Side 1 af 1

Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: søn 26.06.2016 11:19
af CSJ
Emnet har vist tidligere været oppe og vende i en anden tråd, men nu har jeg fundet et billede på facebook som gør emnet aktuelt. Hvornår blev et køretøj indregistreret efter sin konstruktion, og hvornår blev det indregistreret efter sin anvendelse, hvis der var uoverensstemmelse mellem de to ting?

Her er en af de tidlige Mandøbusser, og som det fremgår var den indregistreret efter anvendelse, bus i fast rute på gule plader. Jeg mindes også engang at have set et postkort hvor Mandøbussen har nummer i Ribes gule busserie, ZN 77xxx, men jeg har senere forgæves ledt efter det billede. I de sidste mange år har Mandøbussen været indregistreret efter konstruktion, altså som traktor. Her er et billede fra jeg selv var på Mandø i 1983.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: søn 26.06.2016 11:34
af CSJ
Som det ses har andre lignende køretøjer, her Sandormen på Grenen, hele tiden været registreret efter konstruktion. Muligvis skyldes forskellen at Mandøbussen er Mandøs officielle forbindelse med omverdenen, i princippet det samme som naboøernes forbindelser, en almindelig bus der kører over dæmningen til Rømø, toget der kører over dæmningen til Sild, færgen til Fanø osv, mens Sandormen i højere grad har karakter af en forlystelse end som egentligt praktisk transportmiddel.

I øvrigt ses det at Skagen havde den sorte traktorserie PK 845xx. Jeg kender ikke et eneste tilfælde af uoverensstemmelse mellem dieselunderserierne i nogen kredse i Hjørring amt. I flere af amtets kredse kender jeg traktorserierne 83000-84499 (grøn) og 84500-84999 (sort). Jeg har ikke mange grønne traktornumre fra Skagen, højeste kendte i dieselserien er PK 83007, men der har jo nok heller ikke været meget landbrug oppe i det klitområde.
Ligeledes ses det at den første Sandorm havde nummer i den oprindelige Læsøserie, hvilket viser at politikredsens serier på et tidspunkt var blevet 'blandet'.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: søn 26.06.2016 11:41
af CSJ
Et par eksempler fra Falster.
LA 29.066 er i 60'erne indregistreret som personbil, selvom det er en pickup, men det forekommer mig at den muligvis på et tidspunkt er blevet ombygget til pickup.
LA 69.041 optrådte i 60'erne i veteransammenhæng, men senere dukkede der et andet og tydeligere billede op som viste at den i virkeligheden var en brandbil, hvilket forklarer nummerserien.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: søn 26.06.2016 11:49
af CSJ
Bankbusser var normalt registreret i busserien, selvom deres funktion var et rullende ekspeditionslokale, og ikke passagertransport. Et par eksemplet fra Silkeborg.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: søn 26.06.2016 11:55
af dykker5502
CSJ skrev:Et par eksempler fra Falster.
LA 29.066 er i 60'erne indregistreret som personbil, selvom det er en pickup, men det forekommer mig at den muligvis på et tidspunkt er blevet ombygget til pickup.
Mange varevogne blev i 1960'erne omregistreret til personvogne, så man kunne få vinduer i siden og bruge den privat. Samme gælder de få daværend'e veteranvarevogne, da man således slap for periodisk syn (hvert år for gule plader). I nyere tid er det for at få historiske plader. Min egen Ford T pickup var omkring 1970 indregistreret på sorte plader men til godsbefordring. Det betød bare at der var betalt fuld afgift.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tors 07.07.2016 09:14
af CSJ
På siden daske busser http://www.danskebusser.dk/bus/vognlist ... hp?ID=2225 kan man finde to busser der har tilhørt Købenavns Politi, tilsyneladende nøjagtig samme model, Mercedes O319D. Den ene med nummer i den alm. bilserie, KA 21.021, den anden med nummer i busserien, KA 8141. Sidstnævnte vil kendere af Olsenbanden nikke genkendende til, idet den har optrådt i flere Olsenbandefilm.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tors 07.12.2017 10:40
af CSJ
Her er en bus anskaffet af en fynsk boldklub med nummer i den alm. bilserie fra Assens.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tirs 14.08.2018 08:56
af CSJ
Rustvogne var i 58-systemet normalt indregistreret som varevogne på sorte plader, dvs. i 69xxx-serien. Den lokale bedemand i St. Heddinge havde dog i min barndom en Chevrolet Kingsway rustvogn på papegøjeplader HH 50.838, så de fleste stevnsboer der døde i 60'erne foretog deres sidste rejse på papegøjeplader. Det skal i den forbindelse tilføjes at han foruden bedemand også var møbelhandler, og bilen havde udskiftelig overbygning, både glaskasse og varelad, så han kunne bruge bilen i begge sine erhverv.
Men her er en rustvogn fra Helsingør, som tilsyneladende er indregistreret i den alm. bilserie.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tirs 14.08.2018 20:48
af dykker5502
Den "ægte falske grisehandlerbil" - en Chevrolet Six 1930 Pick-up, som Børge Kaa malede som Grisehandlerbil, da den ægte simpelthen ikke kunne køre mere (og det er den Chrysler, der står ude på Bakken), kom fra en Snedker og bedemand fra Faxe. Den havde et 4 cifret H nummer på gul plade. Ud over ladet fandtes der også en rustvognskasse, så i Faxe og omegn er nogen kørt den sidste tur på gule plader :-)
Jeg ved at den ene af de gule plader ikke blev afleveret da den blev afmeldt, men idag ander jeg ikke hvor den blev af ligesom jeg heller ikke ved hvad der blev af rustvognskassen.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: ons 15.08.2018 09:00
af CSJ
dykker5502 skrev:Den havde et 4 cifret H nummer på gul plade.

