Side 1 af 1

Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: søn 29.03.2009 10:25
af CSJ
Det har været diskuteret her på siden om hvorvidt TH nåede at tages i brug i Viborg. Efterhånden viste beregninger at man nåede meget højt i numrene med TE (omkring. TE 42.xxx), men TE blev ikke brugt helt op inden udgangen af 1966 da Viborg blev centraliseret. TH kom herefter tilsyneladende til at udgøre et særligt mysterium i dansk nummerpladehistorie på linie med ZB.

Men på forårets stumpemarked i Herning fik jeg bl.a. lejlighed til at købe denne Viborg traktorplade til samlingen. Hermed er et stort mysterium i dansk nummerpladehistorie løst! Viborg har sålededes formentlig skrevet historie som den eneste af samtlige danske kredse, hvor en anden serie end den alm. bilserie udløste en ekstra bogstavkombination. Det kan undre lidt at det netop blev en lokalt fastsat dieselserie der udløste en ekstra kombination, for så godt som samtlige danske kredse har formentlig haft ledig kapacitet indenfor den overordnede serie 75000-84999, så man kunne tage en ny serie brug når een serie var brugt op. Jeg har flere eksempler på kredse med to adskilte serier til godkendte dieseltraktorer: Nykøbing Falster, Langeland, Ærø, Faaborg og Horsens. Jeg har også flere eksempler på kredse med een sammenhængende serie på 2000 numre til dette formål: Roskilde, Holbæk, Sønderborg, Tønder. Man kunne formentlig have sat en ny traktorserie i drift i Viborg, men valgte i stedet at sætte anden bogstavkombination i drift. Hvis vi forudsætter at Viborg havde serien 83000-83999 blev der indregistreret næsten 1800 dieseltraktorer i kredsen, men Viborg kreds har også et ret stort areal med meget landbrug.
I Roskilde blev to serier brugt op: 20000-45999 og 77000-77999 (lastbiler gule plader). I det første tilfælde måtte man tage en ny kombination i brug (AT), men i det andet tilfælde valgte men et tage en ny ledig serie i brug (82000-82999).

De andre nummerplader er også interessante. ZD-nummerplader har jeg altid fundet særlig spændende, fordi de blev sat i drift på et senere tidspunkt. Det kunne være interessant at vide, dels hvilket køretøj denne har siddet på, dels hvor denne serie begyndte (81000 eller 81100). Sælgeren Per Allerslev anede det ikke, og man har ikke nogen umiddelbar mulighed for at finde ud af det, man kan kun gætte, eller måske kan man på et senere tidspunkt være heldig at se et billede af et køretøj med et nummer i samme serie. Mulige gæt er: turistbus, lastbil på sorte plader (DSB's eller postvæsenets lastbil?), traktor (vejvæsenets traktor?), anhænger (campingvogn til diesel- eller gasdrevet persoinbil? eller anhænger til vejvæsenets traktor?). Derimod kan den næppe have siddet på en personbil, for de havde en anden serie (notat fra 1970: Ford Taunus 17/20 m, ZD 83.106, obs. i Billund 1970, første gang jeg var i Legoland).
Flere kredse i Ribe amt havde i øvrigt nogen temmelig specielle diesel underserier.

Sidevognspladen er også nummerpladehistorisk interessant. En eller anden må have moret sig med at male bogstaverne delvis over, så jeg skal have smurt den med et middel der kan opløse den maling. Men af mulige kombinationer kan det kun være OT. Ingen af datidens lister udspecificerede underserierne til vare- og personsidevogne, men al hidtidig forskning har tydet på at i København skilte det ved 1000, men i alle andre kredse skilte det ved 2000. Men nu udgør Faaborg tilsynelanende en undtagelse sammen med København (varesidevogne 50-999 og personsidevogne 1000-2999).

