Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf Danish Design Museum » tirs 28.02.2012 17:31

Er der nogen der har omtalte "Birthe Rønn Hornbech: Visse Vognes Nummerering i Politihistorisk Tidsskrift 1988" i scannet version?
Danish Design Museum / Preben
Danish Design Museum
Medlem
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 30.10.2011 11:48
Geografisk sted: Randers

Re: Om genbrug af plader og egne nummerserier...

Indlægaf perhag » tirs 03.12.2013 16:14

CSJ skrev:Det ser desværre ud til at FDM nu alligevel har været ondsindet nok til at lade de uerstattelige nummerplader KA 33.413 gå tabt.


Følgende nyere artikel om Oldsmobilen fra 1902 siger at bilen oprindeligt kørte i Jylland, bl.a. med nummeret P 1, så det må være historisk forvanskning at lade den indregistrere med nummerpladerne C 2 fra Holbæk Amt:

http://denkorteavis.dk/2013/tobaksfabri ... bile-1902/

Rundt om samfundet

Af PETER WENDELBOE

Tobaksfabrikant Kjær og hans Oldsmobile 1902
Foto: Eric Andersen, FDM
28. OKT 2013
Tobaksfabrikant Kjær og hans Oldsmobile 1902


RUNDT OM SAMFUNDET
I udsendelsen Magasinet Penge på DR1 onsdag aften medvirkede bl.a. Dennis Lange, jurist hos FDM.

Bag ham så man i flere af optagelserne et meget gammelt – men særdeles velholdt køretøj, der egentlig ikke havde noget med aftenens emne at gøre, men blot dannede rammen om et interview.

Det er tobaksfabrikant Niels Christian Kjærs Oldsmobile fra 1902, der nu har fået fast plads i FDMs kantine i Kgs Lyngby.



Udsendelsen kan ses på nettet på følgende link: http://www.dr.dk/tv/se/penge/penge-66#!/06:16. Man ser bilen ved at spole 6 min. ind i udsendelsen.

Det er formodentlig Danmarks ældste eksisterende motorkøretøj, der stadig er indregistreret og køreklart med nummerplader og det hele. Historien bag vognen er da også ganske enestående.

Historien om bilmærket Oldsmobile
Oldsmobile var et bilmærke, der i det meste af sin levetid blev produceret af General Motors. Mærket blev grundlagt af Ransom E. Olds i 1897. I sin 107-årige historie, producerede Olds 35.200.000 biler, herunder mindst 14 mio bygget på fabrikken i Lansing, Michigan. Da mærket blev udfaset i 2004 var Oldsmobile det ældste overlevende amerikanske bilmærke, og et af de ældste i verden, efter Daimler, Peugeot og Tatra.

Modellen Oldsmobile Curved Dash var den første masseproducerede bil, der blev frermstillet på et samlebånd - en opfindelse, der ofte fejlagtigt bliver tilskrevet Henry Ford og Ford Motor Company, fordi Ford var den første til at fremstille biler på et rullende samlebånd.

Da Olds solgte virksomheden i 1899, blev den omdøbt Olds Motor Works og flyttede til en ny fabrik i Detroit. I marts 1901 havde selskabet en hel linje af modeller klar til masseproduktion. Men desværre brændte fabrikken ned til grunden og alle prototyperne blev ødelagt på nær én: Curved Dash, som blev kørt ud af fabrikken af to arbejdere og på den måde undslap ilden.

En ny fabrik blev bygget, og produktion af Curved Dash påbegyndt. Der blev bygget omkring 425 eksemplarer i 1901, og i 1902 rullede 2.500 Oldsmobiler ud fra samlebåndet i Detroit.

Fabrikant Kjær kom til USA
I 1902 besøgte tobaksfabrikant Niels Christian Kjær fra Aalborg USA og blev her interesseret i den nye form for køretøj. Han fik et eksemplar sendt til Danmark. Prisen var dengang 650 dollars.



Kjær var en driftig og fremsynet mand. Sammen med vennen Frederik Obel, drev han C.W. Obels tobaksfabrikker i Aalborg.

I 1902 byggede han det allerførste sommerhus i Blokhus ved den nordjyske vestkyst, hvor det bedre københavnske borgerskab om sommeren ved århundredets begyndelse var begyndt at indlogere sig på byens badehoteller.



