Brandbil på gule plader

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Brandbil på gule plader

Indlægaf CSJ » man 22.06.2020 12:13

Brandbil på vej over til den lille ø Egholm i Limfjorden. Jeg kan ikke mindes at have set andre brandbiler på gule plader. Jeg mente at brandbiler var på sorte ell. hvide plader fordi de ikke skal transportere varer. Men nu påstås det at det ikke var ualmindeligt med brandbiler på gule plader i Nordjylland. Det kan have været lidt forskelligt hvilken serie brandbilerne havde nummer i de forskellige kredse (sorte varevognsserie eller ambulanceserien), men er der andre der har hørt at selve nummerpladefarven til brandbiler skulle være geografisk bestemt?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Brandbil på gule plader

Indlægaf PS » man 22.06.2020 17:00

Jysk Brandmuseum har nogle fotografier af brandbiler. Næsten alle har hvide eller sorte plader. Men der er de her viste, som ser ud til at være sort skrift på gul baggrund. Ved at zoome ind ligner numrene noget i retning af
K 53.335
A 50.793
KB 45.217
Link: https://jyskbrandmuseum.dk/
Mvh Peter S.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Brandbil på gule plader

Indlægaf TT » tirs 23.06.2020 18:20

Står der ikke Sadolin & Holmblad Brandvæsen? I så fald er der vel tale om et fabriksinternt brandvæsen.

Falck-bilen har horn og lygter, men hvilken type køretøj er der tale om?

Jeg tror vi skal tænke på at der var næsten 100 registreringsområder. Der kan være opstået konkrete - i nogle tilfælde forkerte - måder at administrere på enten i én politikreds eller i flere nabopolitikredse hvis de efterabede hinanden.

Nogle køretøjer kunne anskues på forskellige måder, uden at det reelt betød noget for afgiftsbetalingen. I disse tilfælde ville der ikke være omsætningsafgift uanset måden at se på køretøjet. Der kan også være forlængst glemte detailforskrifter der gjorde at konkrete køretøjer fik hhv gule eller sorte plader. Noget kunne blive betragtet som gods ét sted og maskiner et andet. Der kan også være køretøjer som er ombygget og derfor bevarede en tidligere pladetype. Hvis noget kunnf være varevogn på sorte plader, er springet til varevogne på gule plader ikke så stort.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Historisk motorregistrering

cron