Side 1 af 1
Historisk ukorrekte numre
:
søn 04.10.2015 00:03
af Martin O
En sort emaljeplade med CB 12 000 er gentagne gange set på en motorcykel i København. Motorcykler på sort plade nåede kun til BB, så hvordan nogen har kunnet få den plade, står hen i det uvisse. Men vi ved jo, at mange historiske nummerplader er historisk ukorrekte.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
ons 06.07.2016 12:22
af dykker5502
Meget enkelt - vedkommende har selv bestilt nummerpladen og SKAT har tildelt nummeret efter deres egne retningslinier. Disse er forkerte og selv om jeg fik dem til hurtigt gennemsyn i sin tid var jeg ikke obs på at de forskellige serier (MC - Bil - Bil m. kvadr. bagpl.) nåede forskelligt.
Jeg benytter en korrigeret liste hvor jeg har markeret at MC nåede til BB som du skriver, Bil nåede til EE (38.999 formentlig) og kvadratisk bagplade til BN. Jeg havde fokus på nummerserierne på de lokale plader ikke blev for høje og overså også at den reserverede serie EE 39.500 - EE 40.149 lige netop også var for høj :-/
Når/Hvis ordningen skal udvides til gule plader, trailere/campingvogne og traktorer kan vi nok rette nogle af fejlene.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
tors 07.07.2016 09:19
af TT
dykker5502 skrev:EE (38.999 formentlig)
EE 39.499 eftersom vi i hvert fald har det originale - men afmeldte - EE 39.492 på en Audi 50.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
tors 07.07.2016 13:13
af CSJ
Et gammelt billede som tilsyneladende viser at man nåede over EE 40.000. Men kun tilsyneladende. Det er en reklame fra 1968, altså længe før man nåede til EE i virkeligheden, og dermed et falsk nummer. Dengang i 1968 kunne man jo ikke vide hvor mange år fremover man ville anvende emaljeplader, og hvor langt man ville nå med bogstaverne. Så det er helt tilfældigt at man har valgt et nummer der er en lille smule højere end man endte med at nå i virkeligheden.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 01.06.2019 19:46
af CSJ
Dette kunne se ud til at være en tidlig Naur Klint der kører med uofficielle emaljeplader. Men før 2004 havde den DM 75 817. Så et må være officielle historiske plader med et historisk ukorrekt nummer der er smuttet gennem kontrollen. Nummeret indikerer også ønskenummer light (årgang + modelbetegnelse).
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 01.06.2019 20:18
af TT
CSJ skrev:Dette kunne se ud til at være en tidlig Naur Klint der kører med uofficielle emaljeplader. Men før 2004 havde den DM 75 817. Så et må være officielle historiske plader med et historisk ukorrekt nummer der er smuttet gennem kontrollen. Nummeret indikerer også ønskenummer light (årgang + modelbetegnelse).
Nummeret er udleveret i november 2014.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
søn 02.06.2019 16:52
af Martin O
CSJ skrev:Dette kunne se ud til at være en tidlig Naur Klint der kører med uofficielle emaljeplader. Men før 2004 havde den DM 75 817. Så et må være officielle historiske plader med et historisk ukorrekt nummer der er smuttet gennem kontrollen. Nummeret indikerer også ønskenummer light (årgang + modelbetegnelse).
For mig ligner det ikke en årgang 1967. "Grebet" på bagklappen (lige over nummerpladen) havde mig bekendt denne runde form til og med årgang 1966. Fra årgang 1967 var "grebet" aflangt, hvis jeg ellers husker ret. En Google-søgning på VW 113 årgang 1967 (billeder) synes at bekræfte min erindring.
Nummeret er i øvrigt inden for det interval, der er reserveret til (ukorrekte) emaljeplader: BR 67 000 - 349.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
man 03.06.2019 17:23
af PS
Martin O skrev:"Grebet" på bagklappen (lige over nummerpladen) havde mig bekendt denne runde form til og med årgang 1966. Fra årgang 1967 var "grebet" aflangt, hvis jeg ellers husker ret.
Det er et lygtehus til nummerpladebelysning, der sidder lige over nummerpladen. Den smalle runde form indeholder kun én pære. Den aflange form indeholder to pærer og er derved i stand til at også at give lys til en rektangulær nummerplade i hele sin længde. Det er den smalle runde form faktisk ikke, men til en kvadratisk nummerplade passer den fint.
