Lave numre på historiske nummerplader
: tirs 08.09.2009 21:37
Bønnis (som Jesper plejer at skrive )
jeg ønsker IKKE at starte en diskussion (igen) om hvorvidt der er for mange lave numre ude som historiske nummerplader, men som jeg tidligere har antydet har billedet måske været mere broget dengang end vi forestiller os - bl.a. fordi mange beholdt numrene og dels fordi numrene/pladerne blev genbrugt.
Jeg har lige haft en forlænget frokostpause idag og været i DVK's bibliotek og skannet Ford Junior brochurer - bl.a. en tidlig dansk produceret brochure fra februar 1934.
Når jeg siger den er dansk produceret, så er det dels fordi der står Sylvester Hvid nederst i højre hjørne på bagsiden, så det er dem der har lavet den for Ford. Billederne ser også meget danske ud og alle nummerpladerne er danske.
Nu er billederne - også nummerpladerne - kraftigt retoucheret. Det gjorde man dengang, så pladerne KUNNE jo være nogen engelske som man havde gjort danske, men - på det ene billede ser man en firdørs Ford Y på prøvenumre fra Odense. På et andet billede ser man samme bil med samme prøvenummer! Hvis numrene var konstrueret ville man nok for det første ikke have lavet en prøveplade - og man ville nok heller ikke have brugt samme nummer på 2 forskellige billeder. Endelig er der et billede af en varevogn, hvor man kan skimte de karakteristiske vægt- og hastigheds angivelser lige bag døren.
Så der er al mulig grund til at tro at det er danske billeder og at numrene faktisk er rigtige nummerplader der har siddet på de biler der blev brugt.
Nu kan jeg jo kun have 3 billeder i hvert indslag, så vi skal lige over et par svar før I har fået alle billederne.
Først billedet af Ford Y'en med fynske prøveskilte:
Bemærk iøvrigt lægebilen - nok en 1932 Ford B eller Ford 18 (V8) ved kantstenen.
Så billedet af samme bil(?) nede ved havnen:
Det er i hvert fald samme prøveplade og også en Fordor (Fords måde at stave Four door - todørs hed tudor)
Mon det er en af DFDS's linier til Ålborg, Århus eller?
Nå - lad os lige snuppe varevognen:
Allerede her ser vi i de tre billeder flere (person)vogne med ret lave numre, mens varevognen på sidste billede har K 28.278 så det er sikkert der omkring man har været med K numrene på den tid.... (1933). Københavns Amt er ifølge den liste vi har fra Politi museet også været deromkring og A og K har vist fulgtes sådan nogenlunde ad.
Lægebilen har K 891, 1933 V8'eren bag Ford Y'en har K 7442 og lastbilen, som ikke er en Ford iøvrigt, har K 6575 eller K 8575.
(Fortsættes.....)
jeg ønsker IKKE at starte en diskussion (igen) om hvorvidt der er for mange lave numre ude som historiske nummerplader, men som jeg tidligere har antydet har billedet måske været mere broget dengang end vi forestiller os - bl.a. fordi mange beholdt numrene og dels fordi numrene/pladerne blev genbrugt.
Jeg har lige haft en forlænget frokostpause idag og været i DVK's bibliotek og skannet Ford Junior brochurer - bl.a. en tidlig dansk produceret brochure fra februar 1934.
Når jeg siger den er dansk produceret, så er det dels fordi der står Sylvester Hvid nederst i højre hjørne på bagsiden, så det er dem der har lavet den for Ford. Billederne ser også meget danske ud og alle nummerpladerne er danske.
Nu er billederne - også nummerpladerne - kraftigt retoucheret. Det gjorde man dengang, så pladerne KUNNE jo være nogen engelske som man havde gjort danske, men - på det ene billede ser man en firdørs Ford Y på prøvenumre fra Odense. På et andet billede ser man samme bil med samme prøvenummer! Hvis numrene var konstrueret ville man nok for det første ikke have lavet en prøveplade - og man ville nok heller ikke have brugt samme nummer på 2 forskellige billeder. Endelig er der et billede af en varevogn, hvor man kan skimte de karakteristiske vægt- og hastigheds angivelser lige bag døren.
Så der er al mulig grund til at tro at det er danske billeder og at numrene faktisk er rigtige nummerplader der har siddet på de biler der blev brugt.
Nu kan jeg jo kun have 3 billeder i hvert indslag, så vi skal lige over et par svar før I har fået alle billederne.
Først billedet af Ford Y'en med fynske prøveskilte:
Bemærk iøvrigt lægebilen - nok en 1932 Ford B eller Ford 18 (V8) ved kantstenen.
Så billedet af samme bil(?) nede ved havnen:
Det er i hvert fald samme prøveplade og også en Fordor (Fords måde at stave Four door - todørs hed tudor)
Mon det er en af DFDS's linier til Ålborg, Århus eller?
Nå - lad os lige snuppe varevognen:
Allerede her ser vi i de tre billeder flere (person)vogne med ret lave numre, mens varevognen på sidste billede har K 28.278 så det er sikkert der omkring man har været med K numrene på den tid.... (1933). Københavns Amt er ifølge den liste vi har fra Politi museet også været deromkring og A og K har vist fulgtes sådan nogenlunde ad.
Lægebilen har K 891, 1933 V8'eren bag Ford Y'en har K 7442 og lastbilen, som ikke er en Ford iøvrigt, har K 6575 eller K 8575.
(Fortsættes.....)