Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 11:14

Hej nummerpladevenner !

Så er Fredericia Messen overstået for denne gang og nogle af os mødte hinanden.
Jeg mødte fru Leth på p-pladsen og vi fik lidt hyggesnak der og jeg så hr. Leth inde på Opels stand hvor han var i god snak med nogle stykker. Det lykkes ikke at få øjenkontakt og jeg ville ikke forstyrre.
I den store hal mødte jeg CSJ og vi fik en god snak om gamle nummerplader og andre ting, det var godt at møde een der var nørd som jeg, men i kraft af aldersforskellen kunne han gengive flere selv-oplevede ting fra dengang.
Det var en god følelse for mig.
Tak for snakken CSJ

Jeg har efterfølgende tumlet lidt med nogle spørgsmål omkring de gamle papegøje-vogne ( på emalje-plader ) og kunne tænke mig lidt præcision / viden på nogle områder. Mon ikke CSJ eller andre har det som parat-viden ?

Jeg mindes at have hørt at :

Fra 1950 og frem var gule plader forbeholdt erhvervsfolket, bilen var købt uden afgift, firmanavnet skulle være malet på døren og der måtte kun køres fra mandag til lørdag. Søndag var kørsel med sådan en bil NÆRMEST forbudt.
De 6 arbejdsdage hvor den naturligt måtte anvendes skulle det signalere tydelig arbejdskørsel i form af materialer/værktøj på lad / varekasse og folkene skulle være i arbejdstøj.
Hvis man blev stoppet af politiet i fritiden ( aften og søndag ) uden særlig materialer og værktøj og med en påklædning der signalerede "bygang" kunne samtalen med betjenten tage noget længere tid og emner som skatter og afgifter blev bragt på bane. :o
Rutebiler i fast rutefart var også købt uden afgift og indregistreret på gule plader og disse var selvfølgelig undtaget når der var tale om tydelig rutekørsel. ( Rutenummer - bynavn - billetteringsudstyr o.l )

Så blev papegøje-vognene opfundet med gul-sort nummerplade, disse var erhvervsvogne, købt på 50 % afgift og måtte bruges når man ville, også til private formål.
Disse papegøje-vogne var typisk en blanding af varevogn / stationcar karrosseri, monteret med bagsæder, men uden sideruder og altid laveste udstyrsniveau. ( Nummerserie 50.000 - 59.499, uden synspligt )
( Janteloven gjaldt vel også dengang - man måtte ikke føre sig frem med luksus-udstyr og kun have betalt 50 % afgift ?
Luksus var forbeholdt 180 % på personvogne og så måtte man købe sådan een hvis ... :) )

Spørgsmål : Kunne disse 50% erhvervsvogne KØBES af både selvstændigt erhvervsdrivende og private lønmodtagere ?

Når jeg så kigger på fanebladet "Nummerserier 1958" ser jeg en ekstra nummerserie 59.500 - 59.999 med synspligt og der kommer mit spørgsmål :
Jeg er for ung til at huske disse køretøjer, kan nogle nævne et køretøj der kunne indregistreres som papegøje-vogn og være synspligtigt ? Biler til lille kørekort skulle vel ikke synes og dem til stort kørekort måtte ikke bruges til privatkørsel som papegøjepladerne gav lov til. Jeg mangler nogle billeder på nethinden. Rækker jeres hukommelse ?

Længere nede i "Nummerserie 1958" står der 2 serier :
69.000 - 69.899 Lastvogne, sorte plader uden synspligt.
69.900 - 69.999 Lastvogne, sorte plader med synspligt.