På billedet herover ses tobaksfabrikant Kjærs sommerhus fra sydsiden. Det lå lige over for det gamle arresthus (nu restaurant Hawet) på en stor grund til højre for nedkørslen til stranden med indgangspartiet ud mod vejen og gavlen mod havet. På dets plads ligger i dag Hotel Bellevue.



I det åbne indgangsparti, som her vises forstørret, ses tobaksfabrikant Niels Chr. Kjær, kaldet Christian, født 27.11.1859, død 1913, og hans hustru Henriette Kjær, født Koopmann i Altona 17.6.1872, død i 1947. Den lille dreng er sønnen Ole Christian Kjær, født i Aalborg 6.11.1901, død i januar 1993. De 2 øvrige personer er tjenestepigerne.

Det var også her til Blokhus, Kjærs første køreture gik. Og her forbløffede han badebyens gæster med bl.a at køre lange ture på den brede strand, og når han kørte fast i sandet, måtte han op over klitterne til fods for at få fat i en hyrdedreng, der kunne smutte hjem til Blokhus efter hjælp. Dengang var der jo ingen mobiltelefoner(!) :-)

I begyndelsen af århundredet havde bilerne heller ingen nummerplader, og køreprøve var der slet ikke tale om. En kort instruktion hos forhandleren og dernæst var man overladt til instruktionsbogen.

Bilens skæbne efter Kjærs død
Efter Kjærs død i 1913 blev køretøjet overtaget af en tandlæge i Frederikshavn, og der kom til at stå “P 1″ på nummerpladen. “P” var Hjørring Amts kendingsbogstav på nummerplader.

Senere har Oldsmobilen i en menneskealder været ejet af bilfirmaet Andersen og Martini, der i 1939 startede som autoriseret GM-forhandler i Københavns dengang mest moderne ejendom “Vesterport” ved Trommesalen.

Dernæst ejedes bilen af General Motors, indtil FDM fik bilen foræret. Køretøjet fik ny ungdom til et stort FDM-jubilæumsarrangement i 2009, hvor den var i aktion foran de mange besøgende.

Bl.a. så man Prins Joachim tage sig en tur rundt i Københavns gader, og nu kan man dagligt se den ved kantineområdet i FDM hovedkvarteret på Firskovvej i Lyngby.

Køretøjet er stadig landevejs-lovligt. Det blev senest i 2007 synet og godkendt for en ny 8-års periode. Og det har sågar fået nogle originalt lignende plader fra Holbæk Amt med nummeret C2.

På afstand ligner bilen med sine træhjul, strittende messing-petroleumslamper som forlygter og brede læderbetrukne sæde mest en hestevogn. Og det er også helt bevidst.

Dengang dominerede heste-køretøjerne nemlig, og automobilerne skulle ikke gøre for meget anstand. Derfor måtte de for øvrigt heller ikke føres efter mørkets frembrud – noget som først blev lovligt en snes år inde i 1900-tallet.

Oldsmobilen har ikke et rat, men en lang styrestang med et båthorn påmonteret og vognen startes med et håndsving. Den drives af en en-cylindret motor på 1.600 kubik, der yder 8 hk. Topfarten er 32 km/t.

Af den originale danske instruktionsbog, som FDM stadig råder over, fremgår det, hvordan køretøjet fungerer og hvad man skal gøre, hvis mekanikken står af.

Blot det at starte bilen kræver lidt opvarmning. Det foregår med et håndsving, som sidder i højre side. Man skal dog først lige have al kompressionsluften ud af cylinderen. Det sker ved at åbne »snøfteventilen« og så forsigtigt dreje håndsvinget, mens luften siver ud. Så er stemplet i top. Så åbner man for brændstofhanen samt for en drypbeholder, der langsomt smører krumtappen.

Så er det med at komme op på det brede lædersæde og give starthåndtaget et ordentligt ryk, så motoren hopper i gang med et par små pruttende tøf. Til højre finder man så håndtaget, der styrer det remdrevne planetgear. Det har fire indstillinger. Rykker man tilbage, bakker bilen, i midten er der frigear, og 1. og 2. gear rammes ved at skubbe håndtaget fremad og helt i bund.

I Spillefilmen Charlys Tante så man Hans W. Pedersen gøre landevejene usikre i sin Oldsmobile 1902.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Foregående

Tilbage til Historisk motorregistrering

cron