Emaljeplader - bogstavkombinationer og første registrering

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Emaljeplader - bogstavkombinationer og første registrering

Indlægaf TT » søn 31.08.2008 09:06

Ved at sammenholde bekræftede observationer af centralregistrerede rektangulære personbilsnummerplader og køretøjets første registreringstidspunkt har jeg dannet nedenstående figur. På den vandrette akse vises løbenummer (AB 20.000 = 1, AB 59.999 = 40.000, AC 20.000 = 40.001 osv) med laveste inddeling på 40.000 numre svarende til antallet af numre i en bogstavkombination. På den lodrette vises året med årstallet ud for 1. januar og med streger for hvert kvartal. De lodrette streger viser overgang fra et begyndelsesbogstav til et andet.

Køretøjer hvor den observerede nummerplade stammer fra første registrering, lægger sig i et bredt bælte hen over grafen. Genregistreringer lægger sig uder dette bælte, da deres første registreringstidspunkt ligger før det der svarer til nyregistrerede med samme bogstavkombination. Over bæltet ligger "efternølere", altså numre i den pågældende kombination der er udleveret forholdsvis sent. Lavede man sådanne grafer for registreringsområder under de lokale registreringer 1958-1968, ville der over bæltet ligge overførte numre.

Det ses at nummerforbruget i begyndelsen er lavt, hvilket skyldes at centralregisteret ikke var landsdækkende. Fra 1969 hvor registeret bliver landsdækkende, er forbruget nogenlunde konstant.

PV1966-75.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Emaljeplader - bogstavkombinationer og første registrering

Indlægaf Peter_C » tirs 16.09.2008 14:55

Som jeg tyder grafen, så vil det sige at min fars gamle Morris Marina med nummeret BC 39 xxx blev indregistreret "sent i 1969" ?

Er det korrekt opfattet ?

(Jeg ved om bilen at det var en 1968 eller 1969´er men nummeret må jo kunne afsløre hvornår den helt bestemt er fra)

MVH Peter C:
Peter_C
Medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 16.09.2008 14:51

Re: Emaljeplader - bogstavkombinationer og første registrering

Indlægaf TT » tirs 16.09.2008 21:10

Det mest sandsynlige registreringstidspunkt er ganske rigtigt i den september, oktober eller november 1969. Hvis motorkontoret var bagud med numrene, kan den dog være nyere, og hvis det var en genregistrering, er den ældre.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Historisk motorregistrering

cron