Så er der en vis sandsynlighed for af nummeret var indenfor serien H 7600-7999, som jeg ved var en underserie til gule plader i St. Heddinge kreds, som Faxe jo hørte under.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: ons 15.08.2018 18:40
af dykker5502
CSJ skrev:Så er der en vis sandsynlighed for af nummeret var indenfor serien H 7600-7999,

Jeps, det var H 76xx så vidt jeg husker.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tirs 02.04.2019 11:23
af CSJ
I 60'erne var der også nogle varevogne på sorte plader som ikke tilhørte offentlige instanser, men private firmaer, typisk gamle førkrigs varevogne og pickups. Der har været betalt fuld afgift for dem, og deres funktion har nok snarere været blikfang og reklame for firmaet end egentlig praktisk varetransport. Men de var indregistreret efter deres konstruktion, altså som varevogn. Jeg fandt et godt eksempel på facebook.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tors 04.04.2019 19:28
af CSJ
Denne bus fra DBJ, som nu har fået sit allerførste nummer igen som historisk, har i mellemtiden haft flere andre numre, bl. a. J 4213 og MK 94 276, begge på gule plader. På et tidspunkt kørte den som skolevogn hos Peter Bistrups køreskole i Rønne. Og nu viser det sig ifølge DBJ's buslister at den da havde JA 49.016. Det er første gang jeg har hørt om en bus med nummer i skolevognsserien, men jeg har vist heller ikke før haft kendskab til numre på andre busser der kørte som skolevogn i den lokale 2-bogstav periode.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: fre 11.10.2019 11:17
af CSJ
En bankbus fra Varde Bank. Andre bankbusser jeg har kendskab til var indregistreret i busserien. Dette billede er ikke tydeligt nok til at nummeret kan aflæses med sikkerhed, men jeg er mest tilbøjelig til at læse det som ZA 82.041, og i så fald er den indregistreret i diesel personbilsserien. Hvis den havde nummer i busserien skulle det være ZA 78.041, men det synes jeg ikke jeg kan få der til at stå.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: fre 11.10.2019 17:15
af Martin O
CSJ skrev:En bankbus fra Varde Bank. Andre bankbusser jeg har kendskab til var indregistreret i busserien. Dette billede er ikke tydeligt nok til at nummeret kan aflæses med sikkerhed, men jeg er mest tilbøjelig til at læse det som ZA 82.041, og i så fald er den indregistreret i diesel personbilsserien. Hvis den havde nummer i busserien skulle det være ZA 78.041, men det synes jeg ikke jeg kan få der til at stå.


Jeg læser nummeret som 42.041. Når jeg forstørrer billedet, bliver det meget tydeligt, at første ciffer er 4.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: fre 11.10.2019 21:00
af JMK
Angående bankbussen

Den har helt sikkert nummer ZA 82.041.
Jeg har set fotoet på Varde siden hvor man via arkivet kan forstørre det op.

Hygge og hilsen fra Vestjylland - JMK

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: lør 12.10.2019 07:45
af CSJ
Martin O skrev:
CSJ skrev:En bankbus fra Varde Bank. Andre bankbusser jeg har kendskab til var indregistreret i busserien. Dette billede er ikke tydeligt nok til at nummeret kan aflæses med sikkerhed, men jeg er mest tilbøjelig til at læse det som ZA 82.041, og i så fald er den indregistreret i diesel personbilsserien. Hvis den havde nummer i busserien skulle det være ZA 78.041, men det synes jeg ikke jeg kan få der til at stå.


Jeg læser nummeret som 42.041. Når jeg forstørrer billedet, bliver det meget tydeligt, at første ciffer er 4.

Det er rigtigt at når man forstørrer det lille billede, så ligner det første ciffer et 4-tal. Men ZA 42.041 kan udelukkes, da man ikke nåede så højt i den almindelige bilserie i Varde.

Re: Indregistrering efter konstruktion eller anvendelse

Indlæg: tors 26.12.2019 21:53
af CSJ
I julegave fik jeg bogen »Der kommer flere tog«. Her er en gammel DSB bus der er endt som mobilt værksted. Den er i den anledning blevet omregistreret fra bus til lastbil. Slagelse havde busserierne EA 76xxx (gule) og EA 77xxx (sorte). Ud over den ændrede anvendelse kan der have været flere grunde til at den blev omregistreret:
a. den kan ikke have bevaret registreringen på gule plader, som DSB's busser jo havde, da den som lastbil ikke skulle transportere gods, og DSB's lastbiler var jo dengang også på sorte plader, selvom de kørte med gods.
b. jeg ved ikke hvilket driftsområde den som rutebil havde hørt ind under. Så vidt jeg ved havde Slagelse ikke driftsområde for rutebiler, hvorimod Skælskør udgjorde et stort driftsområde for rutebiler i Vestsjælland. Slagelse kan have haft driftsområde for den nye funktion bussen fik.