Vanteplader efter 1950 - den rygende pistol

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Vanteplader efter 1950 - den rygende pistol

Indlægaf dykker5502 » tirs 28.01.2014 09:08

I forbindelse med Mogens Ottosens Jowett Jupiter, som bekendt har nummeret B55, har vi talt om hvorvidt den måske i sin tid har haft vanteplade. Vi ved jo ikke rigtig hvordan nummerpladerne blev forvaltet dengang, så hvad skete der, når direktøren/vognmanden fra Hørsholm kom med de gamle vanteplader med B55 fra hans gamle bil og ville have nummeret overført til hans nyindkøbte Jowett Jupiter? Ville han skulle vente til Politiet fik lavet et nyt sæt af type 5 plader med B55.

Desværre kender vi ikke til billeder af Jupiteren fra dengang hvor man jo ville kunne se hvilken plade der sidder på bilen, men nu faldt jeg forleden over en anden rygende pistol for såvidt angår forvaltningen af nummerplader omkring skiftet til type 5:
Taunus_m_vanteplader.jpg


Zoomer vi ind på nummerpladen:
K8957.jpg


Bilen er jo en Taunus 12M P1 og billedet stammer fra Væggen - der er Københavns Museums udstilling på nettet af billeder. Væggen anfører blot at billedet er fra Vesterbrogade i 1950'erne. P1 blev introduceret i 1952, såbilledet er klart fra efter man gik over til type 5.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Vanteplader efter 1950 - den rygende pistol

Indlægaf CSJ » tirs 28.01.2014 09:47

Der er ikke noget usædvanligt - og dermed historisk ukorrekt - i at biler fra 50'erne havde vanteplader. Jeg husker flere eksempler fra min barndom og ungdom på biler fra 50'erne der kørte med gamle overførte vanteplader.
En Opel Rekord P1, som var på markedet omkr. 1957-omkr. 1961 kørte med vanteplader H 1030 helt op til 70'erne.
En Opel Kapitän MkIV, som var på markedet i 50'erne, kørte med H 801 også op til 70'erne. Den havde på et tidspunkt fået erstatningsplade, så en havde een vanteplade (type 4) og een type 5.
En Ford Anglia, som også var på markedet i 50'erne frem til omkr. 1960 da den blev afløst af modellen med den skæve bagrude, kørte med vanteplader H 2427 frem til slutningen af 60'erne.
Og jeg havde familie på Fyn der i 1954 købte en ny Standard Eight. Den fik overført vantepladerne O 4295 fra deres forrige bil.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2382
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Vanteplader efter 1950 - den rygende pistol

Indlægaf TT » tirs 28.01.2014 09:51

Vanteplader kunne overføres helt til 1958. Det eneste formelle krav var at de var i god stand. Det er der ingen tvivl om, og det er der masser af eksempler på. M1122 som vi tit har set, er en VW fra midt i 1950'erne som endnu har vantepladerne fra dengang, som altså stammer fra en ældre bil. Også pladerne fra før 1930 kunne i princippet overføres frem til 1958.

Lige omkring overgangen i 1950 blev lagre af vanteplader brugt op, således at der også en kortere periode efter 1.7.1950 blev udleveret nye vanteplader. Det inkluderer et forproduceret lager af vanteplader med R, som først blev indført netop 1.7.1950.

Også i 1930 var overgangen til den nye nummerpladetype "blød" idet lagre af håndmalede nummerplader kunne opbruges. Det samme gjaldt som bekendt i 1976. Overgangene i 1958 og ved centraliseringen af de enkelte motorkontorer var derimod skarp, således at der ikke efter overgangsdatoerne kunne udleveres gamle plader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3431
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Vanteplader efter 1950 - den rygende pistol

Indlægaf dykker5502 » tirs 28.01.2014 10:45

OK - så er den ged vist barberet. Tak Carsten og Thomas. Det var ikke 100% klart for mig,men det er det så nu.

Mht. Mogens' Jupiter har jeg ad omveje fundet en vej til familien efter den første ejer. Han var stor busvognmand i Hørsholm og lur mig om der ikke findes billeder i familien af den. Vi får se.....
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Vanteplader efter 1950 - den rygende pistol

Indlægaf CSJ » ons 29.01.2014 18:12

Jeg kan også i den forbindelse henlede opmærksomheden på denne Austin A30 fra 1954, som jeg så for første gang i 1980 mens den endnu kørte i sit lokalområde med de originale vanteplader overført fra en ældre bil, parkeret på torvet i Rødby.
Senere dukkede den op til træf, de originale nummerplader var i mellemtiden gået tabt, og den havde nu fået historiske nummerplader med det oprindelige nummer, men i et andet design. Det var ret tidligt i de historiske nummerpladers periode, og man har formentlig ikke haft kendskab til de oprindelige nummerpladers design, så den fik historiske plader type 5 under hensyntagen til bilens årgang.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2382
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Historisk motorregistrering