De sorte plader på lastvogne forstyrrer mit billede :
Var det lastvogne med særlig opbygning så anvendelsen var noget andet end "Godsbefordring" eller var det særlige ejerforhold ( stat - amt - kommune - Falck-Zonen )

I nutiden kan man jo se et typisk lastvognschassis opbygget med betonpumpe-kran, men uden lad, indregistreret på hvide personvognsplader. Sådan en bil bruges på byggepladser, betonkanonen ( på gule plader ) kommer og hælder betonen ned i en tragt på denne betonpumpekran som så fører betonen på gummibånd ind på byggepladsen hvor den skal bruges til støbning. Sådan en "lastvogn" er netop ikke en lastvogn, den kan jo ikke medføre nogen last, men derimod et arbejdsredskab og har derfor de hvide plader. Ser jeg korrekt på det ? ;)

Håber da ikke jeg skaber for meget hovedrysten derude bag skærmene, men tror på jeres parat-viden.

Hygge og hilsen fra Vestjylland.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf CSJ » tirs 27.03.2012 16:36

Det er også sådan jeg husker reglerne for kørsel på gule plader dengang. Men ALLE kunne få indregistreret en bil på papegøjeplader, uanset om man havde behov for kørsel med varer eller ej. En stor familie med flere børn kunne således købe en stor rummelig bil til en fornuftig pris, men ubekvem med de manglende sideruder og udstyr. Private ejere af papegøjevogne skulle i begyndelsen også have malet sit navn bagpå. Og pga. de manglende sideruder bagi var de også berygtet for dårligt udsyn, og udgjorde således en sikkerhedsrisiko.

Papegøjeplader i serien 'periodisk syn' var ekstremt sjældne, jeg har kun kendskab til eet eneste nummer i den serie, en Morris Minor VL 59.502. Den kender jeg fra et Richsbillede, den er kørt galt og får hjælp af Falck, men jeg er ikke klar over hvad kriteriet var for at de skulle synes periodisk. I løbet af 60'erne blev der indført periodisk syn for alle biler på papegøjeplader, og dermed må denne underserie have mistet sin betydning.

Last- og varevogne på sorte plader var typisk vogne ejet af staten, dvs. postvæsenet og DSB. I min barndom havde postvæsenets varevogne praktisk taget altid numre i 69.000-serien, mens DSB's lastbiler normalt var dieseldrevne, og derfor havde kredsens underserie over 75.000 til 'last- og varevogne sorte plader'. DR's OB-vogne havde også nummer i denne serie.
Jeg har et udklip med billede af en Ford T pick-up LA 69.041, billedet er formentlig taget i 60'erne. Denne bil havde altså nummer i overensstemmelse med sin konstruktion, mens andre veteran pick-ups i det lokale 2-bogstav system havde nummer i den alm. bilserie, og dermed i overensstemmelse med deres anvendelse.

69.900-serien var typisk til redningskøretøjer. Mange brandbiler havde nummer i denne serie, men nogle havde dog nummer i den alm. 69.000-serie. Underserierne til 'periodisk syn' blev først taget i brug 15.3.1959, så redningskøretøjer indregistreret før denne dag må have haft nummer i den alm. 69.000-serie, men der er dog også redningskøretøjer i denne serie som er for nye til at have 69.000-numre af den grund.
I enkelte kredse havde brandbiler nummer i ambulanceserien, mens nogle kredse havde ambulanceserien underinddelt i to, en til ambulancer og en til brandbiler.

Redningskorpsenes kranvogne havde gule plader, og mange havde nummer i underserien til 'periodisk syn', enten 68.500 eller en serie over 75.000 (St. Heddinge havde serien 79.500) efter om de var på benzin eller diesel.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf TT » tirs 27.03.2012 22:05

Varevogne kunne kun afgiftsfritages (til gule plader), hvis der var et behov for godstransport. Det at være erhvervsdrivende var ikke nok i sig selv.

