Det er vist på tide at jeg lige præciserer her hvordan ordningen med historiske plader FAKTISK administreres:
Loven fastsætter bare, at en sådan ordning skal indføres, og giver Justitsministeren (nu Skatteministeren) bemyndigelse til at fastsætte de nærmere regler. I praksis vil dette være Centralregisteret for Motorkøretøjer og embedsmænd i ministeriet, der gør det - og ministeren underskriver så cirkulæret herom.
Hovedreglen er, sådan som det også var tanken bag de oprindelige lovforslag, at historiske plader udstedes ud fra ejers bolig i forhold til de oprindelige anvendelser af bogstaver. Bor man i det tidligere Frederiksborg Amt får man et "B".
Nummeret udvælges så ud fra bilens 1. registreringsdato hvis kendt - og er det importeret køretøj - ud fra fabrikationstidspunkt - evt. 1. registrering i udlandet, hvis denne er kendt.
Faktisk var Centralregisterets tanke at gå linen ud, så hvis man flyttede skulle man omregistrere - men der satt MhS og andre altså hælende i! Så historisk korrekt ønskede man det ikke - i hverfald ikke med mindre man også indførte de historiske satser for nummer plader
MhS har så tilføjet en mulighed for at få bilens oprindelige første nummer, hvis dette kan dokumenteres i et eller andet omfang. Bevisbyrden er, sådan som det forvaltes, ikke ekstremt høs - for eksempel har jeg fået L 476 til min Ford T på dels at datteren til den første ejer kunne huske nummeret og dels at det fremgår af nummerbogen for Lolland Falster for 1924, at Købmand Julius A. Madsen i Kettinge havde en Ford med dette nummer. "Problemet" er bare, at jeg ikke har klippegyldigt bevis på at min bil faktisk har været Købmand Madsens, idet de oprindelige registreringsjournaler er gået tabt, så jeg har ikke et bevis, der ville holde i byretten på at registreringsnummeret L 476 rent faktisk har siddet på en Ford T med stelnummer 5.291.418
Min plan er dog at gå i Landarkivet og se i Toldvæsenents journaler, som ER bevaret, om Købmand Madsens Ford havde det stelnummer - og så er vi NÆSTEN i mål - især hvis Toldkammeret i Nysted har tilføjet politinummeret, sådan som jeg har forstået var praksis i de tidlige år. Her er forholdet nemlig det, at omsætningsafgiften først kom i 1924 og bilen er fra 1922, så det er lidt spændende hvad jeg findet d af der.
Nå - sidespring.
MhS har så de facto en 3.die mulighed, som den nye forvalter dog er blevet meget mere forsigtig med at benytte, da det klart fremgår af Cirkulæret, at ordningen ikke må indføre ønskeplader af bagvejen (!). Der er altså eksempler på, at hvis folk har haft en plausibel begrundelse, har kunnet få nummerplader, som ikke helt passer ind i ovenstående. Min Taxa havde tidligere, da den var ejet af Børge Kaa, nummeret K 928. Selv om dette faktisk var et gammelt Købvenhavns Taxa nummer, så var det nu fordi Børge
K(aa) er født i 1
928! Hans Chevrolet bus fra 1930 har en vanteplade med K 1950 (hans daværende kones fødselsår) selv om den stammer fra Bornholm (og vi kender IKKE dens første nummer).
Jeg kan levende forestille mig tilfælde, hvor nogen har fundet en bil mage til "familiens første" - eller "min morfars" og så, på basis af gamle familiefotos, fået en nummerplade type og nummer svarende til det nummer, som denne familiebil havde frem for det nummer som bilen har haft - hos nogle helt andre - som ny.
Man kan mene alt muligt om denne 3. mulighed, som man nu også er blevet meget tilbageholdende med nu. Det kan jo være en bombe under ordningen og kan nemt skabe sure miner og sladder, men de der får disse plader er jo glade for dem, og har jo fået noget de opfatter som "Morfars bil" - selv om det jo er en rekonstruktion.
Det er mit indtryk, at SKAT (Centralregisteret) er ret ligeglade, så længe der ikke er noget bøvl.
Skal jeg lige komme med et sidespring mere, så er jeg af den overbevisning, at Købmand Madsen i 1925 eller 1926 fil en ny Ford - og det er den jeg har et billede af med prøvenumre (jeg tror at der står L 26.000 - men det KAN godt være L 26.001 og ja - bogstavet er nok rødt for det er faste skilte). Denne 2. Ford har formentlig også haft L 476, fordi Ole Emil Risager, som oplyste mig om indholdet fra nummerbøgerne 1922, 1924 og 1928, og i alle 3 fundet samme nummer til samme mand og stadig en Ford. Købmand Madsen dropper Ford, for ifølge gamle på egnen, der har arbejdet i forretningen, havde han senere en Pontiac, og kigger man i nummerbogen for Lolland Falster her (
http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282644414416859858) kan man se, at L476 nu tilhører en fodermester i Frøstrup. Købmand Madsen har skam stadig bil i 1938 - 2 nu - nemlig L 4772
http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282647099293320242 og og L 4548
http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282646966297909154. Jeg har fra et oversigtsværk om dansk erhvervsliv fundet en lille artikel om Købmanden i Kettinge illustreret bl.a. med dette billede af virksomheden:
scan0013.jpg
Her ser vi nok den ene af de 2 biler, idet man har udvidet geshæften med en Ford eller Chevrolet lastbil
Under min opsøgning af Købmand Madsens nye numre faldt jeg iøvrigt over flere eksempler på "Prøve-Nr" - for eksempel fra L4800 - L4807 på den næste side
http://picasaweb.google.dk/lfvk.webmaster/Nummerbog1938#5282647125666356306 fra Maribo, så den der MG med L 26.000 er også lidt interessant at bore nærmere i.
Iøvrigt ser man også eksempler på vognmænd eller Falcks og Zomen redningskorps, som lige har indregistreret en stribe biler. Med datidens regler har de kunnet beholde disse numre på efterfølgende nyere biler efterhånden som de blev skiftet ud.
Nå - vi kom lidt omkring
Sig til hvis jeg keder jer!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.