Overgangen 1958 - 1966 ( kapacitet )

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Overgangen 1958 - 1966 ( kapacitet )

Indlægaf JMK » ons 04.08.2010 16:21

Kære nummerplade-venner !

Vi ved jo alle at 1958 lokal-systemet var et godt system i 1958, men kapaciteten blev udnyttet noget hurtigere end "ide-manden" havde forudset, derfor fik vi Centralregistreret i 1966 og nye bogstav-kombinationer med deraf følgende store kapacitet og dette kørte jo til 2009.

Jeg har tit tænkt på følgende :

Når 1966 systemet blev indført af kapacitetshensyn, har det undret mig at man ikke ville køre 1958 systemet helt ud til grænsen inden skiftet, netop for at udnytte den givne kapacitet inden man tog hul på et nyt system, der nok var stort, men ikke ubegrænset ?
Tænkt eksempel : Her i Varde var ZA og ZB reserveret, men langt fra udnyttet. Tænk om Varde Motorkontor var blevet ved at modtage ZA og ZB plader frem 45.999 så var der dog gået lang tid inden Varde "tog for sig" af numrene i det nye 1966 system ?
Bornholm kørte på JA plader, de kunne da evt. have beholdt deres J frem til JZ, gad vide om det kunne have rakt til vore dage ? ;)
Samme tænkte eksempler kan jo skrives om de fleste andre registreringsområder i landet, kapacitetsproblemet har klart været størst i KA-KN Københavns-området, men kunne dog have fortsat til KX 45.999 og derefter AB eller hvor langt Centralregistret nu var nået til i udlevering ?
Vi ved også alle at kombinationerne i 1958 systemet skulle passe med folks bopæl og det kunne blive vanskeligt at have så mange kombinationer klar til produktion og fordeling / oplagring inden de lokale motorkontorers efterspørgsel, men dette kunne være klaret ved at opgive registreringsområderne og blot vedtage en lov " alle kombinationer findes over hele landet" ( som det jo dybest set er blevet ). Så kunne man have kørt de vedtagne kombinationer færdige, startende med forbogstav A og fordele dem til hele landet, fortsætte med B og slutte med ZR ( som var højest vedtagne ) og først derefter starte med AB20.000-AB59.999.
Før 1966 var det også muligt at overføre brugte numre til nye biler, denne mulighed kunne man også fortsat have tilladt.
Uha for en ubenyttet kapacitet der lagde der i ovennævnte flere forslag ? :shock:

Vi ved jo alle at ovennævnte ikke skete, men mon nogen af jer ved HVORFOR ?
Jeg tænker på om det ligger i datidens EDB muligheder der ikke kunne administrere det ? Nu om dage kan man jo fint omregistrere brugt bil med brugte plader til ny ejer, uanset om kombinationen er 1958 eller 1966 eller sort eller hvid plade.

Bagklogskabens ulideligt klare lys kan ikke bruges til nogen ting nu, men jeg tænker lige...med det bøvl der har været med det digitale motor register så kunne slut-datoen med ZZ jo have ligget pænt ude i fremtiden, hvis mine ovennævnte ideer havde været datidens virkelighed ? :roll:

Ligger det hele i datidens EDB systemer eller har det blot været en politisk vilje om at indføre det nye system og så ellers " op i håret " med det gamle system trods manglende udnyttelse eller ligger svaret gemt i noget helt andet jeg ikke har tænkt på ?
Tror på at flere af jer tænker kloge tanker og prøver at svare efter bedste evne, på forhånd tak. :)

Hygge og hilsen fra Vestjylland
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Overgangen 1958 - 1966 ( kapacitet )

Indlægaf TT » ons 04.08.2010 17:52

Præmissen er forkert. Centralregisteret blev ikke indført af kapacitetsmæssige årsager, men på grund af de administrative gevinster der var ved at have ét motorregister i landet (enklere trafikkontrol for politiet, lettere og central afgiftsopkrævelse, forenkling for borgeren der ikke skulle omregistrere sit køretøj ved flytning og ikke skulle anvende et bestemt motorkontor osv.). Centralregisteret blev af praktiske årsager tildelt de bogstavkombinationer der ikke var brugt i forvejen. De eksisterende bogstavkombinationer kunne man vanskeligt fortsætte med at bruge da de havde andre nummerserier — der i øvrigt varierede lokalt. De kunne altså ikke rigtig indpasses i det nye centralregistersystem.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Overgangen 1958 - 1966 ( kapacitet )

Indlægaf PS » ons 04.08.2010 18:34

Centralregistret blev indført lokalt ved at motorkontorerne blev omlagt til det nye system i klumper efter en tidsplan, der strakte sig over næsten 3 år. København kom først og Esbjerg var blandt dem, der kom sidst med. Er der nogen forklaring på hvorfor det tog så lang tid, og hvorfor rækkefølgen af motorkontorer blev som den blev - med fx Esbjerg til sidst?
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Overgangen 1958 - 1966 ( kapacitet )

Indlægaf TT » ons 04.08.2010 22:49

Det har været en ressourcekrævende opgave at overføre de gamle lokale registre på kartotekskort til et nyt fælles register, og hvis man havde skullet gøre det i ét hug, havde de første skullet vente på de sidste - og i mellemtiden ville der så være kommet en masse bevægelser som skulle efterregistreres. Fornuftigvis valgte man en etapevis løsning (det kunne man også i nutiden lære af!). Mht. til rækkefølgen ser det ud til at man først har villet have hovedstadsområdet, dernæst politikredse omkring geografisk spredte store byer (plus det man har kunnet få med af mindre områder). I tredje omgang har man taget resten af øerne, og til sidst resten af Jylland.

Også i Sverige, der var igennem øvelsen nogle år senere, tog man opgaven områdevis over en længere periode.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Overgangen 1958 - 1966 ( kapacitet )

Indlægaf CSJ » lør 07.08.2010 16:39

Det største kapacitetsproblem i det nuværende system ligger i det indbyggede nummerspild. Det er nærmest en selvfølge at nummeret går til spilde, når en bil skal handles eller tages ud af brug. Hvis hver bil i gennemsnit bare når at forbruge to numre i sin levetid, så ville man kun være nået halvvejs ned i alfabetet i bilserien, hvis vi havde haft et mere bæredygtigt nummerpladesystem.

Her er et par motorcykler hvis numre, trods alle onde hensigter, ikke er gået til splide fordi motorcyklen har fået brug for en erstatningsplade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Historisk motorregistrering

cron