Og endelig er den lille Viborgplade T.555 min hidtil eneste så gamle plade i samlingen. Den har målene 216*110 mm (motorcykel?). Den er ikke i specielt god stand - den ser nærmest ud til at have været brugt som skydeskive - men jeg har ikke hidtil haft så gamle nummerplader med politistempel i samlingen. 5-tallerne er bemærkelsesværdige ved den meget skrå streg, et træk der i mange år også har været karakteristisk for den britiske typografi, også før man fik standardiseret skrift.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: søn 29.03.2009 10:58
af TT
T. 555 er utvivlsomt en motorcykelplade da det var den eneste nummerpladetype der kunne være så lille. Motorcykler skulle indregistreres fra 1906, og der blev foreskrevet en tegnhøjde på 3 tommer (7,8 cm). I 1908 kom der regler for stregbredden som skulle være mindst 3/4 tomme (2,0 cm). Desuden skulle der være 1 tomme (2,6 cm) imellem tegnene. Det var en temmelig tyk og spatieret skrift der dermed blev foreskrevet. Det blev dog også hurtigt lavet om, idet stregbredden fra 1910 blev nedsat til min. 1,2 cm og tegnafstanden til 1 cm. Tegnenes højde blev reduceret en smule til 7,5 cm, hvilket skyldes overgangen til metersystemet. Samtidig blev nummerpladens placering flyttet fra bagpå under sadlen til foran på tværs. Denne nummerplade har et dengang ikke ualmindeligt træk, nemlig et punktum efter bogstavet.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: søn 29.03.2009 20:55
af PS
Ibrugtagning af TH til en traktorserie kan nok godt have været et lokalt valg foranlediget af, at Viborg havde fået tildelt både TE og TH. Så ville man vel også gerne tage dem begge i brug. I øvrigt var ordningen med nummerserie 75.000-84.999, der blev lokalt forvaltet, et mærkeligt kompromis, når nu alle de andre serier var nøje specificeret fra justitsministeriet. Måske har ordningen været et kompromis mellem nogle centralistiske ønsker og nogle decentrale ønsker. Det er også bemærkelsesværdigt hvor tæt traktorserien har været på at skulle udløse en tredje bogstavkombination til Viborg, måske TJ. Der mangler efter Carstens redegørelse blot et par hundrede numre. Det store landbrugsareal, der er omkring Viborg, er en god forklaring. Jeg kan iøvrigt se på siderne med landkort, at Varde registreringsområde også var meget stort og strakte sig langt mod øst ind i Jylland. Om der tilsvarende her kan have kørt nogle traktorer med ZB-plader er nok usikkert. Jorden omkring Varde er knap så landbrugsegnet som omkring Viborg, jf. de store arealer til skydebaner, sommerhuse og klitplantager i Vestjylland. Det var rart at få opklaret TH mysteriet.

Peter S.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: søn 29.03.2009 21:12
af TT
Det var ikke kun 75.000-84.999 der var lokalt fleksible. Også de forskellige prøveplader i serien 6000-6899 kunne politikredsene selv fordele. Årsagen til de fleksible serier var at køretøjssammensætningen varierede meget fra politikreds til politikreds. På trods af den lokale tilpasning var nummerserien i Viborg for dieseldrevne traktorer alligevel blevet for smal.

Det var i øvrigt ikke tilladt at ibrugtage en ny bogstavkombination i en serie uden at alle numre i den pågældende nummerserie var brugt først (§ 39, stk. 4 i Bekendtgørelse nr. 42 af 26. februar 1958 om registrering af motorkøretøjer m. v.).

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: tirs 31.03.2009 18:13
af CSJ
Hvis vi forudsætter at Viborg havde traktorserien 83000-83999 må der alligevel have kørt omkring 800 traktorer i det midtjyske med TH. Med så stort et antal kan det ikke udelukkes at nogen enkelte endnu er i drift. Eller i hvert fald må en del landmænd på Viborgegnen selv have haft eller kende nogen der har haft en traktor med TH. Men folk i midtjyske landbrugskredse læser tilsyneladende ikke denne hjemmeside.

Tre store jyske kredse har en del lighedspunkter: Horsens, Randers og Viborg. Alle havde en af Jyllands store byer som hovedsæde samt et stort frugtbart opland, alle havde to bogstavkombinationer, alle blev i 1958 dannet ved sammenlægning af flere mindre registreringsområder, og alle blev centralisert samtidig ved udgangen af 1966.
Jeg bruger den huskeregel om de tidligt centraliserede fynske og jyske kredse at alle med kun een bogstavkombination blev centraliseret samtidig pr. 1.12.1966 (Svendborg, Kerteminde, Bogense, Kolding, Odder, Hobro, Aalborg, Nørresundby, Holstebro), mens alle med flere kombinationer blev centraliseret samtidig pr. 1.1.1967 (Odense, Horsens, Århus, Randers, Viborg).
Højeste kendte numre i den alm. bilserie er: RB 21.303 (Ford Cortina), VM 20.429 (Ford T) og TE 42.777 (VW). Horsens havde to adskilte diesel traktorserier (83000-83999 og 76000-). Viborg skrev altså historie ved at traktorserien udløste anden bogstavkombination, men jeg har ikke kendskab til Randers' diesel traktorserie.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: tirs 31.03.2009 22:25
af dykker5502
Hvis nu alle de journaler, som jeg så een af i 1973 pludselig dukkede op fra et forlængst glemt arkivrum - ville jeres verden så blive bedre? Eller kedeligere? De er jo desværre nok gået al kødets gang - men jeg er jo igang, sammen med MhS, med at finde ud af hvad der findes tilbage til brug for administrationen af de historiske plader.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: tirs 31.03.2009 22:30
af perhag
Tillykke med erhvervelsen af så sjældne nummerplader.