Der var betydelige indskrænkninger i anvendelsen af varevogne på gule plader. Den måtte i princippet kun anvendes til godstransport. Kørsel med mere end én person ud over føreren var forbudt, medmindre det var nødvendigt til håndtering af gods. Kørsel med passagerer uanset antal var helt forbudt om søndagen, medmindre det var nødvendigt til håndtering af gods. Feriekørsel var forbudt. Kørsel med passagerer i udlandet var forbudt, medmindre man havde en særlig tilladelse eller hvis man transporterede gods af nærmere bestemte typer (fx flyttegods).

Der var ingen væsentlige anvendelsesindskrænkninger på papegøjepladebiler. Kørsel i udlandet var dog begrænset på samme måde som for gulpladebiler. Indskrænkningen gik ellers overvejende på indretningen.

For indretningen gjaldt for alle varevogne at de skulle forsynes med ejers navn på varekassen. Sideruder i varekassen var forbudt. Det samme var soltag.

Varevogne på gule plader skulle have fast adskillelse mellem varekasse og kabine, mens varevogne på papegøjeplader skulle have en adskillelse når man kørte med gods. Varevogne på gule plader måtte ikke have bagsæder, mens varevogne på papegøjeplader gerne måtte have bagsæder. Bagsæder måtte dog kun indrettes i papegøjepladebiler hvis de blev godkendt til persontransport, hvilket fx normalt ikke kunne ske hvis køretøjet skulle bruges til fødevaretransport.

(Fra Hvem Hvad Hvor 1961 og Bil & Motor 1960 flere senere årg. De originale regler fra dengang har jeg desværre ikke.)
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf JMK » tirs 27.03.2012 22:32

Tak for svarene.

Tak til CSJ og TT for de fyldestgørende svar, det er godt at kende til nogle som ret hurtigt kan svare på sådanne ting.
Når man tænker på de snævre grænser for anvendelse for gulpladevogne forstår man jo egentlig godt hvorfor de er så sjældne på veteranudstillinger nu om dage.
Ejerne har jo ikke kunnet få et "kærligheds-forhold" til dem når anvendeligheden var så begrænset.
At det så var de glade 60´ere med stigning i økonomisk velstand og mulighed for at forny til en ny og bedre model hjalp jo slet ikke til med at bevare de gamle.
De var heller ikke handelsobjekter som godt brugte, de var ikke særlig velholdte, vel nærmest kørt i sænk og så fred være med det gamle bras... har folk vel tænkt ?
Rent trafiksikkerhedsmæssigt var der jo heller ingen grund til at bevare de gamle vare- og papegøjevogne med de manglende sideruder in mente.
Komfort-mæssigt var der jo heller ikke noget at hente, sådan en tom varekasse bag ved førerpladsen virker som en højtalerkasse til at forstærke den larm der kom forfra, lydisolering af torpedo-plade og andet var jo også fraværende.

Men nu om stunder kunne det jo være meget sjovt at løbe på dem til diverse stævner, men jeg tror ovennævnte forklarer deres fravær.
På veteranudstilling i Ans for nogle år siden så jeg vedhæftede Ford Taunus 17M som var FØDT som lukket van uden sideruder.
Den havde kørt i Norge og var brugt importeret hertil, flot restaureret, synet og indregistreret som varevogn på gule plader.
Jeg havde aldrig set sådan een. Den havde sidehængslet bagklap.

1959 Ford Taunus 17M Van XN90665 35 % 1.jpg


1959 Ford Taunus 17M Van XN90665 35 % 2.jpg


Hvis vi nu skruer tiden tilbage til de glade 60 ére, så skulle sådan en bil vel være på gule plader til godstransport jvf. TTs svar ?
Hvis man ønskede at køre privat i sådan en bil ( incl. søndag ) skulle den købes på papegøjeplader til 50 % afgift ?
Hvis man ønskede bagsæder i den kunne det opnåes hvis den ikke kørte som fødevaretransport.
Hvis man ønskede bagsæder OG sideruder skulle der betales 180 % afgift og omregistreres til sorte plader.