Jeg lægger også mærke til, at der er udluftningsgrill både under bagruden og på bagklappen. I andre fotografier fra Google-søgning er der ikke noget grill på bagklappen, bortset fra nogle modeller fra 1973-74, hvor det er udformet anderledes. Kofangeren ligner heller ikke helt en originalversion. For mig ser det ud som om denne flotte VW fra 1967 er restaureret med reservedele, som ikke alle hører til 1967-årgangen.
Mvh. Peter S
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 08.06.2019 19:58
af CSJ
Set til Timewinder. Dette er formentlig det højeste 5-cifrede historisk ukorrekte nummer. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvad der gemmer sig af ønsker bag dette nummer.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 08.06.2019 20:15
af TT
CSJ skrev:Set til Timewinder. Dette er formentlig det højeste 5-cifrede historisk ukorrekte nummer. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvad der gemmer sig af ønsker bag dette nummer.
Første registreringsdato er 01.01.1958, en fiktiv dato fordi den rigtige dato er ukendt. I DK ville man bruge 31.12., så det er en udenlandsk myndigheds fiktive dato. Måske er bilen svensk og har haft dette nummer.
Ud over nummeret er selve pladen også frygyelig fejlproportioneret. For store mellemrum i siden, for små mellemrum mellem tallene, for små mellemrum omkring tusindadskilleren, for stort mellemrum mellem bogstav og tal.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
tirs 08.09.2020 11:52
af CSJ
Denne her er gal. Et officielt udstedt historisk ukorrekt nummer, eller uofficielle emaljeplader med et nummer der er udstedt i Naur Klints design? Nummeret kan ikke spores længere tilbage end til 2014, og det ukorrekt lukkede C ligner også de officielt udstedte. Så det må vel være et historisk ukorrekt nummer.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
tirs 08.09.2020 17:21
af Martin O
CSJ skrev:Denne her er gal. Et officielt udstedt historisk ukorrekt nummer, eller uofficielle emaljeplader med et nummer der er udstedt i Naur Klints design? Nummeret kan ikke spores længere tilbage end til 2014, og det ukorrekt lukkede C ligner også de officielt udstedte. Så det må vel være et historisk ukorrekt nummer.
Det passer jo med at CH 69 100-449 på den gamle spærreliste var reserveret til (historisk ukorrekte) emaljeplader.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 14.11.2020 19:15
af CSJ
En synshal med en nummerpladesamling på væggen. Alle eet-bogstav numrene må være afmeldte historiske mc-plader. BB 11 399 må også være en historisk plade, men nummeret er udenfor mc-serien, det er indenfor den grønne traktorserie. Nummeret har tilhørt en Honda motorcykel, registreret 2012, afmeldt 2018.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 14.11.2020 20:35
af TT
CSJ skrev:En synshal med en nummerpladesamling på væggen. Alle eet-bogstav numrene må være afmeldte historiske mc-plader. BB 11 399 må også være en historisk plade, men nummeret er udenfor mc-serien, det er indenfor den grønne traktorserie. Nummeret har tilhørt en Honda motorcykel, registreret 2012, afmeldt 2018.
Nummeret er fra før DMR og dermed også før de reserverede serier. Dengang blev der udgivet alt muligt mærkeligt.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
ons 24.03.2021 21:24
af TT
Det nærmer sig en reel fejl hvis en bil fra 1965 uden dokumentation får tildelt et AR-nummer, der udgik 1.1.1960. I teorien kunne man overføre AR-numre frem til 31.3.1966, men det er jo det samme som hvis man siger at korte numre med et bogstav i teorien kunne være overført.
Billede fra facebook
FB_IMG_1616612920827.jpg
Hvis en stor del af bilerne fra 1960'erne fra Frederiksberg, Nordre og Søndre Birk får tildelt AA, AH og AR får vi et skævt overordnet sammensætning af de storkøbenhavnske 60'er-biler. Ligesom da man uden dokumentation gav korte numre til Harleyer og amerikanerbiler.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
lør 29.05.2021 20:23
af TT
Fortidens synder (fra 2011):
- Kvadratisk nummerplade med lokalt nummer
- Diesel-nummerserie
- Frederiksberg-nummer til bil fra 1964 hvor området var lagt under København
20210529_201705.jpg
Udsnit af billede fra facebook
Re: Historisk ukorrekte numre
:
ons 11.08.2021 10:58
af CSJ
Det må vel være en smutter, J i type 3.
Re: Historisk ukorrekte numre
:
tirs 07.03.2023 20:35
af dykker5502
CSJ skrev:Det må vel være en smutter, J i type 3.
Jeg kender godt den vogn. Det er en danskbygget "hardtop"