TH, PV og ZB er de eneste lokalområdenumre jeg aldrig selv har observeret, og var egentligt tilbøjelig til at forkaste eksistensen af TH og ZB indtil dette sensationelle fund. Sjældneste plade jeg nogensinde har observeret i den ordinære personbilsserie er nok RB 20399 med hvide refleksplader.

Traktorer er sammen med påhængsvogne de mest levedygtige i bestanden af registrerede plader, så hvis serien TH 83000 - TH 83999 har været udleveret, må der stå en hel del af dem i lader på Viborg-egnen. På Biltorvet gennemsøgte jeg lige alle numre fra TH83750-TH83850 , og TH83776, TH83791 og TH83832 findes. Hvis den database kun omfatter den nuværende bestand plus køretøjer synet 1998-2005 afmeldt inden databasens oprettelse, betyder det at alle tre traktorer står med TH-plader, fordi ingen af dem er synet siden indregistreringen 1964-1965.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: tirs 31.03.2009 23:24
af TT
dykker5502 skrev:Hvis nu alle de journaler, som jeg så een af i 1973 pludselig dukkede op fra et forlængst glemt arkivrum - ville jeres verden så blive bedre? Eller kedeligere? De er jo desværre nok gået al kødets gang - men jeg er jo igang, sammen med MhS, med at finde ud af hvad der findes tilbage til brug for administrationen af de historiske plader.


Der findes næppe meget tilbage af motorregistrene. Men selv om der gør, vil løsning af nogle mysterier - som fx TH-spørgsmålet - altid være velkommen. Der er masser af andre uopklarede spørgsmål.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: ons 01.04.2009 14:54
af CSJ
Det er flot stykke arbejde du har gjort, perhag, med at taste alle de numre ind. Og det er enormt spændende hvis de tre traktornumre endnu er i drift.
TH83776 Fordson Super Major er indregistreret første gang 21.7.1965, TH83791 Massey-Ferguson 11.8.1965. For den sidstes vedkommende TH83832 Massey-Ferguson 17.9.1964 må der være tale om en omregistrering. Men det er nok lovligt spinkelt grundlag for en beregning af, dels hvilket år TH blev sat i drift, dels hvor højt man nåede i traktornumrene i alt i Viborg.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: man 07.07.2014 16:52
af CSJ
Hvis siden nrpla.de havde eksisteret inden mysteriet om TH (eller ZB for den sags skyld) var blevet løst på anden måde, så ville det have kunnet løses v. hj. af denne side. For at resumere, så havde Viborg den grønne traktorserie TE 83000-83999, og den blev brugt op formentlig i vinteren 1962/63, hvorefter man gik videre med serien TH 83000-83999, men inden TH blev taget i brug havde man muligvis været inde i en genbrugsrunde. Men nu viser det sig at denne serie også blev brugt op i foråret 1966, hvorefter man gik videre ind i serien TH 84000 (højeste kendte nummer TH 84181). Serien TE 84.xxx var derimod Viborgs sorte traktorserie.

Randers var i samme situation. Her var det også den grønne traktorserie der udløste VM. Serien VL 83000-83999 blev brugt op, formentlig i marts 1966, ganske kort tid før centralregistreringen påbegyndtes. Herefter gik man videre med serien VM 83000 (højeste kendte nummer VM 83186).
Der var bare den forskel at i Randers nåede bilserien senere også VM, hvorimod i Viborg nåede bilserien aldrig TH.

Re: Mysteriet omkring TH er løst!!!

Indlæg: man 07.07.2014 16:58
af CSJ
CSJ skrev:ZD-nummerplader har jeg altid fundet særlig spændende, fordi de blev sat i drift på et senere tidspunkt. Det kunne være interessant at vide, dels hvilket køretøj denne har siddet på, dels hvor denne serie begyndte (81000 eller 81100). Sælgeren Per Allerslev anede det ikke, og man har ikke nogen umiddelbar mulighed for at finde ud af det, man kan kun gætte, eller måske kan man på et senere tidspunkt være heldig at se et billede af et køretøj med et nummer i samme serie. Mulige gæt er: turistbus, lastbil på sorte plader (DSB's eller postvæsenets lastbil?), traktor (vejvæsenets traktor?), anhænger (campingvogn til diesel- eller gasdrevet personbil? eller anhænger til vejvæsenets traktor?). Derimod kan den næppe have siddet på en personbil, for de havde en anden serie (notat fra 1970: Ford Taunus 17/20 m, ZD 83.106, obs. i Billund 1970, første gang jeg var i Legoland).
Flere kredse i Ribe amt havde i øvrigt nogen temmelig specielle diesel underserier.

Jeg har også fundet et sort traktornummer fra Grindsted, ZD 79.097. Hermed kan ZD 81.162 udelukkes som en traktorplade. Så er der busser, lastbiler eller anhængere tilbage.