Bare lige lidt tanker... hygge og hilsen fra Vestjylland
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf Leth » ons 28.03.2012 01:57

Hørte godt at du hyggede med min frue, men så dig desværre ikke selv. Med hensyn til de lukkede varevogne tror jeg det var en omlægning af afgifterne der fik dem til at forsvinde fra det danske marked, ude i Europa findes de stadig, men man lavede en regel der gjorde biler over 2 ton billigere i afgift således at det f.eks var billigere at købe en Toyota Hiace end en mindre og lettere vogn.

Selv er jeg jo ved at istandsætte en Opel Rekord fra 1979, som så sådan ud da jeg købte den;
Billede

Her er et billede taget i søndags:
Billede

Men som sagt findes biltypen stadig andre steder:
Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf CSJ » man 16.03.2015 18:00

CSJ skrev:Jeg har et udklip med billede af en Ford T pick-up LA 69.041, billedet er formentlig taget i 60'erne. Denne bil havde altså nummer i overensstemmelse med sin konstruktion, mens andre veteran pick-ups i det lokale 2-bogstav system havde nummer i den alm. bilserie, og dermed i overensstemmelse med deres anvendelse.

Nu har jeg fundet et tydeligere billede af bilen. I virkeligheden var det en brandbil fra Stubbekøbing Brandvæsen, hvilket kan forklare hvorfor den var indregistreret i varevognsserien. Bilen skal i øvrigt senere være havnet i Holland.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf dykker5502 » tirs 14.04.2020 15:40

Hvad skete der med papegøjebilerne da pladerne udgik af paletten i april 1976, da emaljepladerne udgik og reflekspladerne kom.
Kørte de med papegøjepladerne til de ikke kunne mere eller blev de tvangsomregistreret til hvide plader med medhørende betaling af de "manglende 50%"?
Jeg er helt med på at mange sikkert af egen drift omregistrerede dem til personbiler og fik sat sidevinduer og soltag mm i.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf CSJ » tirs 14.04.2020 17:47

Der har aldrig været nogen tvangsomregistrering af papegøjevogne. Dem der ikke frivilligt blev omregistreret til sorte plader efter 1970 eller udgik ved naturlig afgang kunne fortsætte med at køre. Nogle få kører endnu.

Højeste observerede papegøjenummer er i serien BB 80.xxx. Jeg har læst et sted - jeg kan ikke lige finde hvor - at der var fremstillet papegøjeplader til langt ind i BC-serien, så der må have ligget tusindvis af papegøjeplader på lager rundt omkring på motorkontorerne, som aldrig nåede at blive udleveret.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf TT » tirs 14.04.2020 18:22

I starten af 1970'erne var der en periode hvor det var økonomisk fordelagtigt at omregistrere papegøjevogne til sorte plader. Derfor forsvandt det store flertal af papegøjeplader på meget kort tid. Det er også derfor relativt på af dem er bevaret.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf sorensen » ons 15.04.2020 12:49

Mange biler på papegøjeplader blev omregisteret til sorte plader for at kunne få sideruder. Senere blev det tilladt at sætte sideruder i papegøjepladebiler (efter at nyregistrering var ophørt). Et yderligere incitament til omregistrering til sorte plader kunne være at man så undgik synspligt.
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nummerserie 1958 - gamle papegøjevogne...

Indlægaf perhag » tirs 12.05.2020 03:26

CSJ skrev:

Højeste observerede papegøjenummer er i serien BB 80.xxx. Jeg har læst et sted - jeg kan ikke lige finde hvor - at der var fremstillet papegøjeplader til langt ind i BC-serien, så der må have ligget tusindvis af papegøjeplader på lager rundt omkring på motorkontorerne, som aldrig nåede at blive udleveret.


På et tidspunkt kom jeg her på nrpl.dk til at påstå jeg havde noteret papegøjeplader med BC, men da jeg fandt noteringerne frem måtte jeg indrømme der ikke var nogen med BC.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland


Tilbage til Historisk motorregistrering