hjælp!

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

hjælp!

Indlægaf andersn » søn 24.08.2008 17:12

er der nogle der kan hjælp mig med at finde ud af hvor min bil er indregi første gang? det er en vw karmann giha fra 56 med org emajle plade der hedder
S15 656 er der en måde jeg kan se hvor mange tidligere ejere der har været? og hvor i danmark den er ind regi første gang :?: :?: håber der er et klogt hoved der kan hjælpe

mvh A. N.
andersn
Medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn 24.08.2008 17:08

Re: hjælp!

Indlægaf TT » søn 24.08.2008 17:39

Hvis S15656 er det originale nummer, er det fra en af politikredsene i Thisted Amt. Nummeret er for højt til at det står på min liste, så jeg kan ikke sige hvilken. Bilen er indregistreret første gang 15.6.1956, så det er et godt udgangspunkt at det er kendt.

De tre politikredse er:
  • Thisted (Thisted Købstad og Hillerslev-Hundborg Herreder samt Øster og Vester Han Herreder)
  • Hurup (Hassing-Refs Herreder)
  • Nykøbing Mors (Nykøbing Købstad og Morsø Herreder)

Der er gemt et register over afgiftsbetalinger for nyregistrerede køretøjer. Det findes på Landsarkivet for Sjælland eller muligvis et andet sted i Statens Arkiver. Der kan man se hvilke køretøjer der er betalt afgift for, og du kan måske der få et udgangspunkt for efterforskningen.

Hvis bilen har haft ovenstående nummer hele tiden, kan du gå ud fra at den ikke er blevet ejerskiftet i før de senere år, idet det stort set ikke var muligt at ejerskifte køretøjer med et bogstav på nummerpladen før en gang i 1990'erne uden at nummeret blev inddraget.

Muligheden foreligger også at det ikke er en original nummerplade fra 1956, men en "historisk korrekt nummerplade" som er udleveret den sidste halve snes år. Det kan man meget let se (og mærke) på nummerpladen hvis man ved hvad man skal se efter. I så fald kan den have mange forskellige numre undervejs. SKAT kan måske fortælle dig om antallet af ejere siden den kom ind under Centralregisteret for Motorkøretøjer hvilket er sket imellem 1.4.1966 og 1.1.1969. De kan måske også fortælle dig hvilke numre den har haft siden da. I tiden mellem 1956 og overførslen til Centralregisteret har bilen været registreret i det stedlige politis motorregister. Jeg er ikke klar over hvor mange af disse registre er bevaret.

Du kan evt. henvende dig til en veteranbilklub som ofte har personer der har prøvet den slags.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3931
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: hjælp!

Indlægaf dykker5502 » søn 12.10.2008 11:40

Hvis bilen er fra Jylland som I siger, så skal han søge i Landsarkivet for Jylland som er i Viborg. Så vidt muligt alle de lokale politiregistre skulle være bevaret i landsarkiverne.
Jeg skal selv på Landsarkivet for Sjælland og øerne på onsdag og finde hele historien for min Ford T, så måske jeg kan komme tilbage med nogle erfaringer. Dansk Veteranbilkulubs blad - Veterantidende - havde også en artikel i foråret hvor et medlem fortæller om sin tur på landsarkivet for at finde sin motorcykels historie.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: hjælp!

Indlægaf TT » fre 24.10.2008 19:05

Her er en artikel fra Motorhistorisk Samråd om sporing af gamle køretøjer via det gamle toldregister:

http://www.motorhistorisk.dk/Landsarkivet.pdf
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3931
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: hjælp!

Indlægaf dykker5502 » lør 08.11.2008 16:27

Jeg er blevet meget klogere omkring hvad der findes af registreringer - hvor.
Alle toldvæsenets journaler vedrørende motorafgift findes som tidligere anført på Landsarkivet for Sjælland på Jagtvej 10 i København. Jeg vil på et tidspunkt supplere det link Thomas har givet med en mere fyldestgørende vejledning i Slægtsforskining for Motorkøretøjer. :lol:

Desværre er der noget der tyder på at alle politiets registreringer er destrueret! Jeg er ved at få opklaret om dette kan være rigtigt - det er jo en katastrofe hvis det er rigtigt! Der er nogle få politiregistre der måske ved en fejl er havnet i landsarkiverne. Brug deres DAISY system til at søge efter hvad der er. Dette link viser hvad de har af motorsager fra politiet:

http://daisy.sa.dk/gate.asp?a1=3&a2=pol ... 2008&a10=1

Bemærk dog at langt fra det hele er om registreringer - arkivaliet fra Helsinge omfatter saget vedr. folk der har fået frataget kørekortet på grund af dårligt helbred! Og ja - det er ikke meget der er reddet.
I skal kigge efter "register" eller "Journal". Ved at klikke på de enkelte dokumenter kan I se hvor de er opbevaret. Og det ser ud til at de ligger lokalt - dvs. i de 4 landsarkiver.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Historisk motorregistrering