Side 1 af 1

Struers manglende registreringsområde

Indlæg: søn 18.03.2018 14:33
af CSJ
Der er dukket en billedserie op på facebook med billeder fra det gamle Struer. Der er mange dejlige Holstebro-nummerplader, og det har igen fået mig til at tænke på at Struer er den eneste købstad i Danmark udenfor Bornholm der aldrig har haft eget registreringsområde, og den eneste købstad udenfor Bornholm og Falster der ikke havde eget registreringsområde i 2-bogstav systemet. Findes der nogen forklaring på at Struer aldrig havde eget registreringsområde?

Re: Struers manglende registreringsområde

Indlæg: søn 18.03.2018 18:18
af perhag
En mulig forklaring er den relativt korte afstand på 10 km fra Struer til Holstebro i et ikke særlig befolkningstæt område. Til fods kan 10 km være en lang distance, men i Vestjylland er der ofte meget længere til de lokale centre.

Re: Struers manglende registreringsområde

Indlæg: søn 18.03.2018 19:26
af TT
Spørgsmålet bør måske være omvendt: Hvorfor skulle Struer have et registreringsområde?

Struer var oprindelig ikke købstad, men ladeplads for Holstebro. Den lå stadig i jurisdiktionen Holstebro Købstad og Hjerm-Ginding Herreder, da motorregistreringen begyndte i 1903. Dommerkontoret lå naturligt i købstaden, og der var derfor ikke noget registreringsområde for Struer. Købstadsrettighederne fik byen først i 1917 - på et tidspunkt hvor de havde begrænset betydning. Man oprettede i hvert fald ikke en ny jurisdiktion alene af den grund. Det skete heller ikke i de andre sent udnævnte købstæder - de havde bare tilfældigvis et dommerkontor i forvejen. Retsreformen med ny inddeling i politi- og retskredse var i øvrigt også fastlagt i 1916 til ikrafttræden i 1919. På intet tidspunkt mens der fortsat var lokal registrering, har de relevante myndigheder fundet for det for tilstrækkelig begrundet at åbne et motorkontor i byen. Den bekvemme afstand til Holstebro og det begrænsede opland har formentlig været ikke gjort det nødvendigt. Der blev i det hele taget kun oprettet få motorkontorer uden for de byer der allerede havde et ved rets- og politireformen i 1919. Tværtimod blev mange lukket. Dronninglund var et eksempel på et motorkontor åbnet mellem 1919 og 1958. Var der andre?

Et motorkontor kom alligevel til byen, men først i Centralregisterets tid. Motorkontorets nummer uden for den geografiske rækkefølge (79) må være overtaget fra Holsted, som må være lukket senest da Struer blev åbet.

Re: Struers manglende registreringsområde

Indlæg: tirs 20.03.2018 13:31
af CSJ
Jeg har også tit tænkt på at Dronninglund var det eneste registreringsområde der kun eksisterede under 2-bogstav systemet, ikke under 1-bogstav systemet. Men blev Dronninglund motorkontor åbnet før 1958, og kan Sæby og Dronninglund eventuelt have haft separate serie i de senere år under 1-bogstav systemet?

Re: Struers manglende registreringsområde

Indlæg: tirs 03.04.2018 22:10
af TT
CSJ skrev:Jeg har også tit tænkt på at Dronninglund var det eneste registreringsområde der kun eksisterede under 2-bogstav systemet, ikke under 1-bogstav systemet. Men blev Dronninglund motorkontor åbnet før 1958, og kan Sæby og Dronninglund eventuelt have haft separate serie i de senere år under 1-bogstav systemet?


Registreringsområderne i 1958 må have afspejledet de motorkontorer der eksisterede på det tidspunkt. I givet fald vil kontoret i Dronninglund kunne have eksisteret en periode før, medmindre det "tilfældigvis" blev åbnet samtidig. Hvis det er sket kort tid før, vil det være vanskeligt at konstatere i numrene.

Re: Struers manglende registreringsområde

Indlæg: lør 12.06.2021 23:53
af TT
Dronninglund motorkontor eksisterede i hvert fald i 1957. Her aftales det nemlig at motorkontoret fortsætter. De nærmere omstændigheder kendes ikke: Hvor længe havde det eksisteret, og var det i første omgang et forsøg?

Interessant nok var det "modermotorkontoret" i Sæby der senere måtte lukke, mens Dronninglund fortsatte til kort før Skat overtog motorregistreringen.