tilsyneladende ud for at være en reportage om transport af biler importeret fra England og frem til forhandleren.

Re: ZB igen

Indlæg: søn 20.07.2014 00:09
af TT
Det kunne godt ligne en reklame i reportageform. Reklamer brugte også dengang tit retoucherede fotos. Ironisk nok var de bedre til det dengang på trods af nutidens teknologi.

Re: ZB igen

Indlæg: ons 16.12.2020 18:33
af CSJ
PS skrev:Med hensyn til brikker, der falder på plads, mangler der lige denne: Grindsted registreringsområde blev udskilt fra Kolding i 1962. Hvordan foregik det egentlig i praksis? Var der tale om tvungen, frivillig eller slet ingen ombytning af bilisternes YH-nummerplader til ZD-nummerplader? I praksis kunne man vel netop i 1962 nyoprette Grindsted-registret som en kopi af Kolding-registret, da det hele jo var papirbaseret dengang. Men var det så den måde, det skete på?

Mvh. Peter S

Denne billedserie fra Falck i Grindsted, hvor man ser to ambulancer, YH 49.902 og ZD 82.900, er ifølge teksten fra 1968, altså meget sent i den lokale periode. Det tyder ikke på at der var nogen tvangsomregistrering i Grindsted til ZD-numre, men at YH-numrene kunne fortsætte med at køre.
viewtopic.php?f=50&t=1732
Her er hele billedserien:
https://www.facebook.com/groups/2799834 ... 2596906958