Overgang til ny kombination

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Overgang til ny kombination

Indlægaf dykker5502 » lør 13.08.2016 21:58

Bortset fra Købehvan var der enkelte andre registreringsområder, hvor den oprindeligt tuldelte kombination blev brugt op og man startede på en ny - men hvornår skete det? For personbiler? For MC?
Roskilde AV/AT
Herning DA/DB
Horsens RA/RB
Viborg TE/TH
Randers VL/VM
Århus XA/XB
Vejle YP/YR
Det skal selvfølgelig bruges til at sikre så historisk korrekt tildeling af registreringsnumre for historiske nummerplader.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Overgang til ny kombination

Indlægaf Martin O » søn 14.08.2016 09:05

dykker5502 skrev:Bortset fra Købehavn var der enkelte andre registreringsområder, hvor den oprindeligt tildelte kombination blev brugt op og man startede på en ny - men hvornår skete det? For personbiler? For MC?
Roskilde AV/AT
[...]
Det skal selvfølgelig bruges til at sikre så historisk korrekt tildeling af registreringsnumre for historiske nummerplader.


Jeg har ikke sikker viden; men jeg boede i Roskilde til december 1965, og som mange andre drenge skrev jeg nummerplader ned uden dog at have gemt notaterne. Jeg har dengang ikke set en eneste AT-plade, så jeg tror at de først kom i 1966. Det kan være sent i 1965, men næppe meget tidligere end det.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 291
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Overgang til ny kombination

Indlægaf CSJ » søn 14.08.2016 10:40

Roskilde: AT formentlig taget i brug juli 1966.
Herning: DB formentlig taget i brug januar 1968.
Horsens: RB formentlig taget i brug august 1966.
Viborg: TH blev kun brugt i den grønne diesel traktorserie, og er derfor ikke på nuværende tidspunkt relevant for historiske nummerplader.
Randers: VM formentlig taget i brug november 1966.
Århus. XB formentlig taget i brug august 1963.
Vejle: YR formentlig taget i brug april 1968.

Derudover brugte Odense og Århus hver en kombination fra en af omegnskredsene (MH og XH) efter at disse kredse var nedlagt. Odense tog MH i brug (efter MA) formentlig i marts 1964. Århus tog XH i brug (efter både XA og XB) formentlig i august 1966.

Så vidt vides var der udover København kun Odense og Århus der nåede mere end een kombination i motorcykelserien. Her blev MH taget i brug formentlig omkr. 1962/63, XB omkr. 1961 og XH i 1966.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2382
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Overgang til ny kombination

Indlægaf PS » søn 14.08.2016 10:42

Der eksisterer allerede en oversigt over beregnede datoer for overgang til ny bogstavkombination. Bemærk, at oversigten står allernederst på siden:

http://nrpl.dk/high-1958-1968.php

De viste datoer er for personbiler. For Roskilde ses, at 4. juli 1966 er den beregnede dato for start på AT-plader.
Mvh. Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Overgang til ny kombination

Indlægaf dykker5502 » søn 14.08.2016 11:44

PS skrev:Der eksisterer allerede ...

Det mente jeg også, men kunne ikke finde den :-) Den der finte med at skulle skrolle ned i bunden havde jeg ikke lige spottet :-)
Tak for svarene.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Overgang til ny kombination

Indlægaf CSJ » lør 20.08.2016 11:07

CSJ skrev:Derudover brugte Odense og Århus hver en kombination fra en af omegnskredsene (MH og XH) efter at disse kredse var nedlagt. Odense tog MH i brug (efter MA) formentlig i marts 1964. Århus tog XH i brug (efter både XA og XB) formentlig i august 1966.

Så vidt vides var der udover København kun Odense og Århus der nåede mere end een kombination i motorcykelserien. Her blev MH taget i brug formentlig omkr. 1962/63, XB omkr. 1961 og XH i 1966.

Århus brugte først begge sine planlagte kombinationer XA og XB inden man gik videre med XH derfra hvor man var nået lokalt i Hasle herred. Men i Odense gik man direkte fra MA til MH derfra hvor man var nået lokalt i Odense herred, så MB aldrig nåede at blive anvendt lokalt i Odense-området. Det kan have været mere eller mindre tilfældigt at man tolkede reglerne forskelligt i Århus og Odense, så man i Århus tolkede det som at man skulle anvende en lavere kombination først, mens man i Odense tolkede det som at man skulle anvende en påbegyndt kombination først.
Men nu er jeg kommet i tanker om at der muligvis kan have været en anden grund. Hvis nu XA blev opbrugt i motorcykelserien allerede inden udgangen af 1960, så har der ikke været nogen anden kombination end XB at gå videre med, idet XH på det tidspunkt endnu var i brug i en anden kreds.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2382
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Historisk motorregistrering